کد خبر: 080703174507
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنیک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با عصراقتصاد مدعی شد؛

مشتریان راسا موتور بزودی به چالش می خورند!

در طرح جدید واردات خودرو که آیین نامه اجرایی آن در دولت سیزدهم تدوین شد، وضعیت عرضه خودروهای خارجی به بازار با آشفتگی تازه ای به نام «مولتی برند» بودن شرکت ها مواجه شد. یک برند ژاپنی یا آلمانی حداقل در کشور دو یا چند وارد کننده دارد، به عنوان مثال برند مرسدس بنز توسط شرکت های «راسا موتور خاورمیانه» و «ستاره ایران» انجام خواهد شد.

عصر اقتصاد: این نوع رفتار با بازار خودرو نه تنها کمکی به بهبود عرضه و تقاضا نکرده، بلکه برای مشتریان در زمان نیاز به خدمات پس از فروش چالش جدی ایجاد خواهد کرد.

راساموتور خاورمیانه شبکه جامع تعمیراتی در کشور ندارد، زیرا «راساموتور خاورمیانه» به صورت مولتی برند فعالیت داشته و ایجاد چنین شبکه ای برای سه برند با تنوع محصول کار بسیار سختی است

چالش خدمات پس از فروش راسا موتور

شرکت راسا موتور خاورمیانه به عنوان یکی از بازیگران واردات خودرو برندهای جی ای سی و سوزوکی را به کشور عرضه می کند. این شرکت بزودی محصولات برند مرسدس بنز ویژه جانبازان را نیز به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد.

«جواد میرآفتابی» کارشناس ارشد صنعت خودرو با اشاره به واردات چند برند توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به این رسانه، گفت: اگر شرکتی اقدام به عرضه برندهای متعدد می کند، در گام نخست باید واحد بازرگانی بسیار قوی داشته باشد، در گام دوم باید تلاش به عرضه بر اساس زمان بندی کند. شاید شرکت راساموتور خاورمیانه به دلیل واردات محدود در عرضه خودرو دچار چالش نشود، اما در خدمات پس از فروش با معضلاتی مواجه خواهد شد.

میرآفتابی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی براینکه وضعیت ارائه خدمات برای مشتریان این شرکت چندان مناسب نیست، توضیح داد: «در حوزه خدمات پس از فروش خودرو براساس قوانین وزارت صمت چند پارامتر بسیار مهم است؛ نخست اینکه کیفیت تعمیرات باید شرایط مطلوب داشته باشد. دوم اینکه قطعات به موقع باید تامین شود، نهایتا اینکه مشتریان با سهولت دسترسی به نمایندگی های شرکت واردکننده را داشته باشند.»

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر این رسانه در مورد چالش احتمالی مشتریان «راساموتور خاورمیانه» با خدمات پس از فروش، بیان کرد: «راساموتور خاورمیانه شبکه جامع تعمیراتی در کشور ندارد، ظاهرا فقط تعمیرگاه مرکزی این شرکت می تواند خدمات تعمیراتی ارائه دهد. زیرا «راساموتور خاورمیانه» به صورت مولتی برند فعالیت داشته و ایجاد چنین شبکه ای برای سه برند با تنوع محصول کار بسیار سختی است. لذا مشتریان در زمان تحویل و استفاده از خودروهای وارداتی این شرکت چالش جدی خواهند داشت.»

میرآفتابی با اشاره به نقطه ضعف تعمیرات و شبکه خدمات پس از فروش «راساموتور خاورمیانه» اظهار داشت: تامین قطعات برای برندها و محصولات وارداتی این شرکت فقط اهمیت ندارد، بلکه باید نمایندگی های این مجموعه توان ارائه خدمات فنی و تعمیراتی به برندهای چینی، آلمانی و ژاپنی را داشته باشند.

خودروهای وارداتی ژاپنی یا آلمانی که در طرح جدید واردات خودرو به کشور رسیدند، با نسخه های اصلی خود تفاوت های فراوانی دارند. چرا که منبع واردات این خودروها از کشور چین بوده و اغلب دارای کیفیتی به مراتب کمتر از نسخه اصلی ژاپنی یا آلمانی است

کیفیت خودروهای راسا موتور زیر سوال

گفته می شود خودروهای وارداتی ژاپنی یا آلمانی که در طرح جدید واردات خودرو به کشور رسیدند، با نسخه های اصلی خود تفاوت های فراوانی دارند. چرا که منبع واردات این خودروها از کشور چین بوده و اغلب دارای کیفیتی به مراتب کمتر از نسخه اصلی ژاپنی یا آلمانی است.

زیرا قطعه سازان چینی با استانداردهای کشور خودشان برای این برندها در بازار چین قطعه تولید می کنند؛ لذا انتظار کیفیت آلمانی از مرسدس بنزهای راساموتور خاورمیانه را نباید داشت هر چند که می تواند راسا موتور در این باره توضیحات بهتر و بیشتری را برای خوانندگان و مشتریان این نوع خودروها ارائه دهد.

از سوی دیگر تامین قطعات خودروهای وارداتی این شرکت به دلیل تولید در چین سخت تر از سایر خودروهای خارجی موجود در بازار کشور است. لذا مشتریان شرکت راسا موتور خاورمیانه برای خودروهای سوزوکی و مرسدس بنز به راحتی نمی توانند در بازار لوازم یدکی کشور یا حتی منطقه خاورمیانه قطعات این محصولات را تامین کنند. بنابراین نیاز به بازنگری جدی آیین نامه اجرایی واردات خودرو توسط دولت چهاردهم وجود دارد، این مساله مانع از عدم نارضایتی گسترده مشتریان در آینده برای شرکت های واردکننده خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا