کد خبر: 230703176128
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطاتنظارت بر فعالیت اقتصادی آنلاین بدون اینماد؛

فروشگاه‌های بدون مجوز به پلیس امنیت اقتصادی معرفی می‌شوند

پلیس فتا اعلام کرد که فروشگاه‌های اینترنتی بدون اینماد که فعالیت اقتصادی دارند، به پلیس امنیت اقتصادی معرفی خواهند شد.

رئیس پلیس فتا فراجا، وحید مجید، اعلام کرد که سایت‌های اینترنتی که بدون داشتن اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) به فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند، به پلیس امنیت اقتصادی معرفی خواهند شد. او بر اهمیت داشتن اینماد برای کسب‌وکارهای آنلاین تأکید کرد و وزارت صمت را مسئول صدور این مجوز و نظارت بر عملکرد آن‌ها دانست. به گفته او، پلیس فتا سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و به مراجع ذی‌ربط معرفی می‌کند.

در همین راستا، علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در نشستی به مشکلات ناشی از فروش طلا و فلزات گرانبها در بستر تجارت الکترونیکی اشاره کرد. او توضیح داد که برخی از پلتفرم‌ها بدون داشتن اعتبار، اقدام به فروش طلا کرده و باعث ضرر خریداران می‌شوند. برای مقابله با این مشکل، سامانه هوشمند معاملات طلا توسط وزارت صمت راه‌اندازی شده است تا بر این معاملات نظارت بیشتری صورت گیرد.

پلمب دفتر استارت‌آپ آسانیسم به دلیل استفاده از واژه «پرستار»

وزارت بهداشت به دلیل استفاده غیرمجاز از کلمه «پرستار» دفتر استارت‌آپ مراقبتی آسانیسم را پلمپ کرد. مدیرعامل این شرکت نسبت به این اقدام اعتراض دارد.

دفتر استارت‌آپ آسانیسم، که در حوزه مراقبت از سالمندان فعالیت می‌کند، به دلیل استفاده از واژه «پرستار» در تبلیغات و خدمات خود، با شکایت وزارت بهداشت پلمب شد. وزارت بهداشت اعلام کرده که استفاده از این واژه نیاز به مجوز دارد و آسانیسم این مجوز را نداشته است. به گفته حامد عزیزی، مدیرعامل آسانیسم، این اقدام بدون اخطار قبلی صورت گرفته و دفتر این شرکت بسته شده است.

عزیزی اظهار داشت که آسانیسم خدمات بالینی ارائه نمی‌دهد و فقط به امور مراقبتی می‌پردازد، اما واژه «پرستار» به دلیل استفاده عمومی توسط مشتریان و برای سهولت تبلیغات استفاده شده است.

عزیزی همچنین اشاره کرد که برخی از رقبا از این واژه استفاده کرده‌اند و آسانیسم در حال اخذ مجوز از سازمان بهزیستی بوده است. وی افزود که این مشکل ممکن است به کسب‌وکار ضربه بزند، زیرا بسیاری از مشتریان این واژه را برای خدمات مراقبتی استفاده می‌کنند. او درخواست کرد که حمایت بیشتری از استارت‌آپ‌ها صورت گیرد تا این مشکلات مانعی برای ادامه فعالیت آن‌ها نشود.

افزایش سهام اوبر و لیفت پس از رونمایی نا امیدکننده از روبوتاکسی تسلا

رونمایی از روبو تاکسی تسلا باعث رشد سهام اوبر و لیفت شد، در حالی که تسلا با کاهش ۱۰ درصدی ارزش سهام روبرو شد.

پس از ارائه اطلاعات محدود از سوی ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، درباره روبوتاکسی جدید این شرکت با نام «سایبرکب»، سهام شرکت‌های اوبر و لیفت به ترتیب ۷ و ۸.۳ درصد افزایش یافتند. در مقابل، سهام تسلا با سقوط ۱۰ درصدی مواجه شد. تحلیل‌گران معتقدند که این رویداد برای اوبر بسیار مثبت بود، چرا که تسلا نتوانست شواهد کافی از پیشرفت در زمینه فناوری خودران یا تعداد تولیدات روبوتاکسی خود ارائه دهد.

جان کولانتونی از Jefferies در گزارشی از این رونمایی به عنوان «بی‌اثر» یاد کرد و تاکید کرد که تسلا نتوانسته است انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند. همچنین، مایک او’روک از JonesTrading این رویداد را شب سرنوشت‌ساز برای سهام تسلا توصیف کرد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، نیز پیش‌تر درباره آینده خودروهای خودران محتاطانه سخن گفته بود و اشاره داشت که تا سال‌ها این فناوری نمی‌تواند بخش قابل‌توجهی از ناوگان اوبر را تشکیل دهد. در کنار این موضوع، ربات‌های معرفی‌شده توسط تسلا نیز نتوانستند تأثیرگذاری لازم را داشته باشند، چرا که معلوم شد آن‌ها توسط انسان‌ها از راه دور کنترل می‌شدند.

ماسک وعده داد که تولید «سایبرکب» ممکن است از سال ۲۰۲۶ آغاز شود و قیمت آن کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار باشد، اما این اعلامیه نتوانست رضایت سرمایه‌گذاران را جلب کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا