کد خبر: 161102151214
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

عصر اقتصاد گزارش می دهد؛ دخالت وزیر صمت برای حضور خودروسازان در نمایشگاه خودرویی تهران

در دنیا نمایشگاه های خودرو را با فلسفه معرفی محصول جدید برپا می کنند، اما در کشور با شعار «برقی سازی» برپایی نمایشگاه خودرو معنی معکوس به خود گرفته است.

عصراقتصاد، نمایشگاه های خودرویی در کشورهای پیشرفته هدف معرفی نوآوری و ایجاد ارتباط با مشتریان جهت ارتقا خدمات یا بهبود خودروها را دنبال می کند. اما بزرگترین گردهمایی خودروسازان در تهران به محلی جهت جولان خودروهای چینی و معرفی توانمندی آن ها تبدیل شده بود.

علیرغم اینکه شوآف فراوانی برای آغاز این گردهمایی توسط مجری که مجوز برگزاری آن را نداشت انجام شد، اما فقط وزیر صمت، مدیرکل خودرویی وزارت صمت و دو نماینده منتخب مردم در خانه ملت به این نمایشگاه آمدند.

دعوت یا اجبار وزیر صمت برای حضور خودروسازان؟

شنیده ها در نمایشگاه خودرویی تهران حاکی از آن بود که با تحمیل هزینه های گزاف به واحدهای خودروساز آن ها را مجبور به شرکت در این گردهمایی کرده بودند؛ یکی از شرکت های حاضر در پنجمین نمایشگاه خودرویی تهران با وزیر صمت به دلیل تامین ارز دچار اختلاف شده بود.

شرکت مذکور نیز با اعلام توقف برنامه برقی سازی سعی در پاسخ به عدم توجه وزیر داشته است، از همین رو عباس علی آبادی نیز به دلیل توسعه برقی سازی شرکت مذکور را مجبور یا شاید دعوت به حضور در نمایشگاه خودرویی تهران مشروط بر تامین ارز کرده است.

در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، نشان از دخالت وزیر صمت در تولید و مدیریت خودروسازان بخش خصوصی نیز دارد. موضوعی که با قوانین خصوصی سازی فاصله و نشان از علاقه شدید وزارت صمت برای تصدی گری دولت در صنعت و بازار خودرو دارد. از سوی شرکتی که توسط وزارت صمت به پنجمین نمایشگاه خودرویی تهران دعوت شده است، شوآف در تولید و توسعه دارد. شاید زمان آن رسیده که نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به عملکرد وزیر صمت و خودروسازان بخش خصوصی ورود داشته باشند.

در گذشته نه چندان دور شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از فشار وزارت صمت جهت حضور خودروسازان در نمایشگاه های مختلف خودرویی کشور بود. اما گفته های اخیر در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب این موضوع را به ذهن متبادر می کند که فساد مافیای صنعت خودرو از جاده مخصوص و نمایشگاه های خودرویی عبور و به بدنه وزارت صمت رسیده است. اگر منافع عده ای در وزارت صمت تحت خطر قرار نمی گیرد، باید عباس علی آبادی نسبت به صدور مجوز برای یک کانون تبلیغاتی جهت برپایی نمایشگاه توام با دعوت یا اجبار خودروسازان جهت شرکت شفاف سازی کند.

مردم منتظر اعلام نظر خودروسازان

در نمایشگاه های خودرویی مشهور دنیا، شرکت های بزرگ خودروساز اگر طرحی برای تغییر ناوگان حمل و نقل عمومی یا حتی ارائه محصول جدید داشته باشند، کانسپت یا همان طرح مفهومی از مدل جدید خود را به نمایش می گذارند. هدف از این موضوع کسب نظر از بازدیدکنندگان و علاقمندان به صنعت خودرو جهت ساخت و عرضه محصولی با کیفیت و مناسب عرضه در بازار آن منطقه یا کشور است.

با استناد به این موضوع، ابتدا وزیر صمت یا حتی وزارت صمت باید اعلام کند که چند درصد از بازدیدکنندگان با خودروهای برقی آشنا یا نسبت به خرید آن اعلام آمادگی داشتند. چرا که عباس علی آبادی در یک نشست خبری گفته بود؛ مردم نسبت به خودروهای برقی ناآگاه هستند. بنابراین اگر نظر مردم برای وزیر صمت اهمیت بالایی دارد، باید نسبت به اعلام نظرات در این گردهمایی حساس باشد.

دوم اینکه خودروسازان اقدام به معرفی و عرضه محصولاتی کرده بودند که برنامه عرضه آن به بازار معلوم نیست، بنابراین هدف از معرفی این محصولات چه بوده است؟ خودروسازانی که در این نمایشگاه حضور داشتند باید اعلام کنند که برای بهبود ارتقا کیفیت محصولات مونتاژی خود چه تعداد از نظر بازدیدکنندگان را جمع آوری کردند.

نهایتا باید مجری برگزاری این نمایشگاه اعلام کند که ارزش افزوده این نمایشگاه که سبب رشد کیفیت و ارتقا فناوری خودروها برای خودروسازان شده، چه بوده است؟ چرا آماری از اعلام نظر بازدیدکنندگان و خودروسازان توسط مجری برگزاری این نمایشگاه منتشر نشده است؟

کارشناسان معتقد هستند که نه تنها صنعت خودرو کشور از پیشرفت های جهانی عقب مانده، بلکه فرهنگ برگزاری نمایشگاه های خودرویی نیز فاصله فراوانی با استانداردهای جهانی دارد. اگر وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو نسبت به تدوین استراتژی برای تمام بخش های صنعت خودرو نداشته باشد، در آینده نزدیک باید شاهد برگزاری نمایشگاه خودرو توسط چینی ها در تهران بود. چرا که در حال حاضر صنعت و بازار خودرو به تسخیر مدیران و محصولات چینی در آمده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا