کد خبر: 05050039371
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

اتصال برق و سیمان

محمد ارفع

امروز بیشتر از یک هفته‌ای می‌گذرد که خبر کمبود سیمان در کشور را هر روز روی خروجی خبرگزاری‌ها می‌شود دید. خبرها از تهران، البرز، مشهد، کهگیلویه‌وبویراحمد و اردبیل می‌آید که سیمان در بازار نیست، سهمیه‌بندی شده و قیمت آن بسیار بالا رفته است اما اکثرا از اینکه چرا سیمان در بازار نیست حرف نمی‌زنند.

برخی کمبود سیمان در بازار را به گردن وزارت صمت می‌اندازند این در حالی است که امسال با توجه به تداوم خشکسالی‌های چندساله و بروز کم‌آبی، تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی با کاهش مواجه شده است و وزارت نیرو بین خاموشی‌های مکرر ساختمان‌های مسکونی و قطعی برق صنایع با تعامل با هیات دولت تصمیم بر قطع برق صنایع گرفت.

همین مساله سبب شد تا صنایع فولادی و سیمانی با کمبود و قطعی برق در واحدهای تولیدی خود مواجه شوند که در نهایت کمبود سیمان و فولاد را در بازار رقم زد به این صورت که براساس آمار قطعی برق سبب کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تولید سیمان و ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید فولا شد.

یعنی اگر تاکنون مسئله کمبود برق و قطعی آن بروز و نمودش در زندگی شخصی، مسائل حیاتی نظیر برق بیمارستان‌ها و برخی موارد دیگر بود، حالا یکی از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور را هدف گرفته است: بخش عمرانی. کمبود برق، گریبان‌گیر سیمان شد و کمبود سیمان گریبان خیلی‌ها را گرفته؛ از کندشدن کار ساخت آزادراه‌ها تا تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، توقف ساخت پروژه مسکن ملی و در نهایت بی‌کاری کارگران ساختمانی.

این روند قطعی‌ها در حالی صورت گرفته که برخی از کارخانه‌های تولید فولاد خود توانایی تولید انرژی مورد نیاز کارخانه را به‌شرط موافقت وازت نیرو داشتند مجوزی که هیچگاه صادر نشد بلکه برای آن‌ها روزانه ۳ میلیارد تومان جریمه نیز از سوی این وزارتخانه منظور شد البته قبلا دولت به وزارت نیرو هشدار داده بود که با قطعی برق صنایع شاهد کاهش تولید و مشکلات بزرگی نظیر افزایش قیمت ها خواهند بود که توجهی به این توصیه‌ها نکرده بود.

با این همه، هیچ کس از این موضوع آنچنان که باید صحبت به میان نمی‌آورد برخی برای توجیه کمبود تولید برای آنکه خود را بی تقصیر نشان دهند احتکار سیمان ازسوی کارخانه‌های تولیدی را مطرح می‌کنند، در حالی که سیمانی که در سیلو می‌توان نگهداری کرد، به اندازه عرضه یک هفته است؛ یعنی کالایی نیست که بشود دپو کرد، چون سیمان اصلا چنین قابلیتی ندارد و سیمان دپو شده مطمئنا بعد از یک هفته دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

برخی دیگر نیز صادرات را عامل گرانی سیمان می‌دانند در صورتی که عمده صادرات در این صنعت کلینکر است که آن هم در حجم‌های پایین صادر می‌شود و نمی تواند بر رشد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد پس همه نشانه‌ها پر واضح است که تولید در این صنعت کاهش یافته است و عامل اصلی کاهش تولید نیز قطعی برق صنایع بوده است.

در آخر نگارنده امیدوار است با پیش بینی خنک‌تر شدن هوا از امروز و کاهش مصرف برق، همچنین قول مسئولان وزارت نیرو در تامین برق برای صنعت سیمان، شاهد افزایش تولید واحدها و کاهش قیمت‌ها باشیم زیرا مطمئنا تولید سیمان با بهبود وضع تامین برق در هفته‌های آینده افزایش و قیمت‌ها سیر نزولی خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا