کد خبر: 210302129591
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ چه کسی در آتش جنگ می دمد؟

گروه سیاسی- دیمیتری مدودف نسبت به انجام حملات علیه کشورهای اروپایی در صورتی که نیروهای ناتو در جنگ با روسیه در کنار اوکراین باشند، هشدار داد.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز شنبه در واکنش به اظهارات آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو که گفته بود برخی از کشورهای عضو این ائتلاف ممکن است به صورت انفرادی نیرو به اوکراین بفرستند، این سوال را مطرح کرد که آیا نظر ساکنان این کشورها در چنین مواردی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: «خب، آیا از مردم این کشورها پرسیدید که کدام یک از آنها خواهان جنگ با روسیه هستند؟ آیا آنها واقعاً خواهان حملات مافوق صوت به اروپا هستند؟»

مدودف که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهوری روسیه بود، این سوال را مطرح کرد که آمریکا چه فکری می‌کند، زیرا “آنها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

در آخرین تحولات پیرامون جنگ اوکراین که پس از جنگ جهانی دوم، شدیدترین جنگ در اروپاست، ناتو اعلام کرد که مصمم است به کی‌یف در برابر حمله روسیه کمک کند.

مدتی قبل، دبیر کل سازمان ناتو در دیدار با زلنسکی اعلام کرد تاکنون ۱۵۰ میلیارد یورو به این کشور کمک کرده اند و حمات‌های مالی و نظامی از کی‌یف بیشتر می‌شود.

ینس استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که متحدان ناتو از زمان شروع جنگ بیش از ۱۵۰ میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده‌اند و ده‌ها هزار سرباز اوکراینی را در طول سال‌ها آموزش دادند.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: ائتلاف ناتو جنگنده‌ها، تانک‌ها و خودرو‌های زرهی بیشتری به اوکراین تحویل می‌دهد که همه این‌ها، امروز تفاوتی واقعی در میدان جنگ ایجاد می‌کند.

وی ضمن اعلام اینکه جایگاه واقعی اوکراین در خانواده یورو-آتلانتیک و ناتو است، تاکید کرد که یک طرح حمایتی چند ساله به اوکراین کمک می‌کند تا از تجهیزات و دکترین‌های دوران شوروی به استاندارد‌های ناتو منتقل شود و از قابلیت همکاری کامل با ائتلاف اطمینان حاصل کند.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری امروز با زلنسکی ادامه داد: ما نمی‌دانیم این جنگ چه زمانی به پایان می‌رسد، اما می‌دانیم که تجاوز روسیه یک الگوی سمی است که باید متوقف شود؛ بنابراین ما باید به تقویت نیرو‌های مسلح اوکراین ادامه دهیم و باید اطمینان حاصل کنیم که ترتیبات قوی و قدرتمند برای امنیت اوکراین در حال انجام است.

ولودیمیر زلنسکی نیز اعلام کرد که وقت آن است کی‌یف به این ائتلاف نظامی دعوت شود. اکنون که اکثریت مردم در کشور‌های ناتو و اکثریت اوکراینی‌ها از ورود کشور به این اتحاد حمایت می‌کنند، زمان اتخاذ تصمیم مناسب است.

رئیس جمهور اوکراین در توصیف سفر دبیر کل ناتو به کی‌یف گفت: این سفر ینس استولتنبرگ اولین سفر از زمان شروع جنگ است. ما آن را به عنوان نشانه‌ای تفسیر می‌کنیم که ناتو آماده شروع یک فصل جدید در روابط با اوکراین است؛ یک فصل از تصمیم‌های بلند پروازانه. من از استولتنبرگ درخواست کردم برخی کشور‌های عضو سازمان ناتو که در ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین کُند هستند را تحت فشار قرار دهد.

دبیر کل ناتو در سفر غیرمنتظره‌ای وارد اوکراین شد و اعلام کرد که جایگاه درست کی‌یف در ناتو است و در طول زمان حمایت این بلوک نظامی این مساله را امکان پذیر خواهد کرد.

میرچا جوآنا معاون دبیرکل ناتو هفته گذشته اعلام کرده بود که متحدان ناتو طی سال گذشته ۶۵ میلیارد یورو انواع کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا