کد خبر: 03050193112
انرژیجهانروزنامه

پنج قاره جهان درگیر تنش گرانی

ترجمه: محمود نواب مطلق

افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه موجی از نارضایتی در سراسر جهان به وجود آورده‌است. این درحالیست که تنش های سیاسی و اجتماعی طی چند ماه آینده  نیز تشدید خواهند‌شد. تمام جهان درگیر این نوع تنش ها شده و هیچ قاره‌ای مصون نمانده‌ است.

افزایش قیمت ها منجر به بروز خشونتهای اجتماعی و بی ثباتی های سیاسی شده‌است. در سریلانکا تورم سالانه موادغذایی از ۸۰ درصد عبور کرد و در نیمه ماه جولای (اواخرتیر) رئیس‌جمهور این کشور مجبور به فرارشد.

در این کشور نیمی از خانوارها به دلیل گرانی به ناچار حذف یک وعده غذای خود شده‌ اند.

در اوگاندا طی چندماه گذشته قیمت بنزین دو برابر شده و تعدادی ازمعترضین درتظاهرات نیز دستگیر شده‌اند.

در پاناما مردم در اعتراض به افزایش قیمت بنزین ودیگر کالاهای اساسی پلها و خیابانها را به اشغال خود درآوردند.

در اکوادور قبل از آنکه دولت رقمی معادل ۷۰۰میلیون دلار(۶۹۰ میلیون یورو) به افزایش قدرت خرید خانوارها اختصاص دهد، تظاهرات مردمی شش کشته و۶۰۰ زخمی به دنبال داشت.

در اروپا و نزدیک به فرانسه نیز «گروه فیس‌بوک مردم ایرلند برای مبارزه با افزایش قیمت سوخت» از ماه آوریل (فرودین) محدویت‌هایی را برای دریافت یک سقف تعرفه دولتی از قیمت سوخت برقرار کرده‌است.

چشم‌انداز پیش‌روی این افزایش قیمت‌ها در جهان بلند مدت است. اهمیت این افزایش قیمت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی جهان در مقایسه با پیش‌بینی‌های ابتدای سال میلادی دوچندان شده‌، نرخ‌تورم در این کشورها به ۵/۸درصد درسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) رسید که از سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) تاکنون بی‌سابقه بوده‌ است.

در ماه آوریل (فروردین) بیش از سه‌چهارم کشورهای جهان افزایش قیمت سالانه بالای ۵درصد را به ثبت رساندند.

این موج تورم در پی از سرگیری فعالیتهای اقتصادی دوران پساکرونای دولت‌های جهان در بازاری سرشار از تقاضا و دچار کمبود شدید نیروهای خدماتی برای برآورده ساختن این افزایش تقاضا به وجود آمد.

دراین‌حال کارخانه‌ها بسته و زنجیره‌های تأمین ازهم گسسته بودند. جنگ میان اوکراین و روسیه به عنوان دو کشور عمده در تولید و صادرات انرژی و موادغذایی نیز به این سیل مشکلات اضافه شد. حاصل این امر بلای اقتصادی و خطر سیاسی به بار آورده‌است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا