کد خبر: 04129916701
روزنامهسلامت و رفاه

اعتراض‌های پیاپی محیط زیست به قانون‌گریزی‌های صنعت

مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست در دو روز گذشته دو بار اخباری درباره نادیده‌گرفتن الزامات زیست‌محیطی از سوی بخش‌های صنعتی منتشر کرده‌اند و از پیگیری آنها خبر داده‌اند.

انتشار پیاپی این اخبار حاکی از آن است که روند قانون‌‌گریزی بخش صنعت از الزامات قانونی زیست‌محیطی به بهانه تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا افزایش پیدا کرده است.

خبر نخست در این باره که شنبه‌ گذشته به نقل از عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفت، حاکی از آن بود که برخی خودروسازان بدون کسب مجوز از سازمان محیط‌زیست برای محصول‌شان، پیش‌فروش آنها را آغاز کرده‌اند. کلانتری از انعکاس موضوع به رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از این اقدام خبر داده است.

دیروز (یکشنبه)  نیز به ‌دنبال اجرای مصوبه استقرار واحدهای صنعتی متقاضی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدون نیاز به استعلام از محیط زیست، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به آن واکنش نشان داد و افزون بر مغایرت این مصوبه با قانون از ارسال نامه اعتراضی در این باره به وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

مسعود تجریشی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: مصوبه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در وزارت امور اقتصاد و دارایی درخصوص استقرار واحدهای صنعتی متقاضی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدون نیاز به استعلام از محیط زیست، مصوبه‌ای غیر قانونی و برخلاف قانون هوای پاک است.

او با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دراین‌باره نامه‌ای برای وزیر اقتصاد ارسال و تاکید کرده است که این مصوبه غیر قانونی است، تاکیدکرد: چنین مسئله‌ای علاوه بر محیط زیست آسیب‌هایی برای وزارت صمت نیز به‌دنبال دارد. برای مثال در برخی شهرک‌های صنعتی که کارخانه‌های تولید مواد غذایی مشغول به فعالیت هستند، واحدهای تولید شیشه و شن و ماسه به‌دلیل ایجاد گرد و خاک و به‌وجود آوردن مشکلاتی برای واحدهای غذایی، نمی‌توانند در این شهرک‌ها مستقر شوند. از این‌رو این مصوبه غیرقانونی، وزارت صمت را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار «عجولانه و غیرکارشناسی» بود، گفت: تسهیل کسب‌وکار به معنای این نیست که ساختارهای قانونی کشور را به هم بزنیم. هرچند لازم است که سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوزهای کسب و کار را تسهیل و تسریع کند، اگر قوانین مصوب شده حذف شوند، به‌طور قطع به ضرر خود ما خواهد بود.

تجریشی در پایان گفت: متاسفانه گاهی افراد فکر می‌کنند هدف قوانینی که محدودیت و ممنوعیت ایجاد کرده است چوب لای چرخ اقتصاد گذاشتن است این درحالیست که بسیاری از این قوانین چارچوب و نظمی را برای فعالیت مداوم ایجاد کرده‌اند.

یک روز پیش از اظهارات معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم رئیس این سازمان اعلام کرد فروش یا پیش‌فروش تمام خودروهایی که مجوز محیط زیست را نگرفته‌اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره پیش‌فروش خودروهای جدید که مجوز محیط زیست را اخذ نکردند، تاکید کرد که خودورسازان اجازه پیش فروش چنین خودروهایی را ندارند.

او با تاکید بر اینکه موارد پیش‌فروش خودرو بدون مجوز محیط زیست به رئیس‌جمهوری منعکس شده، تصریح کرد: به ریاست جمهوری منعکس کردیم تا جلوی این کار را بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته که من اجازه پیش فروش ندادم و باید جلویش گرفته شود.

این خبر در حالی منتشرشده است که به‌تازگی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان محیط زیست اعلام کرده است که شاهین مجوز‌های لازم برای شماری‌گذاری را نگرفته  و در گرفتن استاندارد‌های لازم رد شده است.

شاهین ابتدا قرار بود از موتور ۱٫۶۵ لیتری خودرو برلیانس اچ۳۳۰ استفاده کند، اما به دلیل تحریم‌ها خروج برلیانس از ایران این موضوع منتفی شد و در نهایت تصمیم گرفته شد که از نمونه تقویت شده و دارای توربوشارژر پیشرانه خودروی تیبا در این خودرو استفاده شود.

با وجود آنکه بر اساس اطلاعیه‌هایی سایپا در حالی که برنامه‌ریزی اولیه عرضه شاهین به بازار در زمستان امسال بود، نام این خودرو در خرداد ۹۹، در لیست پیش‌فروش سایپا دیده شد و حدود ۱۰ هزار نفر در این مرحله از ثبت نام شرکت کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا