کد خبر: 31020183364
جهانروزنامه

جنگ در کانون توجه اجلاس داووس

ترجمه: سلیم حیدری

برای اولین بار در تاریخ بیش از ۵۰ ساله اجلاس داووس، این گردهمایی سالانه در این شهر تفریحی سوئیس در پس زمینه یک جنگ بزرگ در اروپا برگزار می شود. اما این تنها چیزی نیست که WEF امسال را متمایز می کند.

با بازگشت گروه داووس به شهر خوش منظره آلپاین سوئیس پس از بیش از دو سال وقفه، علفزارهای سرسبز جایگزین پوشش آشنای برفی سفید شده است.

گردهمایی سالانه کشورهای ثروتمند و قدرتمند که به دلیل بیماری کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار می شد به وضعیت حضوری و فیزیکی خود بازگشته است. درست در زمانی که جنگ ویرانگر در اوکراین و شیوع ویروس کرونا در چین به ترس از رکود اقتصادی در میان افزایش قیمت‌ها و گرسنگی و فقر جهانی دامن می‌زند.

کلاوس شواب، بنیانگذار WEF پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد داووس امسال به موقع‌ترین و نتیجه بخش‌ترین نشست سالانه از زمان ایجاد این مجمع در بیش از ۵۰ سال پیش خواهدبود.

شواب گفت: «بازگشت جنگ، همه‌گیری‌ها و بحران‌های آب‌وهوایی، همه این نیروهای مخرب، امید به بهبود جهانی را از مسیر خارج کرده‌است. با این مسائل باید در داووس مقابله کرد؛ به ویژه بحران جهانی غذا به توجه فوری ما نیاز دارد.»

انتظار می‌رود بیش از ۲۵۰۰ شرکت‌کننده از اقشار مختلف، از جمله بیش از ۵۰ رئیس دولت در این کنفرانس ۵ روزه که از روز یکشنبه ۲۲ مه آغاز می‌شود، شرکت کنند.

اولاف شولز آلمانی، به عنوان صدراعظم، یورسلا واندرلیان رئیس اتحادیه اروپا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، جان کری، فرستاده آب و هوایی ایالات متحده را از بزرگان این نشست می‌توان نام برد. انتظار می‌رود پل کاگامه، رئیس جمهور رواندا و ایوان دوکه، رهبر کلمبیا نیز در این مراسم شرکت‌کنند.

فرش قرمز برای اوکراین

انتظار می‌رود که جنگ در اوکراین نقطه اصلی گفت‌وگو در نشست داووس امسال باشد. احتمالاً از زمان آغاز تهاجم این بزرگترین هیئت از مقامات ارشد دولت اوکراین است که شخصاً در یک رویداد بین‌المللی شرکت می‌کنند.

انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این مجمع به صورت مجازی سخنرانی کند.

WEF که تجاوز روسیه را محکوم کرده و روابط خود را با نهادهای روسی متوقف کرده‌است، امسال شاهد هیچ مشارکتی از روسیه نخواهدبود و این اولین‌بار در دهه‌های اخیر است. مقامات و الیگارش‌های روسیه در سال‌های اخیر به طور منظم در داووس حضور داشتند، زیرا مسکو به دنبال تقویت اعتبار خود به منظور سرمایه‌گذاری بیشتر بود.

بورگه برند، رئیس WEF، گفت: “من مطمئن هستم که تصمیم درستی بوده‌است. با این حال، امیدواریم که روسیه مسیر متفاوتی را در سال‌های آینده دنبال کند  و شروع به پایبندی به منشور سازمان‌ملل و تعهدات بین‌المللی خود کند.”

درد همه‌گیری

آخرین‌باری که نشست داووس برگزار شد، COVID-19 هنوز ابداع نشده بود، چه رسد به اعلام شیوع یک بیماری همه‌گیر در جهان. دو سال بعد از اعلام شیوع، این بیماری میلیون‌ها نفر را درگیر کرده‌است و همچنان زنجیره‌های تامین جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که عمدتاً به دلیل سیاست‌های کووید صفر در چین است.

حتی درحالی که این بیماری همه‌گیر در بسیاری از نقاط جهان فروکش کرده‌است، زخم‌های به جا مانده از آن همچنان باز است. میلیون‌ها نفر، عمدتاً زنان، دوباره به کار باز نگشته‌اند.

صدها هزار کودک مجبور به ترک تحصیل در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته شده‌اند. این درحالیست که کسب‌وکارهایی که از بحران جان سالم به در برده‌اند هنوز درحال بازشماری زیان‌های خود از این بیماری هستند.

بهبودی اقتصاد پس از بیماری همه‌گیر یکی دیگر از موضوعات مهم در دستور کار است که میزبان جلساتی را به این موضوع اختصاص داده‌است.

بهار داووس

قبل از اینکه موج جدیدی از موارد سویه امیکرون منجر به به عقب افتادن این اجلاس شود، اولین جلسه حضوری WEF پس از همه گیری در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که مانند گذشته در ژانویه برگزار شود.

این به تعویق افتادن به این معنی است که این گردهم آیی سالانه در بهار برگزار می‌شود. بنابراین، این بار این اجلاس بدون چکمه‌های برفی و کت خز برگزار می‌شود.

برخلاف ژانویه که علاقه‌مندان به اسکی عازم استراحتگاه‌های آلپاین می‌شوند، ماه مه معمولاً فصل کم گردشگری است و اکثر مشاغل مربوط به مسافرت قبل از شروع اوج مسافرت‌های تابستان در تعطیلات هستند. دفاتر گردشگری محلی بر این باور هستند که برگزاری یک “داووس بهاری” می تواند این شرایط را تغییر دهد.

رتو برانشی، مدیرعامل دفتر گردشگری داووس کلاسترز به دویچه وله گفت: «این بدان معناست که مقصد ما می‌تواند برای اولین بار در بهار خود را به عموم مردم جهان نشان دهد. “بسیاری از مردم داووس را “فقط” در زمستان می‌شناسند، این بار با این رویداد این دیدگاه تغییر خواهدکرد.”

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا