کد خبر: 260602138109
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

حرکت شرکت گل گهر در مسیر توسعه و پیشرفت

زینب غضنفری

شرکت گل گهر با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله، بزرگترین تولیدکننده این دو ماده معدنی در کشور محسوب می‌شود که البته با اجرا و تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

یکی از نقاط قوت این شرکت، تکمیل زنجیره ارزش فولاد است و با توجه به طرح‌های در دست ساخت، در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از بزرگترین هلدینگ‌های صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

هدف شرکت گل گهر از راه اندازی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود، تامین سنگ پایدار، تکمیل زنجیره ارزش، تکمیل زیرساخت‌ها، تنوع دهی به سبد محصولات و توسعه تکنولوژی تولید است.

پروژه پرعیارسازی و فرآوری مواد معدنی یکی از مهمترین پروژه‌های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به شمار می‌رود که به ‌عنوان‌ بزرگ‌ترین خط خردایش سنگ‌شکنی در خاورمیانه با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری شناخته می‌شود.

در واقع، این شرکت بزرگ معدنی همزمان با اجرای طرح‌های توسعه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت خطوط (خطوط ،۵ ۶ و۷) و بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های گندله سازی ۱ و ۲ گل گهر با نوسازی و افزایش ظرفیت تجهیزات خط تولید به میزان ۴ میلیون تن در سال، اقدام به ساخت واحد خردایش به‌روزترین تکنولوژی موجود کرد تا با پرعیارسازی محصولات بالادستی، ضمن تسهیل در فرایند تولید، محصول با کیفیت به مشتریان داخلی و خارجی خود عرضه کند و توان رقابت خود را در بازارهای بین‌المللی بالا ببرد.

از طرف دیگر، یکی دیگر از وجوه تمایز و بااهمیت پروژه‌های پرعیارسازی و فرآوری این است که با کاهش اثرات تحریم‌‌ها، تولیدات بیشتر و باکیفیت‌تر خواهد بود و صادرات آن نیز به مراتب راحت‌تر از گذشته و با نرخ‌های مناسب‌تر انجام خواهد گرفت.

یکی دیگر از پروژه‌های قابل تامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تولید شاول‌های میکسر کارخانه گندله‌سازی است که به عنوان یکی از تجهیزات مهم وارداتی محسوب می‌شود. بومی‌سازی این قطعه در خطوط تولید گندله نه تنها منجر به کاهش خروج ارز از کشور می‌شود بلکه مدت زمان اورهال کارخانه‌های گندله‌سازی را به حداقل می‌رسد و در نهایت، شاهد افزایش تولیدات و بهره‌وری در زنجیره فولاد کشور خواهیم بود.

به این ترتیب، می‌توان گفت که شرکت گل گهر با اجرای پروژه‌های خود نه تنها گامی‌در مسیر توسعه معدنی و صنعتی کشور برداشته به دلیل نقشی که این پروژه‌ها در افزایش تولید و صادرات دارند عملا در مسیر سیاست‌های کلان کشور برای تامین ارز مورد نیاز گام برداشته است.

آمار و ارقام این شرکت نیز به خوبی مؤید این موضوع است؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نتیجه افزایش تولید و فروش گندله در بازارهای داخلی و خارجی، با ثبت درآمد ۲۸۰ هزار و ۸۲۳ میلیارد ریالی طی ۵ ماهه منتهی به مرداد ماه سال ۱۴۰۲، موفق به رشد ۹۵ درصدی درآمد عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ شد.

فروش این غول معدنی حول محور گندله می‌چرخد و تولید این محصول در مدت یاد شده بالغ بر ۴.۴ میلیون تن بوده که ۴.۲ میلیون تن آن را به فروش رسانده؛ در حالی که تولید و فروش آن در همین مدت از سال گذشته به ترتیب ۴.۲ و ۳ میلیون تن بود.

در مجموع، این شرکت تاکنون ۵.۶ میلیون تن از انواع محصولات تولیدی را در بازارهای داخل و ۵۶۶ هزار تن در بازارهای خارجی فروخته است که در مقایسه با ۵ ماهه سال قبل افزایش جالب توجه ۳۵ درصدی را در مجموع نشان می‌دهد.

یکی از نقاط مثبت و قوی شرکت گل گهر، گسترش بازارهای هدف صادراتی است و عملکرد خوب شرکت در این زمینه تاکنون درآمدی بالغ بر ۷۴ هزار میلیارد ریال را به همراه داشته است.

در خاتمه باید اذعان داشت که عملکرد این غول معدنی روی روند صعودی و رشد قرار دارد و هر سال عملکرد بهتری نسبت به گذشته از خود نشان می‌دهد و اگر ریسک‌های غیرقابل کنترل همچون قطعی برق و گاز به شرکت تحمیل نمی‌شد، قطعا شاهد عملکردی به مراتب بهتر بودیم؛ هر چند که طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده آینده‌ای روشن پیش روی این شرکت تصویرسازی می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا