کد خبر: 250801108644
روزنامهشرکت هاصنعت و معدن

ارتباط ایران خودرو با بازارهای صادراتی قوی‌تر شد

زینب غضنفری

چندی پیش خبری از جاده مخصوص مخابره شد که به رغم اهمیت آن، در میان اخبار گم شد و خبر این است که گروه صنعتی ایران خودرو برای اولین بار در کشور موفق به بومی‌سازی سامانه تله ماتیک شد.

سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بدون حضور و کمک شرکت‌های خارجی، توسط شرکت تام ایران خودرو داخلی‌سازی و وارد مدار تولید شد.

لازم به ذکر است که فناوری خودرو متصل (connected) به معنای فراهم کردن بستر مورد نیاز در یک خودرو برای ارتباط با سیستم‌های بیرون از خودرو در راستای دستیابی به امکاناتی نظیر دسترسی به اینترنت در خودرو، کنترل آنلاین سرویس‌ها و وضعیت خودرو، کنترل موقعیت خودرو در لحظه و… است و سبب ارتقای بهره‌وری و ایمنی و کاهش زمان خرابی خودرو می‌شود.

سامانه تله ماتیک با قابلیت ارتباط بین دو خودرو باعث نظم ترافیک و کاهش سوانح رانندگی می‌شود و از آن جایی که مبتنی بر شبکه ۴G بوده، در صورت تصادف خودرو، اطلاعات آن به خودروی دیگری که از سامانه متصل بهره می‌برد، مخابره می‌شود تا متوجه خطر پیش‌رو شود. همچنین امکان درخواست امداد، تماس با پلیس و ردیابی خودرو نیز وجود دارد.

به دلیل تحریم‌های سنگین، شرایط برای ورود تکنولوژی تولید قطعه در حوزه برق و الکترونیک به طور کامل مهیا نشد و وابستگی شدیدی به واردات و تامین‌کنندگان خارجی ایجاد شده بود اما؛ در سالی که به نام دانش بنیان نام‌گذاری شده، نخبگان داخلی موفقیت‌های چشم‌گیری در حوزه قطعات برق و الکترونیک خودرو داشته‌اند.

گروه صنعتی ایران خودرو از طریق یکی از شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه خود (شرکت تام) با الگوبرداری از خودروهای خارجی و نه کپی‌برداری، اقدام به تولید سیستمی‌کاملا بومی‌برای توسعه خودروهای Connected با عنوان سامانه تله‌ماتیک کرد و قرار است ضمن نصب و عرضه روی محصولات ایران خودرو، خودروسازان دیگر را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

این سامانه برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ روی خودرو ری‌را نصب خواهد شد و پس از آن، نصب آن روی خودرو تارا و دنا آغاز خواهد شد. در همین راستا، در مرحله اول ۲۰ هزار نمونه از سامانه تله‌ماتیک تولید خواهد شد که امکان افزایش میزان تولید تا ۱۵۰ هزار عدد در سال را دارد که شامل ۲۰ درصد محصولات ایران خودرو می‌شود.

از آن جایی که ایران خودرو چشم انداز و برنامه مدونی در امر صادرات دارد، برای حضور قدرتمند در بازارهای خارجی نیاز به بهره‌گیری از سامانه خودروهای متصل دارد. همچنین، با توجه به طراحی این سامانه بر پایه استاندارد R144 و R10، اخذ E-Mark از اروپا برای صادرات محصولات مجهز به سامانه خودروی متصل، چندان مشکل نخواهد بود.

از سوی دیگر، نه تنها این موضوع ارزآوری برای کشور و شرکت ایران خودرو دارد بلکه از خروج ارز نیز جلوگیری می‌کند. برآورد شده تولید هر عدد از این محصول ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش ارزبری در مقیاس نمونه‌سازی و ۵۰ درصد کاهش به  نسبت تولید انبوه خواهد داشت.

با توجه به این که تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل تماما به وسیله نیروهای داخلی و با فعالیت‌های دانش محور صورت گرفته و به منظور اهمیت بالای صنایع الکترونیک در کشور و نقش پررنگ تجهیزات الکترونیک و نرم افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون همچون خودرو و صنایع دفاعی، برای موفقیت کامل پروژه در داخل کشور و خارج، نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بستر اجرای ارتباط نظیر به نظیر خودرو هست؛ در غیر این صورت عملکرد این سیستم با نقص مواجه خواهد شد و کارایی لازم را نخواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا