کد خبر: 310202127893
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ بانکی ها چراغ بورس را سبز کردند

گروه بانک، بیمه و بورس- بازار سرمایه دیروز یک بازگشت از ناحیه منفی به مثبت را در انتهای معاملات شاهد بود که می توان به سبز بودن بازار در روز دوشنبه امیدوار بود.

شاخص کل بورس در انتهای معاملات دیروز از منفی به مثبت تغییر جهت داده و توانست رشد ۴۷۸۴ واحدی را ثبت کند، نمادهای زیر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند: وبملت، وتجارت، وپاسار، فارس، شستا، حکشتی.

نمادهای خودرویی نیز بیشترین تراکنش را از آن خود کردند که در صدر آنان نمادهای خودرو خگستر هستند. بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۱,۳۰۸ میلیارد تومان (برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است.

پس از آن گروه‌های بانکی با ارزش معاملات ۱,۰۲۴ میلیارد تومان (برابر میانگین هفتگی) و فلزات اساسی با ارزش معاملات ۸۸۴ میلیارد تومان (برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

ارزش معاملات خرد به عدد ۱۱,۱۶۶ میلیارد تومان رسید که قابل توجه نبوده و نشان از اقبال سرمایه گذاران در این شرایط نمی‌دهد، ارزش معاملات خرد عدد ۱۱,۱۶۶ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۱۸ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۳۲ درصد کاهش داشته است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲,۴۹۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم ۱۰ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

غفوری، کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت سرمایه گذاری در بورس و بهترین گروه این روزهای بورس توضیحاتی داد.

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مهر درباره بهترین گروه‌های سرمایه گذاری بورس در شرایط فعلی، گفت: به نظر بنده اقبال سرمایه گذاران روی صنعت سیمان مثبت خواهد بود.

غفوری افزود: با توجه به نزدیکی فصل مجامع و تقسیم سود جذاب برخی شرکت‌های سیمانی درایور مثبتی برای این صنعت خواهد بود.

غفوری افزود: نکته مهم اینکه در فصل زمستان شاهد افزایش رقابت‌های سنگین قیمت سیمان در بورس کالا بودیم و تأثیر این مهم را در گزارشات سال مالی صنایع سیمان با افزایش حاشیه سودها و افزایش سودآوری شرکت این صنعت خواهیم دید.

عیل تیموری کارشناس بورس نیز، روند معاملات بورس در روزهای آینده را مورد مقایسه قرار داد و گفت: با توجه به ارزندگی کلیت بازار، روند معاملات بورس در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت مثبت ارزیابی می‌شود، اما ممکن است در کوتاه مدت شاهد نوساناتی در بازار باشیم که این امر ناشی از حساسیت بازار به تحولات اقتصادی، سیاسی و تاثیر تصمیمات متخذه اثرگذار بر بازار است.

تیموری بازار سرمایه را آینه تمام نمای اثر سیاست‌های دولت در بخش اقتصادی و عوامل غیراقتصادی اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری دانست و افزود: لازم است تا تصمیم گیران در زمان اخذ تصمیمات مهم اثر آن را در بخش‌های مختلف از جمله بازار سرمایه مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اعلام کرد: بدون شک برخی تصمیمات شاید در کوتاه مدت شوک‌های قیمتی را کنترل و افزایش قیمت‌ها را با تاخیر مواجه کنند اما در میان مدت و بلند مدت با آثار مخربی در سطح تولید روبرو می‌شوند و همچون سونامی غیر قابل مهار عمل خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا