کد خبر: 100703174761
روزنامهسلامت و رفاهفناوری اطلاعات و ارتباطاتگفتگوی عصر اقتصاد با مدیرعامل اپلیکیشن پزشکت؛

شفافیت نبودن رگولاتوری چالش بزرگ سلامت دیجیتال در کشور

مهرین نظری

با توجه به اینکه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال یکی از بازیگران اصلی این حوزه به شمار می‌روند، گفتگویی با سپیده میرکریمی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اپلیکیشن پزشکت که عضو اتاق بازرگانی تهران، دبیر کارگروه سلامت دیجیتال نصر و بازرس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزارهای موبایلی ایران است؛ داشتیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:

با توجه به وضعیت زیرساخت‌های فناوری و ارتباطات در ایران، چه چالش‌هایی در توسعه و پیاده‌سازی خدمات سلامت دیجیتال مواجه هستید؟ چگونه این موانع را برطرف می‌کنید؟

چالش و موانع زیادی وجود دارد که اولین آن عدم شفافیت رگولاتوری در این حوزه است. در سال ۹۶-۹۷ که ما در حال بررسی میدانی برای راه‌اندازی پلتفرم خود بودیم به این نتیجه رسیدیم و با حاکمیت، نظام پزشکی، وزارت بهداشت و… جلسات متعدد داشتیم و درخواست‌هایمان را شفاف بیان کردیم. رگولاتور به قوانین موجود اشاره کرد و به ما گفت که در این زمینه از ما عقب‌تر است. دنیا به سمت پیشرفت سلامت دیجیتال می‌رود و از ما خواست تا کارمان را شروع کنیم. سعی داریم با فعالیت‌های صنفی این چالش‌ها را برای اکوسیستم سلامت دیجیتال که حدود ده سال قدمت دارد برداشته شود. چالش‌های جدید نیز مربوط به خدمات آزمایش در محل و بیمه‌های مختلف و نسخ بوده است.

با توجه به اهمیت امنیت داده‌ها در حوزه سلامت، چگونه توانسته‌اید زیرساخت‌های لازم برای حفظ امنیت اطلاعات بیماران و رعایت قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی در ایران را فراهم کنید؟

امنیت داده سلامت نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها جز موارد مهم است و ما از ابتدا از وزارت بهداشت چاره‌جویی کردیم که از ما خواستند حتما از سرورهای داخلی استفاده کنیم و ما هم از ابتدا این مورد را رعایت کردیم و تیم فنی نیز کلیه پروتکل‌های مربوط به امنیت دیتا را لحاظ کرد و محدودیت دسترسی را ایجاد کردند.

مورد اینترنت و زیرساخت نه تنها به ما بلکه به کل حوزه سلامت و دیجیتال کشور آسیب رسانده و قطعا کاربرها را آنطور که باید نتوانسته پشتیبانی کند

یکی از مشکلات رایج در ایران، عدم دسترسی همه‌جانبه به اینترنت پرسرعت و باثبات است. این موضوع چه تاثیری بر عملکرد و دسترسی به خدمات سلامت دیجیتال شما داشته و چه راهکارهایی برای مواجهه با آن اتخاذ کرده‌اید؟

مورد اینترنت و زیرساخت نه تنها به ما بلکه به کل حوزه سلامت و دیجیتال کشور آسیب رسانده و قطعا کاربرها را آنطور که باید نتوانسته پشتیبانی کند. ما سعی کردیم از بهترین پهنای باند موجود در کشور استفاده کنیم. اما گاهی قطعی همگانی، اختلالات داخلی و مواردی از این دست اتفاق افتاده و به ما آسیب خود را زده است. مثلا ممکن است کاربری در آن لحظه نیاز به دسترسی به پزشک داشته باشد و این مشکل را از طرف کسب‌وکار می‌بیند و بر استفاده مجدد وی از خدمات تاثیرگذار است.

در ادامه باید بگویم کاری که ما انجام دادیم این است که به کاربران اطلاع رسانی کردیم برای استفاده از سامانه حتما فیلترشکن خود را خاموش کرده و از اینترنت پایدار استفاده کنند. این مورد هم وجود دارد که این اختلالات تنها سمت ما نیست و ممکن است سمت پزشک یا کاربر نیز وجود داشته باشد.

اولین و مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به سلامت دیجیتال کشور کمک کند، قطعا همان مشخص شدن متولی این حوزه و قانونگذاری است وچنانچه سلامت دیجیتال نیز به عنوان تکمیل کننده زنجیره سلامت در کشور شناخته شود شاهد توسعه این صنعت خواهیم بود

آیا فکر می‌کنید که زیرساخت‌های فعلی ایران برای توسعه گسترده‌تر و پذیرش عمومی خدمات سلامت دیجیتال کافی هستند؟ چه تغییرات و بهبودهایی برای رشد بهتر این صنعت لازم است؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به سلامت دیجیتال کشور کمک کند، قطعا همان مشخص شدن متولی این حوزه و قانونگذاری است که اگر این اتفاق بیفتد اعتماد کاربران بیشتری جلب خواهد شد. همچنین این حوزه نیاز به فرهنگسازی همه جانبه دارد. چنانچه سلامت دیجیتال نیز به عنوان تکمیل کننده زنجیره سلامت در کشور شناخته شود شاهد توسعه این صنعت خواهیم بود. در روزهای کرونا ما شاهد پیشرفت چشمگیری از این حوزه بودیم که توانست خیلی از هزینه‌ها را کاهش دهد. شرکت‌های سلامت دیجیتال به حمایت حاکمیت نیز نیاز دارند.

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های واردات تجهیزات فناوری، چگونه توانسته‌اید به فناوری‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات سلامت دیجیتال دسترسی پیدا کنید؟

قطعا ما و تیم فنی‌مان این سختی‌ها را به جان خریدیم و با آن دست و پنجه نرم کردیم. به خاطر تحریم‌ها دسترسی به برخی منابع بسیار سخت و هزینه‌بر بود. البته این موضوع به کل کسب‌وکارهای دیجیتال مربوط است نه فقط به سلامت دیجیتال. امید میرود در دولت جدید با فعالیت‌های صنفی بتوانیم ارتباط بهتری با وزارتخانه‌های مرتبط بگیریم و چالش‌های خود را حل کنیم تا خدمات خود را به افراد بیشتری ارائه دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا