کد خبر: 220202126989
روزنامهسلامت و رفاهکشاورزی

« عصر اقتصاد» بررسی می کند؛ گیاهان دارویی ظرفیت مغفول مانده تولید 

گروه صنعت، معدن و تجارت-مجری طرح گیاهان دارویی از آغاز برداشت گیاهان دارویی در سراسر کشور خبر داد.

حسین زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فصل برداشت گیاهان دارویی شروع شده است، گفت: حدود ۳۱ هزار هکتار زیره سبز که برداشت آن شروع شده و حدود ۲۰ هزار هکتار گشنیز داریم که برداشت آنها از حدود ۱۰ روز آینده شروع می‌شود. همچنین برداشت گل محمدی نیز آغاز شده که پیش بینی می شود امسال سطح زیر کشت گل محمدی ۳۱ هزار هکتار باشد.

وی ادامه داد: در حال برداشت گل گاوزبان از استان‌های شمالی کشور هستیم و اوج برداشت این گیاه دارویی است. آویشن، خاک شیر و آنغوزه نیز در حال برداشت است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: برداشت حنا نیز در سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان از روزهای آینده آغاز می‌شود.

ایران یکی از مهم‌ترین کشورها در صادرات گیاهان دارویی است. از گیاهان دارویی برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها در دنیا استفاده می‌شود و حتی پزشکی مدرن نیز گاهی این روش‌ها را تأیید می‌کند.

این گیاهان منابع بسیار خوبی از مواد اولیه بسیاری از داروهای صنعتی و شیمیایی نیز هستند. به همین دلیل است که هیچ‌گاه نمی‌توان خواص خارق‌العاده آن‌ها را نادیده گرفت.

کشور ایران به دلایل متعددی از جمله برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، به عنوان یکی از قطب‌های اصلی پرورش گیاهان دارویی شناخته می‌شود.

حجم صادرات انواع گیاهان دارویی به‌صورت سالانه نه‌تنها به میزان تقاضای کشورهای مقصد، بلکه به نرخ تولید محصول در داخل کشور نیز بستگی دارد. در نتیجه سود حاصل از آن نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

اما به طور کلی، پیش‌بینی‌ شده است که میزان صادرات گیاهان دارویی و ادویه حدود ۳ تا ۵ برابر در سال‌های آتی افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی از آن جایی مطرح شده که تقاضای مردم برای استفاده از گیاهان دارویی روزبه‌روز در حال افزایش است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا