کد خبر: 23050041889
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

اعتماد مردم به نظام سلامت؛ راز واکسیناسیون بی‌ دردسر در اسپانیا

ترجمه: محمود نواب مطلق

درست بر عکس دیگر کشورهای اروپایی مردم در اسپانیا به واکسن‌های کرونا بسیار اطمینان دارند. به دلیل اعتماد قابل توجه مردم به نظام سلامت در اسپانیا واکسیناسیون کرونا دراین کشور بسیار جلوتر از سایر کشورهای اروپایی است. از این رو، اسپانیا در این امر سرآمد کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

در حالی که متوسط دریافت حداقل دوز ابتدایی واکسن کرونا در اروپا ۶۱ درصد است اکنون سه‌چهارم مردم اسپانیا حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند(۴/۷۲ درصد). تنها درکشور اروپایی مالت این مقدار کمی بالاتر است. در فرانسه این عدد ۶۷ درصد است. در اسپانیا هیچ حرکت ضد واکسیناسیون در مردم مشاهده نمی‌شود و اگر باشد بسیار کم است.

هیچ بحث و جدلی بر سر اجبار گذرنامه سلامت نیست. به همین دلیل  می‌توان ادعا کرد تقریبا تمام مردم اسپانیا با هم در پویش واکسیانسیون شرکت کرده‌اند.

بر اساس پژوهشی که ماه ژوئن (خرداد) در انگلیس منتشر شد اسپانیایی‌ها جزئ مردمی هستند بیشترین اعتماد را به واکسنهای کرونا دارند. منشاء این اعتماد، اطمینان خاطر مردم اسپانیا به نظام سلامت این کشور است.

اینس، گرافیست ۲۸ ساله، در این خصوص می‌گوید:« من به نظام سلامت کشورم ۱۰۰ درصد، بلکه ۲۰۰ درصد اعتماد دارم. ما واقعا از این بابت خیلی شانس آورده‌ایم. رسیدگی‌هایشان فوق‌العاده است. تلاش‌های کادر درمان مافوق تصور است. این را هرگز نباید از یاد ببریم و همیشه باید ممنون آنها باشیم. واکسن زدن به نوعی حمایت از آنها محسوب می شود.»

واکسیناسیون یک الزام اخلاقی محسوب می شود

میگوئل، کارمند یک مؤسسه مخابراتی، نیز در این باره می‌گوید:« واکسیناسیون برای کسانی که امکانش را دارند در حقیقت یک الزام اخلاقی محسوب می شود»

ژورف لوبرا، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه مستقل مادرید است. او عضو کمیته ملی راهبرد واکسیناسیون است و مأموریت او دراین کمیته بررسی اقبال مردم به واکسیناسیون است. او می‌گوید: «اعتماد عمومی به نظام سلامت کشور و سازمان‌های وابسته به امر واکسیناسیون بسیار قوی است.

این میزان اعتماد در اسپانیا از سایر کشورها بیشتر است. البته از نظر تاریخی این اعتماد نیز برجسته است. هماره در طول تاریخ مردم اسپانیا به نظام سلامت کشورشان اعتماد چشمگیری داشته‌اند.»

دو عامل دیگر از جمله فلج اطفال و پیوندهای خانوادگی در این اعتمادزایی نقش دارند.

قدیمی‌ها خوب به یاد دارند در سال ۱۹۵۰ ( ۱۳۲۹) بیماری ویروسی فلج اطفال اسپانیا را در نوردید و اسپانیا در واکسیناسیون اطفال نسبت به سایر کشورها عقب ماند.

امروز این فاجعه دیگر نباید در مورد کرونا تکرار شود. آخرین نکته اهمیت پیوندهای خانوادگی و خویشاوندیست. بسیاری از مردم اسپانیا بر این باورند که با واکسیناسیون امکان دیدار با اقوام و خویشاوندان فراهم می‌شود.

منبع‌: یورو نیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا