کد خبر: 25040191539
سلامت و رفاه

واکسیناسیون در زمان ابتلا به ویروس کرونا توصیه نمی شود

متخصص بیماری های عفونی گفت: واکسیناسیون در زمان ابتلا به ویروس کرونا توصیه نمی شود و افراد بایستی ۴ تا ۶ هفته پس از بهبود سلامتی دز جدید واکسن را تزریق کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در سویه جدید کرونا بیشتر علائم تنفسی فوقانی مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم و در برخی افراد علائم گوارشی یعنی اسهال خیلی شدید و آبکی و در برخی افراد دیگر خستگی، تب و کوفتگی دیده شده است.

او افزود: افرادی که دچار بیماری های همزمان مانند دیابت، فشار خون، نارسائی کلیه، ضعف سیستم ایمنی بدن و … هستند در سویه جدید احتمال ابتلا به بیماری های جدی و حتی مرگ را خواهند داشت.

عمادی تصریح کرد: مرگ و میر در سویه جدید کرونا نسبت به سویه های قبلی بسیار کمتر است، به صورتی که در سویه دلتا گشندگی های زیادی را مشاهده کردیم.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در آبان و آذر سال ۱۴۰۰ روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق واکسن داشته ایم و در شرایط کنونی که وضعیت کرونا بهتر شد به علت آرامش خاطر مردم مراجعه کمتر شد و حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر تزریق واکسن داشته ایم و هم اکنون با توجه به اطلاع رسانی های خوب و احساس مسئولیت ملت روز گذشته ۱۰۰ هزار نفر واکسن کرونا تزریق کرده اند.

عمادی ادامه داد: مجموعا ۲۹ هزار مراکز بهداشتی در سطح کشور آمادگی تزریق واکسن کرونا را دارند و در سایت های دانشگاه نوع واکسن کرونا و ساعات مراجعه افراد اطلاع رسانی می شود.

او افزود: با گذشت ۶ ماه از تزریق واکسن آنتی بادی های بدن کاهش پیدا می کنند و افراد مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند؛ بنابراین افراد جامعه باید پس از گذشت ۶ ماه مجددا واکسن تزریق کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فرق زیادی بین واکسن های کرونا وجود ندارد و انواع واکسن ها باعث کاهش مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری خواهد شد.

عمادی تاکید کرد: شاید تزریق واکسن کرونا جلوی ابتلای افراد به بیماری را نگیرد، اما قطعا میزان مرگ و میر به خصوص در افرادی که بیماری های زمینه ای دارند را کاهش خواهد داد.

متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد؛ برای افراد مسن و آنهایی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند تزریق واکسن کرونا بسیار واجب تر از سایر مردم خواهد بود و بایستی برای این افراد برنامه های ویژه در نظر گرفته شود.

عمادی افزود: تزریق واکسن در این مقطع از نزدن آن بسیار بیشتر توصیه می شود. تمام عوارض تزریق واکسن در ایران و کشورهای جهان جمع آوری شده است و فواید واکسن های کووید ۱۹ به جز آسترازنکا زیر سوال نرفته است‌.

او ادامه داد: مبحثی را به عنوان کووید طولانی مدت داریم و افرادی هستند که پس از ابتلا به کرونای خفیف دچار خستگی شدید، اختلال تمرکز، اختلال حافظه، درد مفاصل و … خواهند شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سویه جدید کرونا خفیف است و کشنده نیست، اما ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد پس از ابتلا به کرونا دچار کووید طولانی می شوند؛ بنابراین تزریق واکسن جلوی کووید طولانی را خواهد گرفت و قطعا مرگ و میرها را کاهش خواهد داد.

عمادی با بیان اینکه بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است، تاکید کرد: بهتر است تا دیر نشده و موج جدید کرونا نیامده افراد واکسن کرونا را تزریق کنند، اگر افراد علائم بیماری کرونا را دارند بهتر است که واکسن تزریق نکنند و ۴ تا ۶ هفته پس از اتمام ابتلا واکسن کرونا را تزریق کنند و در جریان ابتلا به بیماری به هیچ عنوان واکسیناسیون توصیه نمی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا