کد خبر: 020503167208
اقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در دستور کار “تریگ آپ”

زینب غضنفری

به گفته مدیر عامل تریگ آپ، این شرکت در شرایط کنونی به دنبال سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی است که ۶۰ درصد در بخش میکرو وی سی خواهد بود تا روح جدیدی به اکوسیستم پژوهشی کشور دمیده شود.

به گزارش عصر اقتصاد، نشست خبری شتاب دهنده تریگ آپ، با حضور محمد صادق سبحانی مدیر عامل، سید حمید رضا علوی معاون رئیس هیات مدیره و مهدی اسکویی مدیر سرمایه گذاری تریگ آپ با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد صادق سبحانی مدیر عامل تریگ آپ در ابتدا به فعالیت های تریگ آپ اشاره کرد وگفت: عمده فعالیت تریگ آپ در سه مرحله پیش‌ شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی، در بازه‌های زمانی مشخص صورت می‌گیرد. استارتاپ‌هایی که در مرحله نخست پذیرفته شوند، وارد مرحله پیش‌ شتابدهی شده و از خدمات آموزشی، منتورشیپ و فضای کار ما بهره‌مند می‌شوند. در صورتی که تیم شما با موفقیت از این مرحله عبور کند، وارد مرحله شتابدهی خواهید شد.

سبحانی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش سیاست های ترویجی قصد داریم از پروژه های دانشجویی حمایت کنیم تا وارد اکوسیستم کسب و کار شوند، تصریح کرد: در شرایط کنونی به دنبال سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی هستیم که ۶۰ درصد در بخش میکرو وی سی خواهد بود تا روح جدیدی به اکوسیستم پژوهشی کشور بدمیم.

وی با اشاره به خدمات این مرکز شتابدهی تصریح کرد: خدمات شتاب دهنده تریگ آپ، کارگاه‌ها و خدمات آموزشی، مشاوره تخصصی، فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری، بین‌المللی شدن استارتاپ و منتورینگ است و برنامه این مرکز به عنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی این است که حمایت یک تا شش میلیارد تومانی از استارت آپ ها و ایده های فناورانه در حوزه شتابدهی را داشته باشیم.

سبحانی از ایجاد ۲۰۰ شغل مستقیم در این شتاب دهنده خبر داد و اعلام کرد: با استارت آپ هایی که از طریق این شتابدهنده حمایت شده اند، صد ها شغل غیر مستقیم ایجاد شده و بیش از یک میلیون کاربر نیز مخاطب این کسب و کار ها هستند.

مدیرعامل شتاب دهنده تریگ آپ افزود: این مجموعه بخشی از مجموعه شناسا است؛ این مجموعه در بخش نمایشگاهی، در قالب شتاب دهنده تریگ آپ و شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر شناسا، به ارائه خدمات خود در زمینه حمایت و مشارکت در حوزه کسب و کارهای نوآور می پردازد.

محمد صادق سبحانی مدیر عامل این شتاب‌دهنده در ادامه فعالیت های تریگ آپ را بر شمرد وگفت: طی سال های فعالیت این شتابدهنده که به ۱۰ سال می رسد حدود ۶۳ مورد سرمایه گذاری روی کسب و کار‌های نوپا و ۱۴خروج موفق نیز در کارنامه کاری خود داشتیم. ما در این مسیر بیش از ۲ هزار ایده و کسب و کار را بررسی و با ۵۶۰ تیم کسب و کار جلسه برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتاب‌دهی ارائه دادیم، گفت: خدمات ما در شتاب‌دهنده به صورت مرحله‌ای است که در مرحله پیش شتاب‌دهی ۱۶۰ تیم خدمات مورد نیاز را دریافت کردند که تاکنون منجر به انعقاد ۶۳ قرارداد شده است. همچنین ۱۱ تیم را در مرحله پسا شتاب‌دهی مشاوره دادیم. برآورد ما این است که در یک دهه بیش از ۹ هزار نفر از افراد علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی در ۱۰۰ رویداد ما تا پایان سال ۱۴۰۲ در تعامل بودند.

مدیرعامل شتابدهنده تریگ آپ از حمایت یک تا شش میلیارد تومانی این شتاب دهند خبر داد وافزود: خدمات شتاب دهنده تریگ آپ، کارگاه‌ها و خدمات آموزشی، مشاوره تخصصی، فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری، بین‌المللی شدن استارتاپ و منتورینگ است و برنامه این مرکز به عنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی این است که حمایت یک تا شش میلیارد تومانی از استارت آپ ها و ایده های فناورانه در حوزه شتابدهی را داشته باشیم.

وی گفت: افراد برای اینکه ایده‌های خود را توسعه دهند به پول و سرمایه نیاز دارند که این جریان نیز در کشور تضعیف شده است. ما به عنوان یکی از شتاب‌دهنده‌های قدیمی این اکوسیستم این نقش را برای خودمان قائل شدیم که بتوانیم به رفع این چالش کمک کنیم.

ورود تریگ آپ به اکوسیستم میکرو وی سی

مهدی اسکویی مدیر سرمایه گذاری تریگ آپ در این نشست خبری گفت : در شرایط کنونی پیام ما به تیم‌هایی که از استارتاپ ها خارج شده‌اند، این است که ما آماده همکاری با آنها در بخش سرمایه‌گذاری و راهبری استارتاپ هستیم. همچنین در بخش توسعه محصول تریگت می‌تواند به شرکت‌ها کمک زیادی داشته باشد.

مدیر سرمایه گذاری تریگ آپ در نشست خبری با اشاره به اینکه رونمایی از خدمات جدید تریگ آپ گفت: در بخش میکرو بی سی سرمایه گذاران خطر پذیر برای مدیریت ریسک روی کسب و کارهای بالغ تر سرمایه گذاری کرده‌اند. به همین دلیل یک گپ بین کسب و کار سرمایه گذاران و خروجی مورد علاقه شتاب دهنده ها ایجاد شده‌است.

مدیر سرمایه گذاری تریگ آپ اذعان داشت: در حال حاضر هدف گذاری تریگ آپ این است که در بخش های ورود کند که مورد توجه وی سی هاست. در حال حاضر نهادهای به نام میکرو ویسی شکل گرفته‌اند که بین شتاب دهنده‌ها و وی سی ها حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر مقیاس سرمایه‌گذاری را کاهش داده‌اند. از طرف دیگر روی فعالیت‌های مورد توجه استارت آپ ها برنامه ریزی کرده‌اند.

تریگ اپ

در ادامه او با تاکید بر اینکه راهبری استارت آپ‌ها نقطه قوط تریگ آپ است که در نتیجه ده سال تجربه به دست آمده‌است، گفت: بینشی که در ده سال گذشته باعث شده امروز بتوانیم به کسب و کارهایی که از شتاب دهنده ها جدا شده اند کمک کنیم. به طوری که بتواند به یک سرمایه‌پدذیر از وی سی‌ها تبدیل شود.

مدیر سرمایه گذاری تریگ آپ با اشاره به اینکه سال ۲۰۰۹ حدود ۵۰ میکرو وی سی در جهان وجود داشته است، گفت: در شرایط کنونی تعداد میکروی سی ها به ۱۴۰۰ رسیده است. ۲۰ درصد سرمایه گذاری های لایه سرمایه گذاری وضعی در میکرو وی سی ها انجام شده‌اند. سه کسب و کار استارتاپی اوبر، اسلک و لاک باکس از میکرو وی سی ها جذب سرمایه داشته‌اند.همچنین اسکویی با اشاره به اینکه تریگ آپ در حوزه های مختلف ورود کرده‌است، گفت: در هوشمندسازی صنعتی و انقلاب صنعتی چهارم، امنیت فضایی، فناوری های مالی، لجستیک، سلامت و سالمندی و انرژی از بخش هایی مورد توجه شرکت‌است.

سرمایه گذاری ترگ آپ روی ایده ها

در ادامه این نشست خبری ،حمیدرضا علوی معاون سرمایه گذاری شناسا و رئیس هیات مدیره تریگ آپ گفت: سرمایه گذاری در حوزه شتاب دهی به دلیل گپ‌هایی که در کشور وجود داشت، با چالش هایی مواجه است. شرکت تریگ آپ در سال های اخیر توانسته خود را در سطح فناوری و آمادگی برای سرمایه‌پذیری توانمند کند. در این مرحله از کسب و کار به بلوغ رسیده‌است. به طوری که پنل راهبری راه اندازی شده و آموزش نیز در این بخش آغاز شده‌است.

وی حرکت به سمت VCها را از دیگر مراحل رشد تیم‌ها عنوان کرد و افزود: از سال گذشته بررسی‌هایی روی این مدل انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم که به عنوان یک میکرو وی سی یعنی وی سی می توان یک ایده را سرمایه گذاری کرد.

معاون سرمایه گذاری این شتاب‌دهنده خاطرنشان کرد: این شتاب‌دهنده اقدام به سرمایه گذاری روی ایده ها می‌کند؛ در کنار اینها با برنامه‌هایی که تعریف شده، اقدام به تربیت راهبران در تیم‌ها کردیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا