کد خبر: 210602137838
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

سایپا با اطلس جاده‌ها را زیباتر می‌کند

زینب غضنفری

در سال گذشته بود که شرکت سایپا در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو از خودروی «اطلس» به صورت غیررسمی‌رونمایی کرد اما به طور رسمی ‌و برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ از این محصول جدید رونمایی شد.

خودرو اطلس در تیپ‌ ۱ و تیپ ۲ و هرکدام از این تیپ‌ها نیز با گیربکس دستی و CVT به بازار عرضه خواهد شد و به عبارتی، در دو تیپ و چهار کلاس قرار است به بازار بیاید.

اطلس در واقع فیس لیفتی از کوییک است که خط طراحی جدید سایپا را در بدنه دارد و علاوه بر آن امکانات بیشتری هم ارائه می دهد. البته که از نظر فنی، سایپا اطلس همان کوییک است. همچنین باید گفت که اطلس نمونه ارتقا یافته خانواده X200 به حساب می آیدو این هاچبک صرفا بروزرسانی هایی نسبت به محصولات قدیمی سایپا داشته است

طراحی

در نگاه اول طراحی اطلس چشمگیر است و نگاه‌ها را جذب خود می‌کند. تغییرات ظاهری نمای جلو و عقب چشمگیر هستند و سبک طراحی سایپا اطلس در جلو شباهت بسیاری به‌هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای فورد دارد و در نمای عقب نیز از چراغ‌هایی به سبک خودروهای رنو استفاده شده است. طراحی جدید روی این خودروجوان پسند تر شده است.

فرم جلو پنجره بزرگ این خودرو محصولاتی مثل فورد فیستا را به یاد می‌آورد و خطوط برآمده روی کاپوت جلوه خوبی را به نمای جلویی اطلس داده و می‌توان از واژه قابل قبول و زیبا برای آن استفاده کرد.

کابین اطلس متفاوت سایر محصولات مشابه است و با انتقال حس خوب، دلبازتر از قبل شده است. ضمن آن که دارای دریچه های تهویه به صورت گرد است و یک مانیتور ۷ اینچی در وسط داشبورد بالای دو دریچه تهویه وسطی تعبیه شده که امکانات مناسبی نظیر دوربین عقب دارد.

صفحه کیلومتر و پشت آمپر نیز زیبا طراحی شده و شاهد یک کیلومتر شمار آنالوگ با طراحی نسبت اسپرت و یک کامپیوتر سفری در وسط کلاستر هستیم که اطلاعات خوبی نظیر مصرف سوخت، میزان پیمایش، دمای آب و… را به راننده نمایش می‌دهد.

فضای داخل اطلس را با الهام از داشبورد رنو سیمبل نسل دوم و از ترکیب رنگ مشکی کرم و دریچه‌های کولر نیز با الگوبرداری از مرسدس بنز طراحی شده است. به عبارت بهتر، رانندگی با این خودرو تداعی کننده خودروهای کلاس بالا و زیبای خارجی است و این نظر طراحی پیشرفت خوبیرا مشاهده می‌کنیم.

به صورت کلی، نمای داخلی اطلس در حد و اندازه هاییک خودروی اقتصادی خوب ظاهر می‌شود و از نظر کیفی نیز بهبود یافته است.

پیشرانه

در خودرو اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی­‌سی به‌روز شده استفاده شده که به نام M15 GSI معرفی شده و برخی جزییات آن مانند هدرزر، سرسیلندر، اضافه‌شدن سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ و… ارتقا یافته است.

این موتور توان تولید۹۰ اسب بخار قدرت در ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. در این موتور برای تنفس بهتر از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) بهره برده شده و از اگزاست منیفولد استیلیا همان هدرز استفاده ‌می‌کند. در این خودرو سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و سایر بهبودها تغییر داشته ‌است.

پیشرانه M15 پلاس که با تکنولوژی VVT طراحی شده، برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد و توان آن ۹ درصد، گشتاور ۸ درصد و مصرف سوخت ۵ درصد بهبود یافته است. به علاوه، بر روی سر سیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و… تغییراتی ایجاد شده است.

به این ترتیب، اطلس از نظر سرعت و سوخت عملکرد بهتری نسبت به خودروهای مشابه خود دارد و هم سوخت کمتری مصرف و هم گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. همچنین با نصب عایق‌های مختلف برطرف شده، میزان نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است و رانندگی کم صدا و آرامی‌را برای متقاضیان فراهم می‌کند.

آپشن‌ها

مجموعه سیستم‌های کمکی ترمز ESC+TCS+HSA+ABS+EBD+BAS به عنوان آپشن به صورت کامل روی این خودرو نصب شده و در خصوص امکانات ایمنی، چراغ ترمز اضطراری (ESS Function) و هشدار دهنده امنیتی در این خودرو به کار گرفته شده است.

از امکانات پایه سایپا اطلس، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSI، نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX) و سنسور پارک دنده عقب را می‌توان نام برد.

به عنوان امکانات پایه، قابلیت‌هایی همچون تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو (دستی)، سیستم محاسبه سفر، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، چراغ روشنایی روز (DAY LIGHT)، تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی، غربیلک فرمان D-TYPE، سیستم نمایش کنترل باد تایرها (TPMS)، چراغ روشنایی اتوماتیک (Auto Light)، نشانگر سرویس دوره‌ای EPS، سیستم ناوبری و نقشه آفلاین،MIRROR LINK، قابلیت شارژ موبایل USB در تمام مدل‌های خودروی سایپا اطلس وجود دارد. به علاوه، نصب سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور در کیفیت این خودرو تاثیرگذار است.

آپشن‌های اختصاصی

علاوه بر امکانات پایه که در همه کلاس‌ها و مدل‌ها وجود دارد، سه تیپ دیگر همراه با مولتی مدیا با نمایشگر۷ اینچ، دوربین دید عقب، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، آینه جانبی با قابلیت تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای و تریم داخلی دو رنگ عرضه می‌شوند.

در کلاس L، آپشن‌های کروز کنترل و محدودکننده سرعت و سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید PEPS نیز به لیست اضافه می‌شود.

در کلاس E، دو آپشن اخصاصی کلاس L حذف و سانروف، GLOBAL CLOSING و بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی به خودرو اضافه می‌شود.

کلاس G سایپا اطلس کامل‌ترین نسخه آن محسوب می‌شود و تمام امکانات پایه و اختصاصی کلاس‌های دیگر، به علاوه صندلی راننده ۲ حالت برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ عدد تیوتر و سیستم تشخیص نقطه کور BSD را دارد.

رنگ

بر خلاف همیشه که اغلب خودروها به رنگ سفید عرضه می‌شوند، قرار است برای تیپ‌های مختلف اطلس استاندارد رنگی تعریف شود. تمامی‌رنگ‌آمیزی خودروها در سالن‌های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام می‌شود تا بتوان از رنگ‌های متنوع استفاده کرد؛ البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد.

در خاتمه باید گفت که با توجه به امکانات رفاهی مناسب و ظاهر زیبا و به‌روز انتظار می‌رود فروش بسیار خوبی داشته باشد و در رده محصولات اقتصادی می‌تواندیکه تازی کند.

قرار است خودرو اطلس جایگزین  خودروهای کم متقاضی شود و با افزوده شدن خودرو اطلس به خطوط تولید سایپا، تنوع تولیدات در این گروه خودروسازی بیشتر می‌شود و با توجه به قیمت احتمالی مناسب آن و امکانات و کیفیت مطلوب، از استقبال مناسبی همراه شود. این خودروساز در تلاش است تا خود را بیش‌تری کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

گروه خودروسازی سایپا با توجه به نگاه توسعه‌ای که در کسب سهم بازار در داخل و خارج از کشور دارد و همچنین تلاش در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان با عرضه محصولات با کیفیت و متنوع، همواره به دنبال حفظ و ارتقا سهم بازار بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا