کد خبر: 170502134853
اقتصادجهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

خودروهای برقی: خودروسازان چینی از غول‌های آلمانی پیشی گرفتند

ترجمه: سلیم حیدری

هزینه های بالا، تقاضای کمتر، رقابت شدیدتر- صنعت خودروسازی آلمان تحت فشار قرار گرفته است. به ویژه در بازار پرسود چین رقابت دشوار است، زیرا مصرف کنندگان چینی مارک های ملی را انتخاب می کنند.

احساس بحران در اقتصاد آلمان در حال گسترش است، زیرا سفارشات کمتر از قبل به نظر می رسند و قدرت خرید مصرف کننده در بحبوحه افزایش تورم کاهش یافته است.

خودروسازان کشور نیز با بادهای مخالف روبرو هستند و مشکلات ساختاری فزاینده در این صنعت (که زمانی قدرتمند بود)، بیشتر شده است. انتقال به خودروهای با قوای محرک الکتریکی و خودران باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. این در حالیست که بودجه لازم، که هنوز عمدتاً از فروش وسایل نقلیه موتور احتراقی تأمین می‌شود، به طور فزاینده‌ای نامطمئن است و شرایط از نظر سیاسی نیز نامطلوب است.

داده های شرکت برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ برای شرکت هایی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز و بی ام و رضایت بخش بود. همه آنها افزایش درآمد و سود بیشتر را گزارش کردند. اما چشم انداز آنها برای بقیه سال انتظارات سرمایه گذاران و سهامداران را ناامید کرده است. تورم و افزایش نرخ بهره اثری کاهشی دارد و تقاضا برای وسایل نقلیه جدید کمتر است.

هیلدگارد مولر، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان، با اشاره به اینکه فروش همچنان بیش از یک پنجم کمتر از سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ است، هشدار داد: «حتی اگر شاهد افزایش تولید باشیم، این نشانه‌ای از بهبود نیست.»

سفارشات در آلمان به ویژه برای خودروهای باطری‌دار در حال کاهش است و تقاضا نسبت به سال گذشته به حدود ۶۰ درصد از حجم سفارشات کاهش یافته است.

بازار پررونق چین

چین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار خودروی جهان است. در عین حال به سرعت در حال رشد بخش خودروهای الکتریکی خود است و پیشتازی خود را نه تنها در ثبت‌ خودروهای جدید، بلکه در تولید نیز افزایش می‌دهد. در حال حاضر، دومین هر خودروی الکتریکی در سراسر جهان در چین رانده می شود.

تولیدکنندگان چینی همچنین در حال پیشرفت سریع تکنولوژیکی هستند و به سرعت با صنعت تسلا پیش می روند. خریداران خودروی چینی، هم از طبقه متوسط و هم از گروه های درآمدی بالاتر، به طور فزاینده ای از برندهای داخلی حمایت می کنند. بر اساس آخرین آمار انجمن خودروهای مسافری چین، بزرگترین خودروساز چینی BYD در نیمه اول سال جاری ۲۹ درصد بیشتر از تسلا خودروهای صرفاً الکتریکی فروخته است.

رالف براندشتاتر، یکی از اعضای هیئت مدیره فولکس واگن چین، اخیراً به خبرنگاران گفت: “یک اختلال در این بازار در حال رخ دادن است. بی وای دی تقریبا بیست برابر بیشتر از فولکس واگن خودروهای الکتریکی به مشتریان چینی تحویل داد.”

به منظور جلب موج افزایش قدرت خودروسازی چین، فولکس‌واگن همکاری خود را با خودروساز Xpeng در زمینه‌های الکتریکی، نرم‌افزاری و رانندگی خودکار اعلام کرده است. پیوند با این استارت آپ چینی هزینه ۷۰۰ میلیون دلاری برای فولکس واگن دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دو مدل فولکس واگن الکتریکی را به بازار چین عرضه کند.

بازار انبوه به بخش لوکس گسترش می یابد

برندهای رده بالای فولکس واگن، پورشه و آئودی نیز مانند دو خودروساز لوکس آلمانی مرسدس بنز و بی‌ام‌و، فشار بازار فزاینده‌ای را احساس می‌کنند.

شرکت مشاوره صنعت خودرو Beryls در یک مطالعه بازار اخیرا ادعا کرد که جهان شاهد “تغییر نگهبان از چین” در بخش لوکس است. در این مطالعه آمده است که در رقابت با تولیدکنندگان سنتی لوکس از آلمان، چینی‌ها «در مسیر سریع سبقت می‌گیرند».

برای چندین دهه، خودروسازان آلمانی با استفاده از استراتژی قطره چکانی بر بازار چین تسلط داشتند: آن‌ها فناوری‌هایی را که توسعه داده بودند به‌عنوان ابزارهای اضافی اختیاری (آپشن) برای مصرف‌کنندگان معرفی کردند و به فروش آن با قیمتی بالا ادامه دادند، تا زمانی که رقبایشان خود آنها را به دست آوردند.

ویلی وانگ، مدیر عامل بریلز چین: “این استراتژی محصول چقدر با انتظارات خریداران خودروهای چینی کنونی مطابقت دارد؟ OEMهای آلمانی [سازندگان تجهیزات اصلی] در حال حاضر اولین مزه آن را می‌ چشند. وی این مطالب را همراه با پیام هایی هشداردهنده برای آینده نوشت.”

وانگ نوشت: “از آنجایی که چین به سمت خط مقدم ایجاد نوآوری برای مصرف‌کننده حرکت کرده است، مشتریان چینی نه حوصله‌ای برای کاهش فناوری‌ها داشته و نه تمایلی به پرداخت هزینه اضافی برای آخرین امکانات دارند.”

در گذشته، وسایل نقلیه لوکس آلمانی نماد وضعیتی ایده آل برای طبقه متوسط رو به پیشرفت و با کلاس بالا در چین بودند. برندهای داخلی از نظر فن آوری عقب مانده و دارای کیفیت اندکی قانع کننده بودند.

ویژگی های دیجیتال برگ برنده هستند

اما در حال حاضر خودروهای تولید چین به ویژه به دلیل ویژگی‌های دیجیتالی مانند سیستم‌های کمکی پیشرفته و اطلاعات سرگرمی محبوبیت پیدا می‌کنند. با توجه به وضعیت ترافیکی در جاده های شلوغ چین، این تعجب آور نیست. بر اساس این مطالعه، از نظر مواردی مانند راحتی و کیفیت، مشتریان آنها را تقریباً یکسان یا حتی کمی بهتر از خودروسازان معتبر می دانند.

گرگور سباستین، کارشناس چینی از مؤسسه مریکس، می گوید: “صنعت خودروی آلمان همان نقش مسلط بر بازار را در بخش خودروی چین که در ۲۰ سال گذشته داشته است، ایفا نخواهد کرد. او به دویچه وله گفت، برای مشتریان چینی، فناوری جایگزین کیفیت سنتی شده و به عنوان دلیلی برای خرید است.”

هیچ سازنده آلمانی در بین ۱۰ شرکت برتر وجود ندارد

پس جای تعجب نیست که ۸۰ درصد از تمام وسایل نقلیه دارای باطری الکتریکی در چین اکنون از تولیدکنندگان داخلی می آیند. در میان ده فروشنده برتر، تنها تسلا در رتبه بندی قرار دارد. برندهای آلمانی دیگر هیچ نقشی در این لیست ندارند.

با توجه به کل بازار خودرو چین، از جمله خودروهای با موتورهای احتراق داخلی، برندهای چینی قرار است امسال برای اولین بار از برندهای خارجی فروش بیشتری داشته باشند و سهم بازار آن ۵۱ درصد باشد. مشاوران مدیریت AlixPartners در گزارش چشم انداز جهانی خودرو برای سال ۲۰۲۳ می گویند که پیش بینی می شود این سهم تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ درصد افزایش یابد.

چین قهرمان صادرات است

در مورد اروپا، این گزارش پیش‌بینی می‌کند که فروش خودرو حدود ۱۵ درصد پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری باقی بماند. به احتمال زیاد این یک چشم انداز بلند مدت برای بازار اروپا خواهد بود. تولیدکنندگان اروپایی به طور فزاینده ای از سوی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی در بازارهای داخلی خود تحت فشار قرار می گیرند.

جای تعجب نیست که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، چین به عنوان قهرمان صادرات خودرو در جهان جایگزین ژاپن شد. در سال ۲۰۲۰ این کشور در جایگاه ششم قرار داشت. این کشور آسیایی به عنوان بازار فروش، صادرکننده و محل تولید در حال پیشرفت است.

فابیان پیونتک، کارشناس خودروی AlixPartners به دویچه وله گفت: چین در راه تبدیل شدن به یک ابرقدرت در خودروسازی است. تولیدکنندگان اروپایی به طور فزاینده ای خود را در حال دفاع از سهم بازار در داخل می یابند. وی در پایان خاطرنشان کرد: دوران رکوردگیری سود برای خودروسازان آلمانی در حال پایان است.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا