کد خبر: 090402131278
روزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ تب کریمه کنگو در کمین

گروه اجتماعی- از ابتدای سال تاکنون ۱۹ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو داشتیم که در استان‌های یزد، اردبیل، خوزستان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری؛ هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان بوده است.

علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو شامل تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید تظاهرات خونریزی دهنده است که اگر فردی علائم یادشده را پس از مصرف گوشت در خود مشاهده کرد باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا هم زودتر درمان شود و هم از احتمال انتقال بیماری توسط خود به دیگران بکاهد.

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا درباره بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو گفت: : اکثر مبتلایان یا ذبح دام به صورت غیربهداشتی داشته اند و یا با دام و گوشت آلوده در تماس بوده اند و تعداد محدودی نیز گزش کنه بوده است که بر اثر آن به تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه با شروع فصل گرما و بهار فعالیت کنه‌ها شروع می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه با فعالیت کنه‌ها این ویروس بین دام‌ها منتشر می‌شوند یعنی پس از فصل زمستان که کنه‌ها در خواب هستند، گزش حیوانات توسط کنه ها باعث می‌شود، کنه آلوده این ویروس را بین دام‌ها منتقل کنند و همچنین کنه‌ها، این ویروس را در خودشان نگهداری کرده و حتی وقتی کنه ماده تخم‌گذاری می‌کند، ویروس را به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌کند.

شیرزادی با بیان اینکه این ویروس در بدن دام علائمی ندارد، گفت: وقتی ویروس وارد بدن دام شده با توجه به اینکه علامت مشخصی ندارد دامدار نمی‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. وقتی این دام به صورت غیر بهداشتی ذبح می‌شود این ویروس به قصاب، و همه افرادی که با گوشت یا لاشه دام در تماس بودند منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین چند موضوع بسیار مهم است؛ اول اینکه ذبح دام باید در کشتارگاه انجام شود. همچنین لاشه دام بعد از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در درجه حرارت ۲ تا ۸ درجه در یخچال نگهداری می‌شود و درجه حرارت یخچال باعث می‌شود تغییراتی در گوشت ایجاد شود که تمام ویروس‌ها از بین برود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه در واقع پروسه پیش‌سرد کن(نگهداری دام در دمای یخچال) باعث می‌شود که ویروس‌ها از بین برود، تصریح کرد: وقتی گوشتی از کشتارگاه خریداری می‌شود که مورد تایید ادارات کل دامپزشکی است نشان می‌دهد که این گوشت عاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها است.

شیرزادی با هشدار درباره ذبح دام غیربهداشتی در روز عید قربان گفت: مردم باید بدانند که این بیماری می‌تواند تا ۴۰ درصد کشندگی ایجاد کند و یک بیماری بسیار کشنده است. از طرفی مطمئن نباشیم که اگر یک دام به ظاهر سالم و سرحال است پس ویروسی در بدن آن نیست.

وس تاکید کرد: با توجه به پیش‌رو بودن عید قربان مردم باید دام‌هایی را تهیه کنند که مورد تایید سازمان دامپزشکی باشد، چراکه این دام‌ها دو هفته پیش از ارائه سم‌پاشی شده‌اند و کنه‌ای دیگر در بدن وام وجود ندارد. همچنین اگر کنه وارد بدن دام شده باشد از زمان آن یک هفته گذشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا