کد خبر: 300403166787
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنجوابیه وزارت صمت به گزارش عصر اقتصاد؛

واردات ورق های پوشش دار ممنوع شد

فولادی ها گرفتار کمبود انرژی هستند، وزارت صمت در سیاستگذاری های پایان عمر دولت دقت بیشتری کند!

واردات مشکوک علیه تولید ورق های پوشش دار صنعت فولاد خروجی‌های بسیاری دارد و محصولات متنوع و کاربردی بسیاری در این زنجیره به تولید می‌رسید و یکی از آن‌ها ورق سرد و پوشش‌دار است.

این محصولات در زندگی روزمره انسان‌ها نقش و حضور قابل ملاحظه‌ای دارند و به عنوان نمونه در ساخت ساختمان، بسیاری از بدنه ها و قطعات به کار رفته در لوازم خانگی همچون ماشین لباسشویی و یخچال کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال به رغم وجود چنین بازار بزرگ و جذابی اما بررسی شرایط حاکم بر بازار ورق سرد و پوشش‌دار نشان می‌دهد که اوضاع این بخش از صنعت چندان مطلوب نیست و با چالش‌های سخت و موانع بزرگی روبرو هستند؛ چالش‌ها و موانعی که اگر برداشته نشود ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور تولیدکنندگان این محصول بار و بنه خود را ببندند و عطای تولید را به لقایش ببخشند.

بر اساس اطلاعات و آمارهای در دسترس، حدود ۵۰ درصد ظرفیت تولید کارخانجات ورق سرد و ۷۰ درصد ظرفیت تولید کارخانجات ورق پوشش‌دار خالی است و نسبت حجم معامله به عرضه در سه ماهه سال جاری برای ورق سرد به ۷۵ درصد و برای ورق گالوانیزه به ۵۵ درصد تقلیل یافته؛ با این وجود، آمار واردات دو ماهه حاکی از تداوم رشد واردات این ورق‌ها به کشور است.

مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت صمت در پاسخ به گزارش مورخ نهم تیرماه ۱۴۰۳روزنامه عصر اقتصاد با عنوان (واردات مشکوک علیه تولید ورق های پوشش دار) ضمن تائید گزارش عصر اقتصاد مبنی بر واردات مشکوک ورق های پوشش دار توضیحاتی ارائه داده که نشان می دهد ظاهرا واردات  این محصول بعد از فشار های رسانه ای و گزارش عصر اقتصاد مدیریت شده و ممنوع شده است. اگر چه واردات انجام شده را بر اساس نیاز صنایع پایین دستی عنوان کرده است.

وفق قانون مطبوعات متن کامل جوابیه در زیر می آید:

با توجه به نیاز شرکتهای پایین دستی ورق گرم (ورق سرد و پوشش دار) و عدم تولید متناسب با نیاز مجموعه صنایع پایین دستی ورق گرم (شامل شرکتهای لوله و پروفیل فولادی، خودروسازی، لوازم خانگی، نورد تخت و…)، وزارت متبوع برای سال ۱۴۰۲، نسبت به وضع تعرفه پایین برای این محصولات اقدام نمود. مع الوصف با مدیریت مناسب عرضه و تقاضای زنجیره محصولات تخت در بورس کالا تلاش گردید سهم ورق گرم شرکت های نوردی از محل ورق گرم تولیدی فولاد مبارکه و سایر شرکت ها افزایش پیدا کند. بدیهی است باتوجه به اشباع نسبی بازار ورق های پوشش دار با افزایش تعرفه ورق های پوشش دار و خروج این محصول از اولویتهای ارزی، این معاونت نسبت به مدیریت تقاضا و بهبود بازار محصولات تولیدی داخل اقدام نموده است.

توضیحات روزنامه عصر اقتصاد:

گزارش منتشر شده با عنوان “واردات مشکوک علیه تولید ورق های پوشش دار”

این گزارش طی نامه ای از سوی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به چالش‌های کارخانجات تولیدکننده ورق سرد و گالوانیزه پرداخته و درخواست محدودسازی واردات این ورق ها و تغییر نحوه تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانجات تولیدکننده آن را ارائه کرده است نوشته شده است.

مشکل اصلی از مرزها شروع می‌شود، جایی که واردات بی رویه و غیر منطقی صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که کارخانه‌ها ظرفیت خالی و بلااستفاده دارند.

علاوه بر این نباید از این نکته نیز گذشت که عدم فعالیت کارخانه ها در ظرفیت کامل و بلااستفاده ماندن بخشی از خطوط تولید، هزینه‌های قابل توجهی را به شرکت ها تحمیل می‌کند و به دنبال آن، شرکت‌ها با کمبود نقدینگی و تامین سرمایه در گردش جهت هزینه‌های جاری و حتی حقوق کارکنان خود مواجه می‌شوند و تبعات بسیاری به همراه دارد.

در حالی با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۳جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است با توجه به واردات آزاد شده دیگر شاهد جهش تولید نخواهیم بود و تولید این نوع ورق درشرکتهای مذکور به سفارش مشتریان انجام نخواهد گرفت.

 چرا واردات مشکوک و تعجب آور بود؟

اما با این که دولت سیزدهم روزاهای پایانی خود را میگذراند و در واپسین روزهای خود واردات این نوع از ورق را آزاد میکند بسی جای تعجب ونگرانی برای مدیریت ارزی کشور،  اقتصاد تولید محور به ویژه  فولاد سازان ، کارگران و سهامداران دارد!

این واردات زمانی آغاز شد که فولاد سازان با توجه به شرایط مصرف انرژی در کشور حداکثر تولید را انجام داده بودند و در تلاش برای کنترل بازار در روزهای عادی بودند. متاسفانه وزارت صمت  برای مدیریت و حمایت از صنایع بالادستی کم کاری کرده و نیاز به باز بینی در سیاست ها دارد نه این که در پایان  عمر دولت  فرصتی را برای واردکنندگان کالاهای مشابه فراهم کند.

به ویژه آن که به خوبی آمار وارقام نان می دهد که صنایع فولاد در این  روزها با خاموشی های پی درپی مواجه بوده وگاها برای ساخت و فضا سازی برای این نوع از ورق های فولادی با مشکل های زیادی مواجه هستند و  برای حفظ بازار تلاشی جهادگونه  را در دستور کار خود قرار داده اند.

به عبارت دیگر بحران انرژی به اندازه کافی ضرر و زیان به فولادی ها وارد کرده است که وزارت صمت نخواهد با تصمیمات شوک آور بازار ورق های گرم و وپوشش دار را نیز از آنها بگیرد و اساسا به عنوان متولی و سیاستگذار انتظار بیشتری از این نهاد اقتصادی می رود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا