آخرین خبر از سیل کشور/ تخلیه یک شهر و ۷ روستا در فارس

  کد خبر: 09050194168

سیل اخیر در کشور خساراتی به جای گذاشت؛ آخرین خبر از سیل کشور و همچنین اخبار و هشدارهای بارندگی را در این گزارش بخوانید.

ترکیه برای سیل‌زدگان در ایران کمک‌های انسانی ارسال کرد

به نقل از آناتولی، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» در بیانیه‌ای از ارسال کمک‌های انسانی، ابزار و تجهیزات فنی برای سیل‌زدگان در ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در پی وقوع سیل در ایران، به دستور رئیس‌جمهور اردوغان کمکهای انسانی شامل چادر، پتو و همچنین ابزار و تجهیزات فنی به مناطق سیل‌زده ارسال کردیم.

خسارت ۶ هزار میلیاردی سیل به‌کشاورزان

به نقل از ایمنا، سیل روزهای اخیر دست‌کم ۶هزار میلیارد تومان به کشاورزان و دامداران خسارت زده است. این برآورد اولیه از میزان خسارت است و در روزهای آینده میزان دقیق آن اعلام می‌شود.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی در نخستین واکنش به خسارت سیل به بخش کشاورزی خواستار امهال وام کشاورزان در بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده شد.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران: شهروندان نگران کیفیت آب نباشند. با تمهیدات اندیشیده شده، آب هیچ نقطه‌ای از تهران قطع نشده و جای هیچ‌گونه نگرانی درخصوص تأمین آب تهران وجود ندارد.

تخلیه یک شهر و ۷ روستا در فارس

به نقل از انتخاب، سامانه بارشی با قدرت در فارس ادامه دارد و شب گذشته هفت روستا و شهر حسامی از توابع سرچهان بر اثر شدت بارندگی، دچار آب گرفتگی شد و اهالی این مناطق به مکانی امن منتقل شدند.

شب گذشته باعث آب‌گرفتگی در بسیاری از محلات شیراز شد که در این میان منطقه شمال‌غرب، بیشتر تحت تأثیر پدیده مانسون قرار گرفت.

بارندگی‌ها از ساعت ۶ عصر در شمال غرب شیراز در بلوار آفرینش، شهرک گلستان و شهرک بزین آغاز شد و شدت بارندگی به گونه‌ای بود که معابر به سرعت در آب، احاطه شد.

سامانه بارشی که روز‌های اخیر شیراز و شهر‌های دیگر استان را تحت تاثیر قرار داده بود، دیشب در مرکز استان به اوج خود رسید.

این سامانه در سطح استان فارس، خسارات و البته برکاتی نیز داشت که از آن جمله می‌توان به افزایش آب سد‌ها و تالاب‌های خشک فارس اشاره کرد.

تخلیه شهر حسامی و ۷ روستا

مدیرکل بحران استانداری فارس با اشاره به تخلیه شهر حسامی و هفت روستا در سطح استان به خبرنگار فارس گفت: شب گذشته، شهر حسامی و ۶ روستا از شهرستان سرچهان به علت آبگرفتگی شدید تخلیه شدند.

خلیل عبداللهی ادامه داد: همچنین روستای کوشک از توابع بختگان با جمعیت ۲۳۰۰ نفر به دلیل آبگرفتگی تخلیه شد و بخشی از جمعیت شهری قائمیه نیز به منطقه‌ای امن منتقل شده‌اند.

وی به آبگرفتگی ۶ روستا در شهرستان کازرون نیز اشاره کرد.

مدیرکل بحران استانداری فارس با اشاره به وضعیت شیراز گفت: بیشتر مناطق شیراز به دلیل شدت بارش دیشب دچار آبگرفتگی شده است.

وی اضافه کرد: امدادرسانی و خدمات رسانی در سطح شهر شیراز ادامه دارد.

عبداللهی با اشاره به وضعیت راه‌های استان فارس اظهار داشت: راه‌های استان، در شرایط پایدار است و هیچ نقطه مسدود نیست.

تمام محور‌های مواصلاتی استان فارس باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز با اشاره به باز بودن تمام محور‌های مواصلاتی استان فارس، به بازگشایی موقت محور روستایی انارک به خنجشت اشاره کرد.

علیرضا راستیار در گفتگو با فارس، از آمادگی همه نیرو‌های راهداری به جهت امدادرسانی و بازگشایی انسداد احتمالی مسیر‌ها در سطح استان خبر داد.

راستیار افزود: هم اینک ۵۰۰ نیروی راهداری به همراه تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین در شبکه راه‌های استان مستقر و آماده مقابله با بحران احتمالی ناشی از جاری شدن سیل هستند.

راستیار با بیان اینکه همه محور‌های مواصلاتی در سطح استان باز بوده و تردد در حال انجام است، اظهار داشت: تنها چند محور روستایی در محدوده بختگان برش‌هایی دارند که انسداد تلقی نمی‌شود و دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

راستیار با تاکید بر تجربه مدیریت سیل در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توان لجستیکی و اعزام ماشین‌آلات سنگین به شهرستان‌ها بر اساس اولویت‌های مورد نظر طبق اهمیت راه‌ها، در حوزه راهداری برای مقابله با بحران احتمالی آمادگی لازم را داریم.

وی خاطرنشان کرد: محور‌های مواصلاتی استان از طریق بیش از ۲۵ دوربین نظارتی به صورت آنلاین توسط مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل در حال رصد و پایش است که به محض تغییرات جوی و شروع بارش‌ها اقدامات پیشگیرانه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مدیرکل راهداری استان فارس با اشاره به ریزش کوه در محدوده باجگاه، گفت: راه شیراز-مرودشت پاکسازی شده و اکنون به شرایط عادی بازگشته است.

راستیار گفت: در ورودی شیراز از سمت جاده مرودشت-شیراز به علت شدت باران روان آب ایجاد شده بود، که با حضور نیرو‌های راهداری و شهرداری برطرف شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس خاطرنشان کرد: از تمامی هم استانی‌های عزیز و کاربران جاده‌ای تقاضا داریم با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر کشور در روز‌های اخیر، حتما پیش از اقدام به سفر از طریق سامانه پاسخگویی شبانه‌روزی ۱۴۱ از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌ها اطلاع حاصل کرده و حتما به توصیه‌های ایمنی و هشدار‌های هواشناسی توجه کنند.

مسیر آب در امام زاده داوود دستکاری شده بود

به نقل از صداوسیما، تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی: سیلاب در محدوده امام زاده داوود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود.

مسیر آب در سال های گذشته دستکاری شده چرا که توپوگرافی این مسیر به گونه ای است که نباید با بارش های ۲۰ تا ۳۰ میلی متری چنین حادثه ای رخ دهد بنابراین به طور قطع مسیر آب در این بخش دستکاری شده بود.

خروج از نسخه موبایل