کد خبر: 290703176757
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهامسال فقط 77 درصد منابع بودجه محقق شد؛

تنخواه ۲۲ همتی برای بودجه هدفمندی

بررسی عملکرد منابع و مصارف عمومی نشان می دهد منابع محقق شده در در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ۷۷ درصد از رقم مصوب را تشکیل می دهد.

همچنین در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲.۷۶ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی به منظور جبران کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت شده است.

به گزارش عصراقتصاد، بررسی عملکرد منابع و مصارف عمومی در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، نشان می‌دهد که منابع محقق شده در چهار ماهه نخست سال ۷۷ درصد از رقم مصوب را تشکیل می‌دهد.

درآمدهای مالیاتی با ۷۴ درصد تحقق، منبع اصلی تأمین مالی بوده و درآمدهای گمرکی تنها ۵۷ درصد از رقم مصوب را محقق کرده است.

همچنین کسری تراز نقدی دولت در این دوره به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع موضوع ماده (۱۲۵) قانون محاسبات عمومی پوشش داده شده است.

عملکرد منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها در تبصره «۸» قانون بودجه نشان دهنده تحقق ۵۵ درصد از منابع مصوب است و پیش بینی می‌شود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد.

شایان ذکر است عملکرد منابع هدفمندی با عدم واریز سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده‌های نفتی همراه است.

به طور کلی پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳، ۸۹ درصد از منابع بودجه عمومی محقق شود و با فرض تخصیص ۱۰۰ درصدی مصارف، حداقل ۲۷۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز است.

پیش بینی می‌شود این کسری از محل استقراض از صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق بدهی مازاد بر سقف بودجه و عدم تخصیص برخی مصارف جبران شود.

تأمین منابع مالی یارانه‌ها؛ از تنخواه تا استقراض

در ادامه بر اساس گزارش سازمان هدفمندی یارانه ها، در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲.۷۶ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی به منظور جبران کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت شده است.

همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل مصوبه سران قوا برای پرداخت یارانه نان دریافت شده که باید ۶.۱۵ هزار میلیارد تومان خزانه‌داری کل کشور را به عنوان تنخواه به آن اضافه کرد.

در کنار این سه محل تأمین منابع مالی، با مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۳۳ همت دیگر نیز برای پرداخت مطالبات حوزه دارو و گندم کاران از خزانه‌داری کل کشور استقراض شده است.

لازم به ذکر است، ۲۱۱.۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای قانونی شامل فروش داخلی گاز و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای صادرات گاز و همچنین سایر درآمدهای وزارت نفت تأمین شده است؛ در حالی که بر اساس مصوبات این رقم باید ۳۸۶.۷ هزار میلیارد تومان می‌بود.

در مجموع ۲۱۳ هزار میلیارد تومان از یارانه‌های گوناگون پرداختی تنخواه و از این مبلغ ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان مربوط به سال گذشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا