کد خبر: 170403165405
جهاندولتروزنامهسیاست

امید غرب به روابط گرمتر!

بررسی عصر اقتصاد از واکنش رسانه های خارجی به پیروزی پزشکیان و امید به گشایش دیپلماسی در ایران

فاطمه محمدی پور

پس از اعلام رسمی نتایج نهایی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، رسانه های مهم جهان در طی گزارش هایی خبر پیروزی پزشکیان را منتشر کرده و در زمینه محقق شدن وعده های انتخاباتی وی و چالش های پیش روی دولت آتی گمانه زنی کردند.

عصر اقتصاد- بخش بین الملل: با پایان فرآیند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران، از میان بیش از ۳۰ میلیون رای ماخوذه، مسعود پزشکیان با بیش از ۱۶ میلیون رای، منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران شد.

وی متعهد شده است نخبه‌ترین و جهانی‌گراترین دیپلمات‌های ایران را برای اجرای برنامه‌های خارجی‌اش توانمند کند و امیدها را برای روابط گرم‌تر با غرب افزایش دهد

مطالب پیشنهادی

آزمون کلیدی از نگاه روزنامه نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در طی مقاله ای نوشت: با انتخاب نامزد اصلاح طلبان مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، ایران ممکن است شاهد نرم شدن سیاست خارجی خود و حتی فرصتی برای گشایش دیپلماتیک جدید باشد.

آقای پزشکیان متخصص قلب، نماینده مجلس و وزیر سابق بهداشت، تجربه زیادی در عرصه سیاست خارجی ندارد. اما وی متعهد شده است نخبه‌ترین و جهانی‌گراترین دیپلمات‌های ایران را برای اجرای برنامه‌های خارجی‌اش توانمند کند و امیدها را برای روابط گرم‌تر با غرب افزایش دهد.

آقای پزشکیان گفته است که مصمم به تعیین سیاست تعامل بین‌المللی است و از کاهش روابط با غرب با هدف پایان دادن به تحریم‌ها حمایت می‌کند. وی می‌خواهد ارتباط با اکثر دولت‌های دیگر در سراسر جهان – به جز اسرائیل – را تقویت کند، اما همچنین نسبت به قرار دادن سهام بیش از حد در اتحاد با روسیه و چین هشدار داده است. آزمون کلیدی برای علاقه ایران به دیپلماسی با غرب در این خواهد بود که آیا ایران به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پاسخ می‌دهد، موضوعی که با نامزدی رئیس‌جمهور سابق دونالد جی. ترامپ در انتخابات آمریکا پیچیده شده است.

متعهد شده است که با رقبای خود برای حل برخی از مشکلات لاینحل تر ایران از جمله اقتصادی که به دلیل چندین سال تحریم های شدید بین المللی ضعیف شده، کار کند

واشنگتن پست دیگر روزنامه آمریکایی نیز نوشت: دور دوم انتخاب ریاست جمهوری در ایران به اندازه کافی واضح بود تا ایرانیانی را که دور اول انتخابات شرکت نکردند به انتخابات تشویق کند. بسیاری از رای دهندگانی که در دور اول پای صندوق های رای حاضر نشدند، در مواجهه با نامزدهایی که دیدگاه های کاملاً متفاوتی برای آینده ایران داشتند تصمیم گرفتند در دور دوم رای خود را به صندوق بیندازند.

آقای پزشکیان گفته است که می‌خواهد شکاف بین رای‌دهندگان محافظه‌کار و میانه‌رو را پر کند و می‌تواند دستور کار سیاست داخلی را تعیین کند و همچنین بر شکل سیاست خارجی تأثیر بگذارد. باید گفت رئیس جمهور در ایران می تواند لحن را در کشور تغییر دهد و انتظار می رود وی با ایالات متحده برای حل بن بست بر سر برنامه هسته ای و تلاش برای رفع تحریم های مرتبط با آن مذاکره کند.

کمپین انتخاباتی آقای پزشکیان توسط تیمی متشکل از تکنوکرات‌های باتجربه حمایت شد و کابینه وی احتمالاً منعکس کننده این موضوع است. وی متعهد شده است که با رقبای خود برای حل برخی از مشکلات لاینحل تر ایران از جمله اقتصادی که به دلیل چندین سال تحریم های شدید بین المللی ضعیف شده، کار کند.

اما جهت احیای اقتصاد، آقای پزشکیان باید برای دستیابی به توافق با آمریکا برای رفع تحریم‌های درآمدهای نفتی و معاملات بانکی این کشور تلاش کند. علیرغم تلاش های آمریکا، ایران در سطح بین المللی منزوی نیست و روابط نزدیکی با روسیه، چین و هند برقرار کرده است. اما تحریم ها مانع رشد اقتصادی و تجارت آن می شود.

تلاش برای تغییر در میدان مین

روزنامه انگلیسی زبان گاردین نیز در طی مقاله ای با قلم «پاتریک وینتور» نوشت: پزشکیان، رئیس جمهور آینده ایران مدافع زنان جهت داشتن حق انتخاب لباس و پوشش و پایان دادن به محدودیت‌های اینترنتی است که مردم را ملزم به استفاده از فیلترشکن می‌کند.

پزشکیان در تلاش برای ایجاد تغییر با میدان مین مواجه است و به رهبر ایران، «آیت الله علی خامنه ای» وفادار است، اما گفته است اگر احساس کند با محدودیت مواجه شود، استعفا خواهد داد و سپس برای کناره گیری از روند سیاسی تابع مردم خواهد بود.

اختیارات دقیق رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی در ایران مورد مناقشه است، اما پزشکیان در مناظره های تلویزیونی متوالی و غالباً تند استدلال کرد که نمی تواند تغییری از جمله کاهش تورم ۴۰ درصدی را ایجاد کند، مگر اینکه بتواند برخی از تحریم ها را لغو کند که نیازمند رویکرد کمتر تقابلی در روابط بین‌الملل است.

پیروزی پزشکیان نشان داد بسیاری از ایرانیان به تغییر در سیاست های داخلی و خارجی علاقه مند هستند

علاقه مردم به تغییر سیاست های داخلی و خارجی

روزنامه الجزیره در ارتباط با پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: مسعود پزشکیان از حضور نسبتاً بالای مردم در رأی‌گیری روز جمعه استقبال کرد و قول داد به صدای مردم ایران گوش دهد و «به همه وعده‌هایی که داده عمل کند». پزشکیان که به عنوان یک کاندیدای میانه‌رو و اصلاح‌طلب دیده می‌شود، نزدیک به ۱۶.۴ میلیون رای از بیش از ۳۰ میلیون رای ماخوذه را به دست آورد.

هر دو نامزد ریاست جمهوری وعده داده بودند که اقتصاد در حال رشد را احیا کنند که به دلیل سوء مدیریت و تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ دوباره اعمال شد، ضعیف شده است. پیروزی پزشکیان نشان داد بسیاری از ایرانیان به تغییر در سیاست های داخلی و خارجی علاقه مند هستند.

روزنامه فایننشال تایمز نیز نوشت: مشارکت در دور دوم انتخابات که به طور رسمی ۴۹.۸ درصد اعلام شده، در مقایسه با مشارکت ۴۰ درصدی دور اول، تقویت شد و موفقیت پزشکیان یک تحول قابل توجه برای اردوگاه اصلاح طلبان است. پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی تاکید کرد که به رهبر ایران وفادار بوده و تلاش خود را جهت تحقق وعده هایش خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی نوشت: پیروزی پزشکیان امید اصلاح طلبان ایران را پس از سال ها تسلط اردوی محافظه کاران افزایش داد. ائتلاف اصلی اصلاح طلبان ایران از پزشکیان حمایت کردند کسی که خواهان روابط با کشورهای غربی برای احیای توافق هسته ای شده است. پزشکیان متعهد شده که محدودیت‌های اینترنت را کاهش داده و به زنان در زمینه پوشش آزادی بیشتری دهد.

گفتنی است دیگر روزنامه ها و رسانه های مهم بین المللی در مورد انتخابات ریاست جمهوری در ایران مطالب مشابهی را منتشر کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا