کد خبر: 080503167854
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن«سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها» رونمایی شد؛

بازگشت آرامش به سبد سرمایه گذاری مردم با ایجاد سندباکس طلایی

زینب غضنفری

رونمایی از نخستین شرکت پذیرش‌شده در سندباکس (محیط تنظیم آزمون گری) با عنوان«سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها»با حضور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت و شرکت داریک طلایی برگزار شد.

به گزارش عصر اقتصاد، امین کلاهدوزان، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درابتدای این مراسم به حجم معاملات تجارت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حجم تجارت الکترونیک بالغ بر ۱۲۰۰ همت، در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۰۰ همت رشد و در سال ۱۴۰۲ به ۳هزار ۲۰۰ همت رسیده است.

وی افزود: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۷، عدد ۹ هزار همت است،که نوید دهنده یک آینده روشن برای صنعت کشور است.

رئیس مرکز تتا گفت: یکی از مهمترین چالش ها تغییرات تجارت الکترونیک و کسب و کار است، در کشورهای پیش رو در اقتصاد دیجیتال مفهوم سند باکس مورد تفهیم است.

کلاهدوزان به مفهوم سندباکس اشاره کرد وگفت: مفهموم سندباکس در دنیا عمری ۱۵ ساله دارد و ساختاری برای رگولاتورهایی است که قصد توسعه نوآوری در کسب‌وکار خود را دارند که این مساله نیازمند این است که کسب و کار و تنظیم‌گر برای ادامه فعالیت خود به یک زبان مشترک برسند.

وی افزود: خوشبختانه رشد قابل توجه و صعود چشم‌گیر تجارت الکترونیکی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رقم خورده است به طوری که با استقبال فوق‌العاده و همراهی همه صاحبان کسب و کار، حجم معاملات تجارت الکترونیکی کشور، در سه ماهه اول به ۹۶۴ همت رسید که نسبت به سال قبل ۵۲ درصد افزایش داشته است.

رفع خالی فروشی در معاملات طلا با ایجاد سندباکس

در ادامه این نشست، علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به رونمایی از اولین شرکت پذیرش‌شده در سندباکس تخصصی تجارت الکترونیکی گفت: پرونده سکه ثامن و مواردی از این دست در دولت های گذشته موجب شد صاحبان آن با خالی فروشی موجب ضرر و زیان مردم شوند. بنابراین تجارت الکترونیکی و خرید و فروش الکترونیکی طلا ممنوع شد.

وی ادامه داد: اگر قرار است جلوی پرونده‌هایی مثل سکه ثامن گرفته شود راهکارش این است که این مسیر به شکل قانونی پیموده شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: برای خرید و فروش الکترونیکی طلا ابتدا طلا باید در انبار قرار بگیرد که می‌تواند خزانه، موسسه مالی یا بانک باشد. میزان انبار و فروش آن نیز علاوه بر خود سکو که به خریداران اعلام می کند، شخص ثالثی مثل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یا بانک ها باید آن را اعلام کنند.

شاهمیرزایی ادامه داد: برخی بانک ها اعلام آمادگی کردند که خالی فروشی نگیرد آن هم از طریق نگهداری طلا در یک انبار که آن هم تنها با اجازه سکو قابل بازگشایی نیست.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌ کرد: ایجاد سندباکس‌ در حوزه فلزات گرانبها می‌تواند ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد را کاهش دهد و مانند تجربه‌های گذشته خالی‌فروشی اتفاق نیفتد.

وی ادامه‌ داد: در مسیر معاملات برای خریدار یا فروشنده پیامک فعال‌سازی ارسال می‌شود و همین پیامک باعث می‌شود سکو نتواند خالی‌فروشی انجام دهد. نگهداری طلا در یک انبار فقط با اجازه پلتفرم قابل بازگشایی و برداشت نیست و بانک ناظر باید آن را تایید کند. به این شکل به‌جز سامانه و مردم یک ناظر سوم دیگر نیز وجود دارد که بر فرایند نظارت کند.

شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: ایجاد سندباکس‌های تخصصی باعث تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم می‌شود. ابعاد این مساله وسیع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم، زیرا سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها باعث می‌شود تبادلات مبتنی بر طلا در کشور توسعه پیدا کند. بهترین کاری که می‌شود در حوزه مقابله با تورم و رکود انجام داد، ایجاد سندباکس‌ها است.

وی گفت: کارکرد اصلی طلا در تاریخ، پشتوانه خرید و اعتبار بوده است. برخی بر این باور هستند که پول کشور مبتنی بر طلا شود که این از نظر ما یک نگاه کاریکاتوری است. شاید در گذشته به این شکل بود اما اکنون این نظریه طرفداری ندارد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌ کرد: سامانه‌ای که امروز افتتاح شد می‌تواند بستری را فراهم کند تا افرادی که قصد خرید اعتباری طلا دارند، از طلایی که در انبار هوشمند دارند به عنوان وثیقه استفاده کنند و علاوه بر حفظ دارایی خود بتوانند خریدهای روزانه خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد:‌ این مدل می‌تواند برای اقتصاد بسیار مفید باشد، زیرا همه مباحث پولشویی و شفافیت اطلاعات که به آن نیاز داریم، توسعه این سامانه‌ها هستند و دولت بدون کمک سکوها نمی‌تواند شفافیت ایجاد کند. حل مشکل نگهداری طلا و عدم فروش عیارهای تقلبی از جمله مهمترین ویژگی‌های انبارهای هوشمند است.

در طول شبانه روز طلا معامله کنید و تحویل بگیرید

در ادامه عبدالرضا عسگر خانی مدیرعامل شرکت داریک طلایی به عنوان مدیرعامل اولین شرکتی که نخستین پلتفرم معاملات آنلاین انبار داری هوشمند فلزات گران بها به معنای داریک را داراست، گفت: داریک اولین سکه ضرب ایرانیان است که وزن آن از ۸.۴۵تا ۸.۶۵ درتاریخ ثبت شده است.

وی افزود: پلتفرم داریک اولین پلتفرم معاملات آنلاین انبار داری هوشمند فلزات گران بها است.

عسگرخانی ادامه داد: داریک از سال ۸۹ تاسیس شده و از آن زمان در حوزه فلزات گران بها فعالیت دارد و اکنون با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک اولین پلتفرم هوشمند را بالا می‌آوریم.

وی اهداف داریک رابرشمرد و گفت : هدف ما در داریک این است که بخشی از درآمد افراد را تبدیل به مهم ترین کالای سرمایه ای کنیم .

وی خاطرنشان کرد: طلا به دلیل ضریب نقدشوندگی بسیار بالایی که دارد و محبوبیت این فلز در جهان، پشتوانه پول بسیاری از کشورهای جهان است که به عنوان مهم ترین کالای سرمایه ای در جهان به شمار می آید، هم چنین طلا ضریب ترس را دارد و هر اتفاقی که در جهان رخ دهد روی طلا تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره رسالت اصلی در داریک گفت : اصلی ترین رسالت داریک این است که آرامش را به سبد سرمایه گذاری خانواده ها برگردانیم.

همچنین با افزایش فروش مالی و سواد مالی افراد بتوانیم بخشی از درآمد افراد را به طلا تبدیل کنیم تا آرامش بیشتری برای رسیدن به آرزوی افراد داشته باشیم.

مدیر عامل داریک در مورد انبار طلای خریداری شده در داریک گفت: بانک کارگشایی که زیر مجموعه بانک ملی ایران است، عهده دار انبار داریک طلایی است.

عسگرخانی به روش تحویل طلا از داریک طلایی اشاره کرد و گفت: افراد در پلتفرم هوشمند اداری می توانند در طول شبانه روز طلا بخرند و هر زمانی که خواستند از طریق ساختار زنجیره تامین که ما در داریک آن را طراحی کردیم طلای خود را تحویل بگیرند.

عسگر خانی در انتها به منحصر به فرد بودن داریک اشاره کرد و گفت: مدل کسب و کار داریک تقریبا مدل منحصر به فردی است که در دنیا صورت می پذیرد، در طول شبانه روز شما می توانید این معاملات طلا را انجام بدهید و فیزیک طلا را تحویل بگیرید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا