کد خبر: 160202126330
اقتصادبورسروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند: کمیته ریسک کمک حال بورس 

گروه بانک، بیمه و بورس- همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تصمیمات کمیته پایش ریسک گفت: عملکرد سازمان بورس را می‌توان به داور مسابقه فوتبال تشبیه کرد، چرا که داور برای داوری خوب در زمین بازی باید از ابزار‌هایی برای کنترل شرایط استفاده کند، بنابراین مدیران بازار هم بعضا مجبور به استفاده از ابزار‌هایی می‌شوند تا مانع تحمیل ریسک‌هایی به سهامداران و سرمایه‌هایشان شوند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: زمانی که ما با جریان مثبتی مثل این روز‌ها که تقاضا برای خرید سهام بالاست مواجه می‌شویم و شاهد فشار زیادی از بخش تقاضا به بازار هستیم، قطعا مدیران بازار ابزار‌ها را باید به گونه‌ای به کار بگیرند که قادر به پاسخگوی معقولی به این حجم از تقاضا باشد و با حجم قابل ملاحظه معاملات شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

احتمال اینکه یک سرمایه گذار به خاطر عواملی که بر عملکرد کل بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد، زیان‌هایی را تجربه کند، ریسک بازار گفته می‌شود.

ریسـک بازار که به آن «ریسک سیستماتیک» هم می‌گویند، نمی‌تواند از طریق متنوع سازی حذف شود، گرچه می‌توان در برابر آن پوششی ایجاد کرد.

ریسکی که یک فاجعه طبیعی باعث افت شاخص در بازار خواهد شد، مثالی از ریسـک بازار است. سایر منابع ریسک بازار شامل رکودها، آشوب‌های سیاسی، تغییرات در نرخ های بهره، حملات تروریستی و جنگ هستند.

زمزمه ایجاد حاکمیت شرکتی در ایران با مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مورخ ۱۱/ ۰۸/ ۱۳۸۶ تحت عنوان «آیین‌نامه نظام راهبری شرکتی» آغاز شد و الزام اجرای آن با انتشار دستورالعمل اجرایی حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در تیرماه ۱۳۹۷، رنگ جدی تری به خود گرفت اما واضح و مبرهن است که همچنان بعد از گذشت بیش از یک دهه از ورود مفهوم حاکمیت شرکتی در ادبیات اقتصادی و مدیریتی کشور ما، فاصله معناداری تا اجرای صحیح و واقعی آن وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا