کد خبر: 23090060787
اقتصاد کلان

ارزش اپل به مرز سه تریلیون دلار رسید

ارزش بازار اپل روز دوشنبه به مرز سه تریلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، ارزش سهام اپل روز دوشنبه بیش از دو درصد کاهش یافت و در ۱۷۵.۷۴ دلار بسته شد و روند رشدی که ابتدای معاملات داشت و به ۱۸۲.۸۶ نزدیک شده بود را معکوس کرد؛ در این قیمت ارزش بازار اپل به سه تریلیون دلار می رسید.

سهام اپل هفته گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت و روند رشد بیش از ۳۰ درصدی که از ابتدای سال تاکنون داشت را ادامه داد. این صعود مرهون اعتماد سرمایه گذاران به ادامه تقاضای مصرف کنندگان برای آیفون، مک بوک و خدماتی مانند اپل تی وی و اپل موزیک است.

رسیدن ارزش بازار اپل از دو تریلیون دلار به نزدیک سه تریلیون دلار، ۱۶ ماه طول کشید. این شرکت در میان شرکتهای فناوری بزرگی مانند گوگل و آمازون که از اتکای مردم و شرکتها به فناوری در دوران پاندمی کووید ۱۹ سود برده اند، پیشتاز بوده است. در مقام مقایسه، رسیدن ارزش بازار اپل از یک تریلیون دلار به دو تریلیون دلار، دو سال زمان برد.

به گفته دانیل مورگان از شرکت سینووس تراست، یکی از منابع درآمد جدیدی که سرمایه گذاران پیش بینی می کنند اپل داشته باشد، “خودروی اپل” و همچنین رشد بخش خدمات مانند اپلیکیشنها و تلویزیون است که همچنان پایین ۶۵ درصد درآمد اپل از فروش آیفون مانده است.

عبور ارزش بازار اپل از مرز سه تریلیون دلار، نقطه عطف دیگری برای تیم کوک، مدیرعامل اپل خواهد بود که پس از استعفای استیو جابز در سال ۲۰۱۱، سکان هدایت این شرکت را به دست گرفت و بر توسعه محصولات و بازارهای جدید نظارت کند.

ارزش سهام اپل از دهه ۱۹۹۰ هر سال ۲۲ درصد بازدهی داشته است در حالی که بازدهی شاخص اس اند پی ۵۰۰ در همین مدت سالانه کمتر از ۹ درصد بوده است.

اگر اپل به ارزش بازار سه تریلیون دلار دست پیدا کند، مایکروسافت تنها شرکت حاضر در کلوب دو تریلیون دلار خواهد بود در حالی که آلفابت، آمازون و تسلا از مرز یک تریلیون دلار عبور کرده اند.

مایکروسافت که ارزش بازار حدود ۲.۶ تریلیون دلار دارد تا اواخر اکتبر هنگامی که اپل اعلام کرد محدودیتهای زنجیره تامین روی رشد این شرکت تا پایان سال تاثیر می گذارد، ارزشمندترین شرکت جهان بود.

امسال که تقاضای فزاینده‌ای برای محصولات ابری وجود داشته و شرکتها به سمت مدل کار ترکیبی حرکت کرده اند و مصرف کنندگان به ارتقای دستگاه‌هایشان اقدام کرده اند، ارزش سهام شرکتهای فناوری بزرگ صعودی بوده است. شاخص نزدک ۱۰۰ که بزرگترین شرکتهای حاضر در آن شرکتهای فناوری مانند اپل هستند، امسال حدود ۲۶ درصد رشد کرده است در حالی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ که گسترده‌تر است، حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، در شرایطی که اقتصاد جهانی در حال احیا از پاندمی ویروس کروناست و از اختلالات زنجیره تامین کاسته می شود، ظهور فناوریهایی مانند ۵G، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و هوش مصنوعی می تواند کمک کند سهام اپل و سایر شرکتهای فناوری همچنان محبوب سرمایه گذاران بمانند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا