کد خبر: 01060197738
اخبار شرکت ها

چشم‌انداز بازار سرمایه و جایگاه صنعت کانی های فلزی

ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خود، دارای ذخایر عظیم مواد معدنی است و در مقایسه با میانگین جهانی، یک منطقه غنی محسوب می‌شود.

بخش بزرگی از این معادن را کانه‌های فلزی مانند سنگ آهن، روی، منگنز و…تشکیل می‌دهند و با توجه به تقاضای بسیار زیادی که برای این محصولات وجود دارد، از دهه‌های پیش سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در بهره‌برداری و استخراج این ذخایر انجام شده است و شرکت‌های متعددی در این زمینه به وجود آمده‌اند و با پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه، گروه استخراج کانه‌های فلزی تشکیل شده است.

یکی از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه در این حوزه فعالیت دارد شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات (سهامی خاص) است که در سال ۱۳۹۹ تأسیس شده و در طی ۲سال فعالیت، میزان دارایی‌ها تحت تملک و سبد سرمایه‌گذاری آن با رشد همراه بوده است.

دکتر علی متولی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اقتصاد و در معرفی این شرکت گفت: شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات (سهامی خاص) به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) در تاریخ ۱۹/۱/۱۳۹۹ ثبت شده است.

ماموریت شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه است. عمده سبد سهام شرکت متشکل از شرکت‌های گروه معدنی و فلزی است و یکی از اهداف تشکیل این شرکت کنترل قیمت و حفظ ارزش سهام شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ معادن و فلزات است.

لذا در راستای حفظ و کنترل قیمت سهام شرکت‌های زیر مجموعه معادن و فلزات و تسهیل در نقدشوندگی آن، همواره سعی کرده است با رعایت اصول مهم سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری صحیح در تحلیل و معاملات به موقع، توزیع مناسب ریسک، ترکیب دارایی‌های شرکت را بهینه و در جهت حداکثرسازی ثروت سهامداران عمل کند.

متولی در ادامه با بررسی و تحلیل بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت به علت رشد قیمت‌های جهانی و رشد نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی و رشد نرخ تورم و انتظارات تورمی و انتشار گزارشات مناسب صنایع بنیادی و صادرات محور و ارزندگی بسیاری از سهام بازار سرمایه، با رشد مواجه شد و شاخص  به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید، اما پس از اردیبهشت تا  اواسط مرداد ۱۴۰۱ با ریزش و اصلاح مواجه شد که از دلایل آن می‌توان به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، ریزش قیمت‌های جهانی و ترس از رکود جهانی، نبود رشد جدی در نرخ ارز نیما و دخالت دولت در این سامانه، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود صنایع و افزایش هزینه انرژی و دستمزد و ادامه قیمت‌گذاری دستوری برخی صنایع داخلی و لغو معافیت‌های مالیاتی صادراتی و عوارض صادراتی و افزایش نرخ بهره بین بانکی و توجه مردم به بازار های دارایی محور مسکن، خودرو، طلا به دلیل رشد تورم انتظاری اشاره کرد که به دلایل مذکور ارزش معاملات به شدت کاهش یافته است اما در روزهای اخیر با قوت گرفتن احیای برجام و ارزندگی شرکت‌ها به علت اصلاح قیمتی اخیر، شاخص کل با رشد مواجه شد.

مدیرعامل پرتو تابان همچنین افزود: چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت و رو به رشد ارزیابی می‌شود که عوامل موثر بر این رشد عبارتند از:

* در صورت توافق برجام، شاهد رشد صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی توامان با رشد اقتصادی کشور و کاهش کسری بودجه دولت، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تسهیل مبادلات مالی بین‌المللی،  ثبات نرخ ارز ،کاهش ریسک‌های تجاری و سیاسی کشور، فراهم شدن بستر رشد تولید مولد با کاهش نرخ تورم و هزینه‌های مالی و … خواهیم بود که می‌تواند منجر به رشد پایدار ارزش شرکت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه شود که در این راستا صنعت کانه‌های فلزی به دلیل مزیت نسبی و رقابتی می‌تواند به عنوان یکی از پیشران‌های مهم توسعه کشور عمل کند به علاوه با نتیجه گرفتن مذاکرات برجامی، ریسک سیستماتیک بازار سرمایه کاهش و در پی آن P/E  شرکت‌ها و ارزش کل بازار افزایش خواهد یافت.

* کاهش نرخ بهره بین بانکی به عنوان عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی در حال کاهش یافتن است.

* به علاوه اینکه بحران ایجاد شده در دنیا به علت دامپینگ روسیه، می‌تواند با برگشت چین به مدار تولید تا حد زیادی جبران شود (رشد تقاضای کامودیتی‌ها) اما توجه به افزایش نرخ بهره در امریکا به علت رکود احتمالی می‌تواند امید به رشد سریع بازار کامودیتی‌ها را کمرنگ کند اما از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود فدرال رزرو به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند و زمینه رشد مجدد اقتصادی را فراهم کند.

از آنجایی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با ریسک ریزش بیشتر قیمت‌های جهانی مواجه نخواهیم بود و همچنین با توجه به رشد نقدینگی برای نرخ ارز نیز کاهش جدی متصور نخواهیم بود. با اجرای طرح‌های توسعه، تاثیرپذیری کمتر صنعت کانه‌های فلزی از افزایش بهای حامل‌های انرژی، با توجه به عوامل ریسک و بازدهی ، سرمایه‌گذاری در این صنعت مورد توجه خواهد بود.

او در ادامه این گفت‌وگو برنامه‌های آتی شرکت پرتو تابان را به این شرح اعلام کرد:

مدیریت بهینه  سبد:

 تسریع در امر نقدشوندگی دارایی‏های شرکت ‏سرمایه‏ گذاری پرتو تابان معادن فلزات: اصلی‌ترین چالش شرکت در زمینه ارتقای توان نقدینگی، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کشور با توجه به ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک است که برای بهبود آن، در زمانیکه کل بازار سرمایه به دلیل ریسک‌های موجود در اقتصاد خارجی و یا داخلی (مثل ریسک‌های سیاسی، سیاست‌های انقباضی دولت‌ها، بی‌توجهی به حمایت از بورس، ریسک‌های صنایع مختلف و دخالت دولت و نرخ‌گذاری‌های دستوری و سرکوب قیمت صنایع از سوی دولت، توجه به فروش اوراق دولتی، کاهش ارزش معاملات بورس، خروج نقدینگی مردم از بورس، احتمال کاهش قیمت‌های جهانی، P/E  بالا سهام و گرانی دارایی‌ها ) با احتمال کاهش مواجه است، با تحلیل بنیادی و تکنیکال و رصد اخبار و پیش‌بینی‌های لازم همواره ریسک غیر سیستماتیک را با فروش سهام پر ریسک و نخریدن سهام غیر ضروری و استفاده نکردن از اعتبار برای خرید، کاهش خواهد داد که منجر به توان نقدیتگی  برای خرید دارایی‌های ارزان در آینده نزدیک و یا دارایی‌های با بازدهی بدون ریسک همچون  اوراق با درآمد ثابت خواهد شد.

طبیعی‌ست وقتی بازار سرمایه از این ابهامات خارج و فضای اقتصادی و سیاسی و توسعه کشور در مسیر رشد قرار گیرد، و جایگاه  بازار سرمایه به عنوان تخصیص بهینه منابع برای تولید کشور تثبیت شود و با یک بورس رشدی مواجه شویم، خرید انواع سهام رشدی و ارزشی با ریسک متناسب در قیمت‌های مناسب، استراتژی شرکت خواهد بود.

بهبود ترکیب دارایی‌های شرکت (سرمایه‌گذاری در سهام پر بازده با درآمد نقدی مناسب و فروش دارایی‌های کم بازده و فاقد نقدشوندگی): شرکت پرتو تابان معادن و فلزات  برای کنترل ریسک سیتماتیک  نیز از  تحلیل تک به تک صنایع و شرکت‌ها ، عوامل موثر بر ارزش آنها همچون رشد سود هر سهم در سال‌های آینده، تاثیر تورم و تغییر نرخ ارز و قیمت‌های جهانی و تاثیر سیاست‌های دولت بر نرخ‌ها و سود و زیان آنها، امکان اجرای طرح توسعه در آینده و … استفاده خواهد کرد که با انتخاب صحیح صنایع با مزیت نسبی و برتر همچون صنایع معدنی فلزی به سودآوری و ورود نقدینگی از طریق تقسیم سود مجامع و کپیتال گین (خرید و فروش سهام و کسب بازدهی) توان نقدینگی و رشد سودآوری را به ارمغان خواهد آورد.

به قابلیت نقد شدن سهام خریداری شده و شناوری و اندازه شرکت توجه ویژه‌ای شده است و همواره نقدشوندگی و امکان راحت خرید و فروش سهام از موارد بسیار مهم برای شرکت بوده است.

کسب سود و کاهش زیان از طریق معاملات کوتاه مدت : شرکت با توجه به نوع بازار (بازار رشدی، ساید، ریزشی، نوسانی و ..) تنها در صدد خرید و نگهداری سهام نبوده است بلکه فارغ از نوع بازار، از فرصت‌ها و نوسانات موجود برای کسب بازدهی استفاده کرده است لذا بخش عمده‌ای از سود شرکت (علاوه بر سود تقسیمی شرکت‌های زیر مجموعه ) از محل خرید و فروش و شناسایی سود معاملات است که این عمل هم بازدهی را حفظ می‌کند و هم توان نقدینگی شرکت برای سرمایه‌گذاری مجدد و یا خرید اوراق بدون ریسک را افزایش می‌دهد و جریان وجه نقد عملیاتی شرکت را بهبود می‌بخشد.

 توزیع مناسب ریسک در ساختار پرتفوی : ورود به شرکت‌ها و صنایع دارای بازدهی مناسب و کم ریسک که سودآوری آنها به طور مثال از طریق طرح توسعه و یا افزایش قیمت‌های جهانی و یا داخلی رخ می‌دهد و پرهیز از خرید سهام پر ریسک با توجه به ریسک‌های بازار سرمایه کشور(ریسک گران بودن برخی سهام با نسبت P/E  بالا، سفته‌بازی در برخی سهام، ریسک وجه نقد در شرکت، ریسک‌های هر صنعت، ریسک‌های تجاری و مالی،  نرخ‌گذاری‌های دولت، دستکاری صورت مالی، ریسک نقدشوندگی، ریسک عدم بازارگردان و مدیریت صحیح ارزش بازاری سهم و …) از خط مشی‌های مهم بخش سرمایه‌گذاری شرکت است. قطعا ترکیب و وزن سبد سهام شرکت با توجه به اولویت مدیریت ریسک صنایع است بدین معنی که صنعت با ریسک بالا وزن کمتری در سبد خواهد داشت . به طور مثال صنایع خودرویی و بانکی تا به حال سهم بسیار کمی در پورتفوی داشته‌اند.

شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری: همواره شرکت با تحلیل‌های بروز ، از طریق رصد اخبارهای مختلف اقتصاد کلان جهانی و داخلی و صنایع مختلف و پیش‌بینی‌های لازم عوامل اثرگذار بر سود و ارزش شرکت‌ها، درصدد کشف ورود به سهام شرکت‌های برتر است. حوزه صندوق‌های جسورانه و دانش‌بنیان و P/E  و … هم مورد توجه خواهد بود.

بهبود ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها و تکمیل زنجیره‌های ارزش: با توجه به توضیحات فوق درباره دیدگاه و نوع سرمایه‌گذاری کم ریسک و بلند مدت سبد پر سود و درحال توسعه، صنعت فلزی معدنی و دیگر سهام رشدی سبد، با توجه به اجرای طرح‌های توسعه، رشد تقاضای داخلی و صادرات، جریان‌های نقد آتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده و منتخب سرمایه‌گذاری، منجر به رشد سود و توان نقدینگی شرکت خواهند شد که در صورت پیشنهاد و تصمیم تحلیلی می‌توان وزن صنایع سبد را اصلاح کرد.

نکته کلیدی و با ارزش در شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات نظارت مستمر، ارزیابی و گزارش فعالیت‌های‌ سرمایه‌گذاری به عنوان کانون تحلیل‌های بازار سرمایه و بازوی اجرایی معادن و فلزات است.

در این شرکت با استفاده از تحلیلگران خبره مالی با تحلیل‌های به روز و رصد مداوم بازار و برگزاری جلسات تحلیلی بازار و صنایع و شرکت‌ها و پیش‌بینی‌های لازم، پیشنهادات مختلف معاملاتی ارائه می‌شود.

توسعه مستمر پرتو تابان با تأسیس هلدینگ مالی

با توجه به رشد روز افزون ابزارهای مالی، فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور و توجه ویژه به تامین مالی از طریق بورس‌ها و همچنین جذابیت و سودآوری مناسب حوزه‌های مالی، شرکت برای بهبود عملکرد و سهولت در امر سرمایه‌گذاری و رشد ثروت سهامداران به دنبال توسعه فعالیت خود از طریق تاسیس هلدینگ مالی است تا اینکه مجموعه معادن فلزات نیز در عرصه واسطه‌گری و خدمات نوین مالی بتواند به اهداف تامین و افزایش ارزش صنعت معدنی کشور سریعتر و بهتر نایل شود.

تامین مالی بخش فلزات و معدن کشور

عمده سبد سرمایه‌گذاری شرکت شامل صنعت کانه‌های فلزی و معدنی است بنابراین بهبود وضع بازارگردانی، ارزیابی و تحلیل آنها (نظیر شرکت تجلی) می‌تواند به جذب بیشتر نقدینگی اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت تامین مالی پروژه‌ها و پیشبرد طرح‌های توسعه منجر شود.

ضمنا تاسیس هلدینگ مالی با هدف تکمیل زنجیره خدمات، قادر خواهد بود تا از طریق واسطه‌گری و به کارگیری ابزارهای نوین مالی در جهت جذب نقدینگی و سهولت معاملات اقدام کند تا تضمین‌کننده نیل به اهداف پیش روی شرکت پرتوتابان معادن و فلزات باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا