کد خبر: 310403166909
اقتصادبازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامهصنعت و معدندبیر انجمن شرکت های هواپیمایی مطرح کرد:

قطع دست دلالان با آزادسازی‌ نرخ بلیت هواپیما

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دست بخش عمده ای از دلالان و بازار سیاه را از این بازار قطع کرد.

به گزارش عصراقتصاد، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری، درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۱۶۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود.در سال ۱۳۹۴ آزادسازی نرخ بلیت به تصویب رسید و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد.

وی افزود: با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما سال ۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر جابجا شد که تا سال ۱۳۹۷ تعداد جابه جایی ها به ۲۴ میلیون مسافر رسید. این اقدام نشان داد آزادسازی چه تاثیری در جابجایی‌ها و نرخ بلیت دارد و جابه جایی ها تا ۲۰ درصد رشد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل نوسانات ارزی و دستوری شدن قیمت‌ها جابجایی مسافران کاهشی شد و در حال حاضر میزان جابجایی مسافران ۱۸ میلیون نفر است که در واقع این آثار اعمال نرخ دستوری است.

به گفته وی، تقاضا موجود در بازار برای پروازهای داخلی در حال حاضر ۳۶ میلیون مسافر است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تعداد زیادی هواپیما به دلیل اعمال نرخ دستوری زمین گیر هستند، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیما زمین گیر هستند که اگر به شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی اضافه شود این تعداد وارد چرخه پرواز می‌شوند و امکان افزایش جابجایی مسافران را فراهم می‌کنند. ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که این تعداد وارد شبکه شوند. اگر نرخ دستوری اعمال نمی شد تعداد این ۱۱۳ فروند کمتر بود و نیازی به ۵۰۰ میلیون دلار هم نبود.

سامانی در ادامه افزود: به دلیل تاکید دولت به قیمت دستوری، شرکت های هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که دیوان نیز با رای صادره ستاد تنظیم بازار از دخالت در نرخ گذاری منع کرد.

وی افزود: پس از رای دیوان عدالت اداری وزارت راه و شهرسازی درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد که این موضوع در کمیته تخصصی دیوان مطرح شد و پس از بررسی‌های لازم دیوان رای داد که درخواست اعمال ماده ۹۱ مبنای قانونی ندارد و رییس دیوان رای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را برای اجرا به وزارت راه ابلاغ کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد: از ابتدای تیرماه دستور دیوان را دریافت کردیم وهماهنگی‌های لازم را با سازمان هواپیمایی انجام دادیم.بر اساس مصوبه اسفندماه ۱۴۰۲شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شد که البته پیشنهاد ما براساس هزینه‌های تمام شده ایرباس۳۲۰ و بویینگ ام دی و بویینگ ۷۳۷ ، ۵۱ دلار در هر ساعت بود.

وی افزود:شرکت‌های هواپیمایی معادل ریالی ۴۰ دلار هر ساعت صندلی را مبنا قرار دادند نسبت به تعیین نرخ‌های خود اقدام کردند که این نرخ‌ها روی سایت انجمن نیز قرار گرفته و در دسترس مردم است. همچنین به منظور کنترل نرخ‌ها براساس دستورالعمل شورای عالی هواپیمایی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی موظف است بر نرخ‌ها نظارت کند و پایش روزانه داشته باشد و به سازمان هواپیمایی نیز گزارش‌های لازم را ارائه دهد که در صورت مشاهده تخلف قطعا برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

سامانی در ادامه گفت: پایش ها به طور مستمر انجام می شود در ۲۵ روز گذشته ۳ مورد آژانس هواپیمایی و سایت مختلف شناسایی شد که نرخ را رعایت نکرده‌بودند و سایت آنها بنا به حکم قضایی مسدود شد.

قیمت بلیت‌ها نصف شد

به گفته وی، شرکت‌ها خودشان مسئول کنترل نرخ‌ها نیز هستند. در ۲۵ روز گذشته شاهد افزایش عرضه بلیت بودیم. بلیت‌ها به وفور در بازار است و نرخ‌ها کاهشی شده است. حتی تا ۵۰ درصد هم کاهش نرخ داشتیم. آزادسازی نرخ باعث افزایش کیفیت نیز می شود.

وی عنوان کرد: ممنوعیت چارتری به جز در برخی مسیرها یکی از اقداماتی بود که عرضه بلیت را افزایش داد.

وی با بیان اینکه قبل از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بخشی از بلیت‌ها دست بازار سیاه بود و به مردم نمی رسید، گفت: وقتی نرخ‌ها واقعی شد دست عوامل بازار سیاه کوتاه شد و بلیت‌ها به مردم رسید.به عنوان نمونه قیمت بلیت تهران-مشهد ۲.۷ میلیون تومان است که دیروز ۱.۲میلیون تومان فروخته شد یا بلیت مسیر پروازی ۲.۴ میلیونی تهران-شیراز با قیمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به تمام تخلفات در این بخش رسیدگی می شود،‌گفت: اگر مسافری بلیت خود را بالاتر از نرخ اعلام شده خریداری کرد می تواند تخلف را به انجمن گزارش دهد که قطعا رسیدگی خواهد شد و انجمن نیز به سازمان هواپیمایی اعلام خواهد کرد و این سازمان نیز می تواند از توبیخ کتبی تا لغو مجوز متخلف را انجام دهد.

وزیر راه بر مداخله دولت بر نرخ‌گذاری تاکید دارد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه از وزیر راه و شهرسازی انتظار داریم مقید به اجرای قانون باشد،‌گفت:در قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازی مطرح شده است. از طرفی دیوان عدالت اداری نیز به آن رای داده است که دولت حق مداخله در نرخ گذاری را ندارد. رهبری و رییس جمهور شهید نیز اعلام کرده‌اند که دولت وظیفه حمایت و هدایت را دارد و نباید مداخله کند ولی متاسفانه آقای وزیر تاکید بر دخالت دارد که خلاف قانون است.

سامان تاکید کرد: به عنوان بخش خصوصی انتظار داریم که دولت از ما حمایت کند در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه نیز هستیم. وزیر راه باید از بنگاه‌های اقتصادی حوزه خودشان حمایت کنند. قطعا در آینده شاهد افزایش کیفیت شرکت‌های هواپیمایی خواهیم بود زیرا شرکت‌ها برای کسب بازار با هم رقابت خواهند کرد.

خروج شرکت‌ها از زیان با واقعی شدن قیمت‌ها

وی با بیان اینکه شرکت‌ها در پروازهای داخلی با قیمت دستوری زیان‌ده هستند،‌گفت: اگر قیمت‌ها واقعی باشد شرکت‌های هواپیمایی از زیان خارج می شوند. امیدواریم دولت جدید همراه شرکت‌های هواپیمایی باشد.

شرکت‌ها، یارانه ای برای سوخت نمی گیرند

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هزینه سوخت در واقع یارانه دولت به مردم است، افزود:هر صندلی ساعت حدود ۴۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند.قیمت سوخت در هزینه بلیت ۲۴ هزارتومان است اگر قیمت سوخت افزایش یابد به تبع آن قیمت بلیت هم افزایشی می شود. اینکه گفته می شود شرکت‌ها سوخت ارزان می گیرند و بلیت گران می فروشند مغلطه است. شرکت‌ها هواپیمایی یارانه ای برای سوخت نمی‌گیرند و این یارانه دولت به مردم است.

چارتر فقط برای مناطق آزاد و نفتی است

سامانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به چرایی افزایش پروازهای چارتری گفت:به دلیل اعمال قیمت دستوری بعد از سال ۹۷ شرکتهای هواپیمایی ناگزیر شدند که برای تامین نقدینگی و پوشش هزینه‌های خود، پروازهای خود را به چارترکننده دهند و درآمد یکسال خود را یکجا دریافت کنند. اما در حال حاضر چارتر فقط برای مناطق آزاد و نفتی برقرار است و در بقیه شهرها پروازهای چارتری براساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی امکان پذیر نیست.

مسافران پروازهای رفت و برگشت اربعین را باهم خریداری کنند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص پروازهای اربعین گفت: قیمت بلیت اربعین رفت و برگشت از مبدا تهران ١٠ میلیون تومان و از مبدا مشهد و شرق کشور هم ١٢ میلیون تومان تعیین شده است.پروازهای اربعین از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور خواهد بود. یعنی ۱۰ روز قبل از اربعین و ۵ روز بعد از آن بلیت‌ها براساس قیمت‌های اعلام شده فروخته می شود.

وی افزود: امسال با افزایش ۱۰ درصدی صندلی در مسیرهای اربعین مواجه هستیم و حدود ۴۰۰ هزار صندلیی نیز به مسافران عرضه خواهد شد اگرچه تقاضا از ظرفیت ناوگان بیشتر است. از مسافران نیز درخواست داریم برای سهولت تردد بلیت رفت و برگشت خود را همزمان خریداری کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا