کد خبر: 1209997293
تولید و بازرگانیروزنامه

اتحادیه فروشندگان چوب و تخته تهران:گرانی مواد اولیه توانی برای تولیدکننده نگذاشته است

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی با تاکید بر تحریم‌های داخلی همراه با تحریم های خارجی اعلام کرد متاسفانه بازار داخلی تحت تاثیر تحریم‌های بسیاری قرار گرفته است صنایع پتروشیمی همگی داخلی هستند؛ اما گرانی مواد اولیه از سوی صنعت پتروشیمی به تولیدکنندگان از ۵۰ درصد در دو سه ماه اخیر به ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اتاق اصناف تهران اسماعیل الهیان، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی بیان کرد: اگر طالب تولید هستیم ،گرانی مواد اولیه داخلی در این باره نه تنها زیان آور بلکه کاملا بی معناست. اگر قرار است همگی دست به دست هم بدهیم تا موجب رونق اقتصادی در کشور شویم، تولیدکننده بدون مواد اولیه محال است بتواند در خط تولید موفق عمل کند. در یک ماه اخیر به میزان قابل توجهی مواد اولیه گران شده و تولید امکان ناپذیر است

الهیان افزود: موانع متعددی برای تولید در کشور وجود دارد. تولیدکننده وقتی مانعی را پشت سر می گذارند با مانع جدی تر و سهمگین تری مواجه می شود. باید گفت نوسان دلار در یک ماه گذشته با شرایطی که روبه رو هستیم توان تولیدکننده را کاملاً از بین برده است؛ به طوری که در یک ماه گذشته تولیدکننده کالای خام را با قیمتی مشخص خریداری کرده پس از عملیات فراوری، تبدیل به کالای مورد عرضه در بازار نموده و اکنون در بازار دلار تا حدودی کاهش پیدا کرده و باید زیر قیمت خرید اولیه به فروش برساند.

الهیان تصریح کرد: نوسان قیمت ارز همه تولیدکنندگان را در شرایط بحرانی قرار داده است به طوری که در حال حاضر سرمایه های تولیدکنندگان هر روز نسبت به روز قبل کاهش چشمگیر‌تری پیدا می کند. از سوی دیگر تعطیلی های مکرر با دستورات صادره از ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در کشور خود مزید بر علت شده است. مغازه هایی که با اجاره بهای بسیار بالا در اختیار افراد است با تعطیلی و رکود در کسب و کار همچنین نوسان ارز و گرانی مواد اولیه رمقی برای تولیدکننده در این بازار بحرانی باقی گذاشته است. با ادامه شرایط کنونی تولیدکننده اقتصاد کشور بحرانی خواهد شد. ورشکستگی روزبه روز در تولیدکنندگان عرصه صنعت چوب و تخته نئوپان را فرا گرفته، همکاری ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها سازمان‌ها با بخش خصوصی می‌تواند مشکلات را تا حدودی حل کند اما متاسفانه ناهماهنگی بین تمامی افراد فعال در این عرصه ،چرخ تولید را در گل و لای فرو برده است .

الهیان با اشاره به مشکلات ناشی از اجرای ماده ۱۸۶ ق.م.م و تعلیق آن تا پایان سال بیان کرد: این ماده متاسفانه مدت های زیادی مانع از صدور و تمدید پروانه کسب شده بود که با تلاش هیات رئیسه محترم اتاق اصناف تهران و تعلیل تا پایان سال ۱۳۹۹ باب موثری در صدور و تمدید پروانه کسب برای منتظران این جریان گردید. از این سو به نوبه خود تشکر ویژه دارم از موارد بسیار مهم و اساسی که باید دولت برای راه اندازی چرخ اقتصاد انجام دهد.

او مشورت با صنوف در تصمیم گیری های اقتصادی را یکی از انتظارات اصناف برشمرد و گفت: اصناف سال های سال با تجربه های زیاد توانسته اند مدیریت بسیار خوبی در چرخه صنفی خود داشته باشند. اصناف مشاوران توانمند و بدون هزینه برای دولت هستند که دولت میتواند از این فرصت به نحو احسن استفاده کند تا دچار تصمیمات اشتباه برخی از مدیران نباشد. اکنون چرخه اقتصاد نیازمند ثبات اقتصادی است. ثبات نرخ ارز حداقل برای یک سال امید را برای تولیدکننده ایجاد می کند لذا خواهشمندم از دولت محترم تا با ایجاد شرایط اقتصادی ثابت در آخرین نفس ها تولیدکنندگان را یاری رساند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا