کد خبر: 170502134840
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامه

تثبیت قیمت‌‌ها اوضاع نابسامان بنزین را رقم زد

عصراقتصاد: در پی اعلام ناترازی تولید و مصرف بنزین و به دنبال آن خبرهایی که درباره افزایش قیمت بنزین شنیده می شود، مرادی، کارشناس حوزه انرژی گفت که در مجلس ششم مصوبه ای به تصویب رسید که سالانه ۲۰ درصد به قیمت کل حامل های انرژی اضافه شود و به صورت پلکانی هر سال افزایش پیدا کند اما متاسفانه مجلس هفتم به بهانه تثبیت قیمت‌ها و قانون تثبیت قیمت‌ها که در همان زمان تصویب شد، جلوی این حرکت ایستاد و از آن به بعد نابسامانی حاکم شد.

چندروز پیش معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که در سال‌های گذشته حداکثر رشد مصرف بنزین سالانه ۷ درصد بوده است اما امسال به‌یکباره به ۲۰ درصد رشد مصرف رسیده‌ایم یعنی از متوسط مصرف ۱۰۴ میلیون لیتر سال گذشته؛ امروز به ۱۲۴ میلیون لیتر رسیده‌ایم.

علی زیار، با اشاره به ناتراز شدن تولید و مصرف بنزین اظهار کرد: در حال حاضر مصرف بنزین ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و به رقم ۱۲۴ میلیون لیتر رسیده است.

دکتر حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با عصر اقتصاد در مورد حل معضل مصرف بنزین و ناترازی ایجاد شده در تولید و مصرف گفت: ایران یکی از پر مصرف ترین کشورهای دنیاست و سرانه اتومبیل های ایران هم از قالب کشورهای دنیا بالاتر است.

همچنین مصرف بنزین در کشور بدون نظارت و کارشناسی، هر روز رو به افزایش است که دلیل اصلی آن قدیمی شدن فناوری و تکنولوژی در کشور است. مصرف سوخت بسیار بالاست این مصرف بالا و هجوم اتومبیل های جدید از کشور های دیگر با همان استانداردهای قبلی باعث شده که مشکلات عجیبی در روند مصرف کشور به وقوع بپیوندد.

مرادی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که ما در کشور خیلی کم خودروها از رده خارج می شوند اما در مقابلی تولید فراوان است. متاسفانه مصرف کننده تا چندین سال بعد از مدت زمان استاندارد استفاده از خودرو که از سوی شرکت تولیدکننده تعیین شده، از آن اتومبیل استفاده می کند یعنی این ماشین باید تا آخرین سالهای عمرش کار کند و بنزین بسوزاند و مهم هم نیست که چقدر بنزین مصرف می کند .

وی اظهار کرد: یکی از آپشن ها و موارد اصلی که تولیدکنندگان خارجی در نظر گرفته و آن را لحاظ می کنند میزان مصرف سوخت خودرو است ولی برای ما اصلا مهم نیست که میزان مصرف سوخت خودرو چقدر است، ممکن است که به ذهن افراد و تولید کننده داخلی برسد اما تاثیر گذار نیست بنابراین اگر بخواهیم که از این تراز منفی که بسیار هم مخرب است و مشکل ایجاد می‌کند، دور شویم، باید مردم را به تعویض تاکسی ها، وانت ها، مینی بوس های چینی و کامیون های قدیمی که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند که هم باعث افزایش مصرف سوخت می شوند و هم برای هوا و محیط زیست سم کشنده ای هستند، تشویق کنیم. این خودروها بنزین را می‌بلعند، بنابراین باید همه این ساختارها تعوض شوند تا بتوانیم در خصوص پس انداز و تراز صحبت کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: تا زمانی که این روند نابسامان پیش روست قطعاً نمیتوان کاری انجام داد بنابراین باید این سیستم ها بهنگام شود و بتوانیم ناوگان شهری و برون شهری و سنگین را نوسازی کرده و تعویض کنیم.

به مراتب هزینه این اقدام کمتر از این است که الان در حال مصرف این مقدار سوخت هستیم و در مورد بنزین هم عیناً همین فاجعه وجود دارد و باید دیر یا زود تکلیف بنزین را روشن کنیم تا بتوانیم به یک تراز واقعی برسیم .

وی درباره شایعه گرانی بنزین گفت: بستر اجتماعی برای هر نوع گرانی وجود ندارد و تنها موردی که شاید دولت بتواند اقدامی در آن انجام دهد اینست که سهمیه آزاد در نظر بگیرید، مثلاً صد لیتر یا صد و پنجاه لیتر مازاد بر سهمیه کارت سوخت ها و آن را به نرخ بالاتری، قیمت گذاری کند تا کسانی که به هر دلیل مصرف بالا دارند هزینه آن را بپردازند اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت بر سوخت و مصرف سوخت افرادی که مصرف بنزین بالایی نسبت به سهمیه بنزین دارند، می‌توانند به راحتی از تاکسی هایی که اکنون فقط به صورت تک نفره یا دربست کار می کنند و با این روش مخل رفت و آمد مردم شده‌اند، بنزین را تهیه کنند و متاسفانه آن کمبود هم به این شکل جبران می‌شود.

مرادی در ادامه در مورد اختیار دولت در مورد گران کردن قیمت بنزین اظهار کرد: در مجلس ششم مصوبه ای به تصویب رسید که سالانه ۲۰ درصد به قیمت کل حامل های انرژی اضافه شود و به صورت پلکانی هر سال افزایش پیدا کند اما متاسفانه مجلس هفتم به بهانه تثبیت قیمت‌ها و قانون تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم تصویب شد، جلوی این حرکت ایستاد و از آن به بعد نابسامانی حاکم شد. قطع نظر از مجلس ششم این مصوبه، مصوبه بسیار کارسازی بود.

این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران راه کار دولت برای حل بحران بنزین را اینگونه عنوان کرد: دولت باید اندیشه ای کند و با نظرات کارشناسی برای تجهیز خودروها و تعویض ناوگان حمل و نقل سنگین و استانداردسازی مصرف سوخت خودروهای تولیدی داخل، راهکاری بیابد تا بتواند به تراز مصرف سوخت برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا