کد خبر: 281102152116
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

آشتی محیط زیست با فولاد مبارکه با مدیریت اثربخش مصرف انرژی

زینب غضنفری

در روزگاری به سر می‌بریم که کشور با چالش انرژی و محیط زیست روبرو است و تامین انرژی مصرف کنندگان خانگی و صنعتی برای دولت سخت و دشوار شده است.

از همین رو، تامین انرژی و مسائل محیط زیستی در شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صنعتی و تولیدکننده نفت و فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حل و فصل این چالش‌ها برای شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در کشور و منطقه، بسیار حائز اهمیت است و اندک معضل در این زمینه تامین انرژی تاثیرات قابل توجهی بر عملکرد شرکت دارد.

به همین جهت تمرکز شرکت بر مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آب و انرژی است. شرکت فولاد مبارکه در خصوص چالش‌های کمبود آب، گام‌های مهمی‌ در مدیریت این منبع حیاتی برداشته و از طریق طرح‌هایی مانند بازچرخانی آب و سرمایه گذاری در شب که فاضلاب شهرهای اطراف و تصفیه فاضلاب شهری و استفاده مجدد از آن در فرآیند تولید، مصرف آب از منابع تجدیدناپذیر را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

در حوزه محیط زیستی تمرکز شرکت بر حوزه‌های مدیریت آب، شدت انتشار گاز دی اکسید کربن، انتشار آلاینده هوا، مدیریت انرژی، اقتصاد چرخشی و استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر است.

در شرکتی همچون فولاد مبارکه که بخش توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد، تولید نیز به همان میزان اهمیت دارد و مبحث انرژی و محیط زیست از تولید جدا نیست و هر دو هم راستا با هم حرکت می‌کنند.

با توجه به آن که بخش‌های صنعتی در دنیا در حال حرکت به سمت اقتصاد کم کربن هستند، شرکت فولاد مبارکه نیز در همین راستا اقدام به بهبود فرایند تولید و اجرای پروژه‌های مدیریت انرژی کرده که آمارها نشان می‌دهد اقدامات انجام شده نتیجه‌بخش بوده و شاهد کاهش مصرف انرژی از ۲۵.۱۹ به ازای هر تن تولید فولاد خام در سال ۱۳۹۸ به ۲۳.۲۳ در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش تولید از ۷.۶ میلیون تن به ۸.۷ میلیون تن هستیم.

از سوی دیگر، شرکت جهت مدیریت مصرف انرژی و ملاحظات زیست محیطی و همچون کاهش ریسک قطعی برق در تابستان، احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان ۹۱۴ مگاواتی و سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی را اجرایی کرده و واحد گازی نیروگاه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در مهر ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

هدف فولاد مبارکه از اجرای طرح‌های مختلف در زمینه مدیریت مصرف انرژی، استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر و تولید با کمترین میزان رد پای کربن است، از همین رو احداث و راه اندازی نیروگاه با کمترین میزان آسیب به محیط زیست و بالاترین بازده در دستور کار قرار دارد.

در جهت کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی، ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور برنامه‌ریزی شده و صنایع بزرگ ایجاد ظرفیت ۲۳۰۰ مگاوات از آن را متعهد شده‌اند و در این میان، شرکت فولاد مبارکه تأمین ۶۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه بادی را بر عهده گرفته است.

در حالی که ظرفیت کنونی نیروگاه‌های خورشیدی کشور حدود ۴۵۰ مگاوات است، این فولادساز ساخت نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی را آغاز کرده است.

کاهش منابع آبی در کشور به یک چالش بزرگ و اساسی تبدیل شده و در این زمینه نیز شرکت گام‌های موثری برداشته و در گام اول مصراف را به میزان قابل توجهی کاهش داده و گام دوم را با تصفیه و استفاده از پساب‌های شهری و بازچرخانی و بازاستفاده آب برداشته و تامین آب از دریای عمان را به عنوان گام سوم برای خود طراحی کرده است.

برداشتن این گام‌ها میزان مصرف آب شرکت فولاد مبارکه را به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و از الگوی جهانی مصرف نیز پایین‌تر است. با این وجود، کمک به حل مسئله آب در فلات مرکزی در دستور کار این شرکت قرار دارد و تا به امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

در مجموع، برنامه‌های بلندمدت و اقدامات جدی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه شرکت فولاد مبارکه در زمینه مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط زیست، این شرکت را به یک الگو برای سایر شرکت‌ها تبدیل کرده و امید می‌رود با اجرای این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف انرژی و محیط زیستی، نه تنها مشکل فولاد مبارکه بلکه بحران انرژی برای کلیه شرکت‌ها و سایر صنایع نیز حل شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا