کد خبر: 110402131547
حقوقی و قضاییروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ آزادی مهدی هاشمی با «تسهیلات ارفاقی»!

گروه سیاسی- سخنگوی قوه قضاییه یادآوری کرد که مهدی هاشمی پس از گذراندن ۷ سال حبس از زندان آزاد شده است.مسعود ستایشی درباره پرونده مهدی هاشمی که سال گذشته خبر آزادی او منتشر شده است، گفت: مهدی هاشمی ۱۰ سال حبس داشت که ۷ سال آن را گذراند و مضافا محکومیت شلاق و  محکومیت جزای نقدی هم داشت که همه اجرا شد.

وی افزود: وکیل ایشان هم گفته بود که در مورد ۳ سال از محکومیتی که داشته می توانسته از تسهیلات ارفاقی تحت عنوان آزادی مشروط بهره مند شود و با استفاده از  آزادی مشروط و پس از گذراندن ۷ سال حبس از زندان آزاد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این تسهیلات برای همه قابل دسترس است؟ گفت: بله رمز موفقیت قوه قضاییه این است که مقررات قانونی بین آحاد جامعه یکسان بوده و قانون برای همه یکسان است‌.

مهدی هاشمی رفسنجانی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه از زندان اوین آزاد شد.وحید ابوالمعالی – وکیل مهدی هاشمی، با تایید این خبر به ایسنا گفت: مهدی هاشمی بهرمانی که از تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین بود، امروز (سه‌شنبه ۲۷ دی) آزاد شد.

مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

بر اساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدی هاشمی در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد.مهدی هاشمی در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بخشی از جزایی نقدی را پرداخت کرد و در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به رد مال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد، همچنین حکم شلاق نیز نسبت به وی اجرا شد.در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ دادیاری اجرای احکام دادسرای تهران با آزادی مشروط مهدی هاشمی موافقت کرد.

پرونده مهدی هاشمی با کیفرخواستی ۱۲۵ صفحه‌ای، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی دادگاه به دادسرای تهران بازگردانده شد تا ایرادات آن برطرف شود و در نهایت ۱۱ مردادماه ۱۳۹۳ و پس از گذشت ۶۷۹ روز رسیدگی مجدد آغاز شد.

قرار بود متهم به اتفاق وکلایش برای دریافت ابلاغ حکم به دادگاه انقلاب مراجعه کنند اما وی و وکلایش تا ساعت ۱۵ روز ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ به دادگاه مراجعه نکردند. با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مهدی هاشمی به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

دادگاه سرانجام مهدی هاشمی رفسنجانی را در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ خورشیدی به جرم‌های اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

وی در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد. در نهایت در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی برگزار شد، اما قاضی سراج پرونده را با توجه به ایرادات سنگین به بازپرس ارجاع داد و روند رسیدگی تا مدتی متوقف شد.

به گفته وکیل مهدی هاشمی آن‌ها نخستین متقاضی علنی بودن دادگاه بودند. همچنین وکیل هاشمی از سعی در تحت فشار قرار دادن قاضی در جریان برگزاری دادگاه گفت

به موجب حکم دادگاه مهدی هاشمی بابت اختلاس و جعل به ۱۰ سال حبس و رد مال به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و جزای نقدی معادل دو برابر آن، به دلیل ارتشا به ۱۰ سال حبس، رد مال به مبلغ ۵میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و جزای نقدی معادل همین میزان، همچنین به دلیل ارتشا، به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۵۰ ضربه شلاق و به دلیل مسائل امنیتی نیز مطابق قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس محکوم شد.

براساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، وی طولانی‌ترین حکم یعنی صرفاً ۱۰ سال از مجموع ۲۵ سال محکومیت خود را تحمل خواهد کرد.

هاشمی در ۱۹ دی ۱۳۹۵ هم‌زمان با مرگ پدرش به مرخصی رفت. مرخصی او تا ۷ اسفند تمدید که بر خلاف آیین‌نامه سازمان زندان‌ها بود. او در ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بخشی از جزایی نقدی را پرداخت کرد. هاشمی در مهر ۱۴۰۱ در جریان آتش‌سوزی زندان اوین مرخصی بود.

برادرش یاسر هاشمی رفسنجانی گفت که او «هر دو هفته یک بار چهارشنبه تا جمعه به مرخصی می‌آید.» مرخصی زودهنگام برادرش توسط او «مطلع بودن مقام‌های زندان اوین از اتفاقی که قرار است بیفتد» تفسیر شد و گفت که به برادرش گفته‌اند «فعلاً به زندان بازنگردد.» او در ۲۷ دی ۱۴۰۱ با پرداخت باقی جزای نقدی به‌صورت مشروط آزاد شد و حکم شلاق نیز برایش اجرا شد

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا