کد خبر: 241102151786
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

چراغ قیمت خودروهای چینی قرمز شد

بررسی های بازار طی هفته جاری نشان می دهد که وضعیت رشد نرخ خودروهای چینی قرمز شد، روند کاهشی قیمت خودروهای چینی در بازار بیانگر تصمیم هوشمندانه مشتریان جهت حقیقی سازی قیمت ها است.

عصراقتصاد- طی پنج سال اخیر عده ای سود جو با ایجاد بازارسازی قیمت برخی از محصولات را افزایش دادند، همین مساله سبب شد که خودرو در بازار بیشتر به سمت کالای سرمایه ای حرکت کند.

لذا قیمت گذاری دستوری به کمک وضعیت مذکور آمد و شکاف قیمت خودروها به ویژه مونتاژی ها از کارخانه تا بازار به چند صد میلیون تومان رسید، اما با شرایط واردات فعلی خودرو که به صورت قطره چکانی در حال انجام است، نرخ خودروهای چینی روند معکوس را در پیش گرفته است.

بنابراین می توان به بازار پایان سال امید داشت؛ چرا که مشتریان در مقابل فضا سازی فروش عده ای خاص مقاومت کرده و این مساله قیمت خودروهای چینی را کاهشی می کند. در ادامه به بررسی قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی پر فروش در بازار خواهیم پرداخت:

محصولات مدیران خودرو چند؟

مدیران خودرو با سابقه حدود دو دهه تولید در بازار داخل کشور بیشترین سهم فروش خودروهای چینی را ازآن خود کرده است، هرچند که این شرکت خودروساز با بهانه عدم اجازه شرکت چری حاضر به داخلی سازی قطعات خودروهای تولیدی خود نیست، به نظر می رسد محصولاتش در بازار بزودی دچار چالش شوند.

تیگو ۸ پرو یکی از محصولات پر فروش این خودروساز طی هفته گذشته با بهای ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت این محصول نشان از تداوم وضعیت مذکور دارد.

از سوی چری تیگو۷ کراس اوور خوشنام این شرکت خودروساز ابتدای هفته جاری با قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان امروز به نرخ یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است. سقوط ۴۰ میلیون تومانی قیمت این دو محصول مدیران خودرو نشان از افزایش ارزانی خودروهای این شرکت در بازار آزاد تا پایان ماه جاری دارد.

مکث موتور بدون خدمات پس از فروش

مکث موتور به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه ماموت محصولی به نام تیارا که در بازار به دلیل عدم خدمات پس از فروش مناسب چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

باتوجه به ضعف خدمات پس از فروش برای محصولاتی مانند اسکانیا و فولکس واگن به نظر می رسد که این هلدینگ اعتقادی به خدمات پس از فروش ندارد و در سایه عدم نظارت ها به این موضوع فقط به دنبال کسب سود و فروش محصول است. تیارا هفته گذشته در بازار با قیمت یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این محصول در بازار به یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است.

افت ۴۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان از تداوم ریزش آن طی ماه جاری دارد، شاید زمان آن رسیده که وزارت صمت عملکرد ماموت را به درستی مورد ارزیابی قرار دهد تا مشتریان با چالش مواجه نشوند.

آرین موتور در بازار مورد اقبال؟

لاماری ایما را می توان به عنوان یکی از کراس اوورهای چینی مورد اقبال بازار ایران معرفی کرد، این خودرو علیرغم حضور کوتاه مدت خود در بازار توانسته نظر مشتریان را به دلیل طراحی پخته به خود جلب کند. شرکت آرین موتور با عرضه مناسب این محصول در بازار و ایجاد خدمات پس از فروش به مراتب بهتر از برخی برندها توانسته در بازار جایگاه ویژه ای کسب کند.

لاماری ایما هفته گذشته اب قیمت یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به بهای یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. ریزش ۱۱۰ میلیون تومانی این خودرو نشان می دهد که سودجویان به دنبال معامله خودروهای وارداتی در بازار خواهند بود، بنابراین قیمت برخی از خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک تر خواهد شد. هرچند در صورت تداوم سیاست های اشتباه وزارت صمت برای قیمت گذاری دستوری باید منتظر افزایش بیشتر خودرو به سمت کالای سرمایه ای باشیم.

فردا چند؟

فردا موتورز یکی از مونتاژ کاران تازه کار بازار کشور شناخته می شود، خودروهای مونتاژی این برند متعلق به شرکت دانگ فنگ چین است. یکی از محصولات فردا موتورز خودرو اس ایکس ۵ است، این خودرو کراس اوور هفته گذشته در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان معامله می شد اما امروز نرخ آن به یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. تداوم سقوط قیمت محصولات این برند نشان از تغییر رویکرد ذائقه مشتریان دارد، شاید بزودی در بازار کشور باید منتظر فروکش کردن تب و تاب خودروهای کراس اوور بود. فردا موتورز برای افزایش رقابت در بازار خودروهای مونتاژی باید به سمت توسعه خدمات پس از فروش و بهبود کیفیت محصولاتش حرکت کند.

وارداتی ها ناجی داخلی ها

اخبار عرضه خودروهای وارداتی در بازار سبب شده که قیمت بیشتر خودروهای چینی مونتاژی داخلی کشور به سمت کاهش خرکت کند، این وضعیت نشان می دهدکه بازار خودرو متاثر از سیاست های اشتباه اقتصادی-صنعتی به سمت بازار سرمایه ای حرکت کرده است. بنابراین وزارت صمت برای اصلاح این مهم به جای توجه به بحث واردات و تولید شتاب زده خودروهای الکتریکی باید برنامه ریزی مناسبی جهت عرضه بیشتر خودرو به بازار برای تغییر دیدگاه سرمایه ای به جای مصرفی را داشته باشد.

شاید در این مقطع زمانی خودروهای وارداتی سبب افت قیمت خودروهای موتتاژی شدند، اما در ماه پایانی سال احتمالا این وضعیت معکوس شود. بنابراین وزارت صمت باید تغییری در روند نظام قیمت گذاری خودروها ایجاد کند تا شرایط عرضه و تیراژ تولید رشد کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا