کد خبر: 30050197305
انرژیجهانروزنامه

تلاش مصر برای عبور از بحران اقتصادی با صادرات گاز به جای مصرف داخلی

ترجمه: محمود نواب مطلق

مصر برای پشت‌سر گذاشتن دوران بحران اقتصادی خود به رغم وضعیت نامطلوب منابع گازی قصد دارد با کاهش مصرف داخلی به صادرات گازش بپردازد تا بدینوسیله درآمد ارزی کسب کند.

در چارچوب اقدامات دولت مصر برای کاهش مصرف انرژی که از ۱۳اوت(۲۲مرداد) در این کشور به مرحله اجرا درآمده است استفاده از چراغ های روشنایی هنگام شب درخیابانها، اماکن عمومی، ورزشگاه ها، ادارات و حتی مناطق جذاب گردشگری از جمله اهرام ثلاثه نیز کاهش یافته است. در مرحله بعد نوبت صنایع نیز فرامی رسد.

«مصطفی کمال مَدبولی» نخست وزیر مصر ۹اوت(۱۸مرداد) اعلام کرده بود: «این اقدامات به همراه برخی اقدامات دیگرطی چند ماه اخیر به منظور مصرف بهینه منابع گازی در مصر انجام شده تا بتوانیم مازاد آن را با هدف کسب درآمدهای ارزی به خارج صادر کنیم.»

از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه۲۰۲۲(اسفند۱۴۰۰)  مصر از کمبود شدید ارزخارجی رنج می‌برد و ذخایر منابع ارز خارجی آن  کاهش یافته‌است. این ذخایر درماه ژانویه ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) ۴۰،۹۸۰ میلیارد دلار بوده درحالیکه درماه جولای۲۰۲۲ (تیر۱۴۰۱)  به ۳۳،۱۴۳ میلیارد دلار رسیده است.

جنگ قیمت مواد اولیه را افزایش داد. مواد اولیه‌ای چون سوخت و گندم که مصر اولین وارد کننده جهانی آنهاست. جنگ در اوکراین همچنین باعث کاهش شدید گردشگری در مصر و افزایش هزینه‌های وام برای این کشور شده‌ است.

دراین وضعیت بحرانی مصر برای کمک به حامیان عرب خود در خلیج فارس و صندوق بین‌المللی پول روی آورده تا شاید بتواند بخشی از ۲۰ میلیارد دلاری که در نیمه اول سال میلادی در بخش اوراق قرضه از دست داده را با دریافت وام جدید از آنها جبران کند.

تمامی شاخص های اقتصاد کلان مصر در وضعیت قرمز قرار دارند. ارزش پول ملی این کشور در ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند۱۴۰۰) ۱۵درصد کاهش یافت.

«طارق عمار» رئیس بانک‌مرکزی این کشور روزچهارشنبه ۱۷ اوت (۲۶مرداد) استعفای خود را از این سمت  اعلام کرد و «حسن عبدالله» سرمایه دار مصری جایگزین او شد.

«مصطفی کمال مَدبولی» می گوید: «با بروز بحران جهانی انرژی در پی آغاز جنگ اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه، مصر می‌تواند گاز خود را در بازارهای جهانی تا ده برابر گرانتر بفروشد. بنابراین با مصرف بهینه در داخل مازاد آن را می‌توانیم صادر کنیم.»

به دلیل اعمال نظام یارانه ای در مصر برای انرژی درآمد اکتسابی دولت ازفروش برق در داخل کشور بسیار محدود است. مصر در نظر دارد تا سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) ۴۲ درصد از  برق خود را از منابع انرژی تجدید پذیرتولید کند.

این کشور به دلیل آنکه یک سوم جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند به منظور حمایت از آنها تاکنون سه بار وآخرین آن تا ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) افزایش قیمت برق را به تعویق انداخته است.

لیکن انجام اقدامات ریاضت اقتصادی برای کسب درآمد بیشتر آغاز شده‌است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا