کد خبر: 280703176690
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

شاهین پلاس، اسب زین شده سایپا

زینب غضنفری

شرکت سایپا با تولید و عرضه خودروی شاهین محصولی متفاوت از آن چه پیش از این تولید می‌کرد، روانه بازار کرد و با ظاهر زیبای خود، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد.

در ابتدا نسخه‌های شاهین S، G و CVT روانه بازار شد و پس از آن نسخه اتوماتیک آن را تولید کرد و اکنون این شرکت نسخه به‌روزشده این محصول را با نام شاهین پلاس تولید کرد و به عنوان ورژنی جدید به دوستداران این خودرو معرفی می‌کند.

به گزارش عصر اقتصاد،شاهین پلاس جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است که با تغییرات مثبتی که در بخش‌های مختلف آن اعمال کرده، توانسته بازار خوبی جذب کند و مورد پسند خانواده‌ها واقع شده است. با توجه به این که شاهین متقاضیان بسیاری را به سمت خود کشانده، انتظار می‌رود رقابت میان سدان‌های داخلی را داغ‌تر از قبل کند.

شاهین پلاس در قسمت‌های داشبورد، رودری‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی تغییرات قابل توجهی دارد و از امکانات بیشتری بهره می‌برد. از مزایای مهم و تغییرات اساسی شاهین پلاس نسبت به نسخه‌های قبلی می‌توان به موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با استهلاک کمتر، مصرف سوخت متعادل، امکانات متنوع‌تر و کابین جادار اشاره کرد.

پیشرفت‌هایی به لحاظ امکانات نسبت به شاهین دستی و اتوماتیک CVT در این خودرو مشاهده می‌شود. از شاهین پلاس اولین بار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد و نسخه نهایی آن در تابستان ۱۴۰۳ روی خط تولید سایپا رفت.

مشخصات فنی

شاهین پلاس از موتور ۱۶ سوپاپ و جدید ME16 نیرو می‌گیرد که در شرکت مگا موتور از شرکت‌های تابعه سایپا تولید می‌شود و نشان داد با تکیه بر دانش داخلی و نیروهای متخصص می‌توان تحریم‌ها را کم اثر کرد و موتورهایی تولید کرد که با نمونه وارداتی آن تفاوت چندانی نمی‌کند.

در واقع، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوت شاهین پلاس با نسخه اولیه این خودرو، بخش پیشرانه است. شاهین پلاس به جای موتور M15TC از پیشرانه ME16 استفاده می‌کند و مزیت آن این است که از ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ دارد و پیش بینی می‌شود با جایگزینی پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در شاهین پلاس با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر مورد استفاده در مدل‌های قبلی شاهین، بازار فروش آن دستخوش تغییرات شگرف شود و اقبال عمومی‌نسبت به محصول جدید سایپا را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

موتور ME16 حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد و در قسمت‌هایی مثل سرسیلندر و بلوک سیلندر نسبت به مدل‌های قبلی اصلاح شده و سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی آن نیز بهبود یافته است‌.

بهره‌گیری از خط تولید به روز ماشین‌کاری در کنار کنترل کیفی پیشرفته باعث شده تا موتور تولیدی سایپا نسبت به نمونه‌های مشابه آن صدای کمتری تولید کند و دوام بیشتری داشته باشد و مجموع این عوامل حس رانندگی بهتر به سرنشینان می‌دهد.

همچنین شاهین پلاس با نسل جدید دینام و سامانه پمپ روغن بهبود یافته روانه بازار می‌شود و این تغییرات سبب شده تا حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه افزایش یابد. پیشرانه شاهین پلاس قادر است تا حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند که سطح قابل قبولی برای یک موتور تنفس طبیعی تولید داخل محسوب می‌شود.

در بخش انتقال قدرت نیز از گیربکس ۶ سرعته خودکار استفاده شده که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو انتقال می‌دهد. در مدل اتوماتیک شاهین G پلاس از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور ساخت شرکت DAE استفاده خواهد شد.

در بحث محیط زیست، محصول جدید شرکت سایپا سازگاری بهتری دارد و موتور شاهین پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و به‌طور متوسط ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. این میزان مصرف سوخت حدود ۳ لیتر کمتر از شاهین G با گیربکس CVT است.

طراحی ظاهری

شاهین یکی از معدود خودروهای ساخت داخل به حساب می‌آید که طراحی ظاهری زیبایی دارد و با به کار بردن ظرافت در نمای بدنه، نمره قبولی را از کارشناسان و مردم گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که شاهین پلاس نیز طراحی ظاهری زیبایی دارد و می‌تواند در رقابت با محصولات هم‌رده شرکت‌های رقیب با جلب نظر عموم مشتریان، زیبایی بیشتری به خیابان‌های شهر ببخشد و حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

علاوه بر این، افزوده شدن تریم طرح چوب، خوودروی شاهین پلاس را در مقایسه با مدل‌های قبلی و مشابه در بازار زیباتر نشان می‌دهد.

از سمت دیگر، به دلیل طراحی کابین مناسب و جادار بودن آن مورد اقبال بیشتر خانواده‌ها قرار گرفته و راحتی بیشتری برای سرنشینان این خودرو به همراه دارد. به علاوه، طراحی صندوق عقب با ظرفیت ۴۲۲ لیتر فضای قابل توجهی را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.

آپشن‌ها و امکانات

میزان و تنوع امکانات و آپشن‌های سایپا شاهین پلاس نسبت به مدل‌های قبلی بهتر و بیشتر شده است و صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و شیشه دودی عقب از جمله امکاناتی است که فقط در نسخه پلاس شاهین می‌توان استفاده کرد.

شاهین پلاس به فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ اندروید و آینه‌های تاشو برقی مجهز است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد گروه خودروسازی سایپا با حرکت پرسرعت در مسیر توسعه و بهبود کیفیت و تنوع محصولات تولیدی خود، تلاش همه جانبه در جلب رضایت مشتریان و متقاضیان به کار می‌ببندد و خودروهایی تولیدی این شرکت روز به روز به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شود. بدین ترتیب، متقاضیان خودرو نیز سوار بر اسبی زین شده می‌شوند و لذت رانندگی آسوده و ایمن را در جاده‌ها تجربه می‌کنند و بیش از گذشته از مسیر لذت می‌برند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا