کد خبر: 04040188384
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

فاطمی‌امین: مرز قیمت تولید و توزیع ۲۲ هزار قلم کالا را شفاف کردم

زینب غنضفری

نشست خبری رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، روزگذشته همزمان با دهه تولید و تجارت برگزار شد. او در این نشست در رابطه با وضع بازارهای مختلف ازجمله خودرو، فولاد، معدن و لوازم خانگی توضیحاتی ارائه داد.

فاطمی‌امین در پاسخ به عصر اقتصاد در مورد مهمترین اقدام خود در طول ۱۰ ماه وزارتش تغییر ریل و تغییر نگاه حکمرانی را عنوان کرد و افزود: کارهایی مثل سامانه پایش و برگزاری قرعه‌کشی خودرو انجام شده است که در گذشته اصلا چنین اقداماتی در وزارت صمت صورت نگرفته است.

وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیرات درج قیمت تولیدکننده بر کاهش گرانفروشی گفت: در درج قیمت تولید و مبارزه با گرانفروشی دنبال این هستیم که مرز تولید و توزیع شفاف شود.

در بسیاری از کالاها بخش توزیع و قدرت بازاری وجود ندارد و تولیدکنندگان هزینه‌های خودشان را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند. امروز فروشگاه‌ها با ۲۰ درصد تخفیف ویژه کالا را عرضه می‌کنند. بنابر این در کنترل قیمت‌ها موثر بوده است.

او ادامه داد: ما در این راستا از سال گذشته ۸۰۰۰ هزار قلم  کالا را با اسم کالا، برند و نشان تجاری، قیمت مصرف‌کننده، قیمت اصلاح شده و درصد کاهش یا افزایش قیمت منتشر کردیم که امروز این اقلام به ۲۲۰۰۰ هزار کالا رسیده است.

وزیر صمت درباره عملکرد وزارت صمت اظهار کرد: وقتی قرار است بخش صنعت و معدن مدیریت شود، باید ساز و کارها تغییر کند. مهم‌ترین مأموریت ما در دوره جدید رفتن به سمت ساز و کاری است که ظرفیت‌ها و منابع موجود بهینه شوند.

اما باید توجه داشت که اصلاح ساختاری سخت است و در شرایط ناپایدار کنونی سخت‌تر. زمانی که قرار است ساز و کار جدید استقرار یابد عدم آشنایی بخشی از ماجراست؛ متأسفانه منافع عده‌ای در ساز و کار جدید به خطر می‌افتد.

وضعیت بازار خودرو و لوازم خانگی از نگاه وزیر صمت

بخش مهمی از انتقادات به عملکرد وزارت صمت در دوره جدید به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. فاطمی‌امین در رابطه با شرایط این بازار گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

او گفت : سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

وزیر صمت همچنین وضع بازار لوازم خانگی را هم قابل قبول و رو به رشد عنوان کرد.

کمبود ۳۰۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی برق

او به شرایط بازار فولاد هم اشاره کرد و افزود: قیمت فولاد در سال جدید نوساناتی داشت. گرچه برخی این شرایط به بازار ارز ارتباط می‌دهند، اما باید گفت که قیمت فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

فاطمی امین نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان و تأکید کرد: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به‌عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود. نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود؛ در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت  با اشاره به شرایط خاموشی صنایع و شبکه خانگی توضیح داد: متأسفانه ما در تابستان‌ها کمبود برق داریم. زیرا باید سالانه به اندازه ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شود، اما این اتفاق نمی‌افتد.

نبود توازن در ایجاد اشتغال

سید رضا فاطمی امین همچنین به نبود توازن شغلی هم اشاره و تأکید کرد: نبود توازن شغلی در همه مناطق به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال در شهر اشتهارد چند هزار فرصت شغلی بدون تصدی داریم. اما در شهرهای نزدیک آن کمبود شغل یک معضل است.

به اعتقاد وزیر صمت در سال‌های گذشته برای اقتصاد سرمایه و وقت گذاشته‌ایم، اما معماری و سازه را درست انجام نداده‌ایم.

 ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم

آیین‌نامه واردات خودرو ۱۰ بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است.

او پیش‌بینی کرد: از زمان ابلاغ آیین نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دست‌کم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.

 فاطمی‌امین بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری در برخی از خودروها انجامیده است.

طراحی نقشه راه صنعت خودرو

او از طراحی نقشه راهی در صنعت خودرو خبر داد و گفت: در نخستین گام به دنبال رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بودیم که اکنون ایران خودرو با تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه و سایپا با روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید، این ثبات را حاصل کرده‌اند.

او بیان کرد: پلتفرم‌های خوبی در صنعت خودرو وجود ندارد و به همین دلیل موضوع تغییر پلتفرم ها در دستور کار است، به طوری که امسال علاوه بر افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته، پلتفرم‌ها تغییر کرده و خودروهای همچون تارا و شاهین که شکایت‌های کمتری از آنها وجود دارد به تعداد چهار برابر سال گذشته تولید خواهند شد.

 وی تاکید کرد: فعال کردن سیستم تماس اضطراری روی خودروها به طوری که در زمان تصادفات هر خودرو فعال شده و اطلاعاتی به اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌دهد در محصولات جدید عرضه خواهد شد.

وی اظهار کرد: وضع صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبولی دارد، به عنوان مثال تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

تدوین ترازنامه ذخایر معدنی برای نخستین بار

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تدوین ترازنامه ذخایر معدنی برای نخستین بار در دستور کار است که مشخص‌کننده میزان اکتشافات، میزان بهره‌برداری از منابع معدنی و در مجموع شفاف‌کننده ذخایر معدنی است.

وی همچنین از واگذاری بخشی از معادن کشور به عموم مردم خبر داد که برای نخستین بار در معدن “جانجا” استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته اجرایی شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا