افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار

  کد خبر: 03040188197

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق در کشور در اولین روز تابستان امسال افتتاح شد.

به گزارش عصراقتصاد، این واحد با سرمایه‌ای به میزان ۳ هزار و۴۳۴ میلیارد تومان می تواند تاثیر به‌سزایی در شبکه سراسری برق کشور داشته باشد.

مراسم افتتاح این واحد بخار در چابهار با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی،  مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا،  عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی،  نماینده مردم چابهار در مجلس،  معاون استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران استان سیستان و بلوچستان  برگزار شد.

مطالبه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح واحد بخار نیروگاه چابهار و تبدیل این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی گفت: ۱۶ سال پیش کلنگ احداث این نیروگاه در زمان وزارت بنده زده شد و اکنون علاوه بر توان اولیه این نیروگاه با افزایش ۵۰ درصدی راندمان تولید برق در آن مواجه هستیم.

به گفته پرویز فتاح، امروز ۱۰۰ درصد تمام مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی منطقه چابهار به وسیله این نیروگاه تامین می‌شود و اکنون که کشور در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار است،  ما نیز تلاش داریم تا سهمی در این توسعه داشته باشیم.

او با بیان اینکه این واحد جدید، در اوج مصرف کشور به بهره‌برداری رسید، گفت: هر یک مگاوات برق تولید شده در این نیروگاه می‌تواند از خاموشی مصارف خانگی و صنعتی جلوگیری کند و خوشبختانه با تلاش مهندسان و متخصصان متعهد کشورمان، این واحد جدید در زمان مقرر به بهره‌برداری رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به حمایت صندوق توسعه ملی در تامین مالی پروژه توسعه این نیروگاه گفت: ما این تقاضا را داریم که صندوق توسعه ملی شرایط تولید برق در نیروگاه‌های کشور را مدنظر داشته باشد.

 او با اشاره به تاثیر راه اندازی واحد بخار در این نیروگاه و افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در نیروگاه به نیاز پیش از این نیروگاه در هر سال که بالغ بر ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن ۰.۵ دلار به ازای هر لیتر گازوئیل، طی ۲ سال تمام سرمایه‌گذاری در این نیروگاه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان است، از محل صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل بازمی گردد و این به معنی یک سرمایه‌گذاری خوب برای کشور است.

فتاح با اشاره به طلب ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو به دنبال فروش برق گفت: ما امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی مجلس و دولت، زمینه برای به صرفه شدن سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق فراهم شود.

 رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان روز گذشته ۳۴۰۰ مگاوات به شبکه تزریق کردند، افزود: این میزان تولید برق در نیروگاه‌های بنیاد، درحالی است که کل مصرف صنایع ما در بنیاد مستضعفان به ۷۰۰ مگاوات نمی‌رسد و این منطقی نیست که بنیاد با سرمایه‌گذاری سنگین در تولید برق، متحمل خاموشی صنایع شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به آلودگی محیط زیستی سوزاندن گازوئیل به نسبت گاز گفت: من تقاضا دارم مسئولان استان سیستان و بلوچستان مقدمات رسیدن هرچه سریع‌تر گاز به این منطقه را که باعث افزایش راندمان و کاهش آلایندگی های محیط زیستی است فراهم کنند.

تولید برق در منطقه ۵۰ درصد افزایش یافت

فتاح در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: بازده تولید برق در نیروگاه چابهار ۵۰ درصد افزایش یافت.

او اظهار کرد: میزان تولید برق این پروژه ۱۶۰ مگاوات بوده که می‌تواند توسعه منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد و از طرفی با توجه به شروع فصل تابستان و نیاز منطقه و کشور این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برای بنیاد برخوردار بوده است.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: ۳ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان برای واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار هزینه شده که می‌تواند در شبکه سراسری برق تاثیر بسزایی داشته باشد.

با اضافه شدن ۱۶۰ مگاوات تولید برق، بازده نیروگاه بدون استفاده از سوخت اضافه به بالای ۵۰ درصد رسیده و از نظر زیست محیطی هم تطبیق بیشتری با شرایط دارد. خبر خوب اینکه خط گاز نیکشهر سمت چابهار می‌آید و تا آخر سال گاز به این منطقه خواهد رسید. فعالیت نیروگاه با گازوئیل گران است و اگر گاز به این‌ منطقه کشیده شود تولید انرژی در نیروگاه ارزان می‌شود.

فتاح گفت: در مجموع با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان و وامی که از صندوق اخذ شد، نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده و بدهکار هستیم. مبلغ وام باید از درآمد تولید برق و فروش به شبکه باز گردد. آماده هستیم یک پکیج ۵۰۰ مگاواتی دیگر در نیروگاه چابهار سرمایه‌گذاری کنیم، اما صندوق ملی توسعه باید کمک کند و وزارت نیرو برخی پیشنهادات را بپذیرد.

به گفته او، نیروگاه بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد. با در نظر گرفتن نیم دلار به ازای هر لیتر گازوئیل، طی دو سال همه سرمایه‌گذاری در این نیروگاه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان است، از محل صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل باز می‌گردد و این یک سرمایه‌گذاری خوب برای کشور محسوب می‌شود.

او در راستای هزینه برای محرومیت‌زدایی در چابهار گفت: ۵۰ میلیارد در شهرستان قصرقند و ۵۰ میلیارد در منطقه حاشیه‌نشین شهر چابهار توسط بنیاد مستضعفان هزینه شده و ۲۰۰ میلیارد هم برای کرونا و سیل در جنوب سیستان و بلوچستان صرف شده و اقدامات ما در سایر بخش‌های استان به خصوص در زابل و زهک ادامه خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی در چابهار

مدیرعامل هلدینگ نیروگاهی بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم جزئیات سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار را تشریح کرد.

محسن امیری با اشاره به راه‌اندازی این واحد در اوج شرایط تحریمی اظهار کرد: در شرایطی که کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه تحت شدیدترین فشارهای بین‌المللی قرار دارد، موفق شدیم همزمان با شروع فصل گرم و اوج‌گیری مصرف برق، این واحد بخار را در نیروگاه چابهار به بهره‌برداری  برسانیم.

 به گفته او، این نیروگاه امروز در حالی به بهره‌برداری  رسید و ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه کرد، که تمامی مراحل فنی احداث این واحد گازی به دست توانمند مهندسان ایرانی و در کمترین زمان ممکن، طراحی و اجرا شد.

 این مسئول ادامه داد: بهره‌برداری از این واحد بخار که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان انجام شده است و ظرفیت تولید برق در نیروگاه چابهار را که در منطقه استراتژیک و البته محروم جنوب شرق کشور واقع شده به ۵۷۵ مگاوات رسانده و با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت خوبی برای اشتغال مهندسان و نیروهای بومی این منطقه ایجاد شد.

 به گفته امیری در ماه‌های آینده طرح توسعه نیروگاه خرم آباد نیز به همت بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری می‌رسد.

تخصیص ۳۰ درصدی منابع صندوق توسعه ملی به توسعه

 عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در مراسم افتتاحیه یاد شده گفت: صندوق توسعه ملی برای کمک به طرح هایی است که در راستای توسعه کشور به اعتبار نیاز دارند.

میرمحمد صادقی با بخش بندی منابع به ۳ دسته بندی اظهار کرد: اگر ۱۰۰ درصد منابع صندوق را در نظر بگیریم ۲۰ درصد از آن مربوط به صنایع تثبیتی،  ۳۰ درصد برای صنایع توسعه ای و زیرساختی و ۵۰ درصد آن نیز برای صنایع صیانتی در نظر گرفته شده است.

او درباره سرمایه‌گذاری‌های صندوق توسعه ملی گفت: از سال ۹۴ تاکنون در ۴۶ نیروگاه سرمایه‌گذاری‌هایی به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صورت گرفته است که تعدادی از آنها به هدف رسیده است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با بیان اینکه نباید منابع رسوب کنند و باید در راستای رشد و توسعه کشور در چرخش قرار گیرند،  افزود: صندوق توسعه ملی غیر از صنایع توجیه پذیر در نیروگاه های کوچک نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد و بر این اساس خود صندوق نیز در آن‌ها سهامدار خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل