کد خبر: 11100063300
صنعت و معدن

تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و هفت‌بانک عامل با موضوع تامین مالی زنجیره‌ای تولید با حضور علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به امضا رسید.

 به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع تامین مالی تولید از اصلی‌ترین اولویت‌های نظام بانکی است گفت: با اجرایی شدن طرح تامین مالی زنجیره تولید  نیاز به نقدینگی واحدها کمتر می‌شود و در نتیجه آن، فشار بر سیستم بانکی کاهش خواهد یافت و شاهد بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهیم بود.

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه در این طرح به جای تمرکز صرف بر نقدینگی بر ابزارهای اعتباری تکیه خواهد شد گفت: سیاست مهم این است که از انحراف منابع بانکی در بازارهای غیر تولیدی و سفته بازانه جلوگیری و هدایت اعتباری در تولید محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی از دیگر ویژگی‌های این طرح را نظارت بر مصرف تسهیلات اعطایی به شبکه تولید خواند و گفت: بر اساس مکانیزم طراحی شده صدور فاکتور از یک سامانه واحد انجام می‌شود در نتیجه شفافیت و نظارت بر مصرف تسهیلات و اعتبارات در بنگاه‌های تولیدی گسترده‌تر و نظامند خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه مزیت این طرح را در کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها برشمرد و گفت: در موضوع مطالبات غیرجاری قطعا به دلیل نظامند شدن اعطای تسهیلات و رصد آن شاهد کاهش بدهی‌ها و مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی خواهیم بود ضمن آنکه هزینه تمام‌شده محصول با اجرایی شدن طرح تامین مالی زنجیره‌ای کاهش می‌یابد.

 صالح‌آبادی کار مشترک بانک مرکزی، بانک‌ها و وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارایی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از امروز به صورت آزمایشی در هفت بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن با همکاری وزرات صنعت، معدن و تجارت زنجیره تامین مالی تولید در حوزه‌های فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.

کار مشترک حاصل هماهنگی تیم اقتصادی است

در ادامه جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت  با تشکر از بانک مرکزی و بانک‌های عامل در کار مشترک به منظور کمک به تولید گفت: امروز شاهد یک کار مشترک و هماهنگ هستیم و این مثالی  مناسب و عینی برای هماهنگی تیم اقتصادی است .

فاطمی‌امین با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح ضمن تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به منابع بانکی از انحراف این منابع ممانعت به عمل می‌آید گفت: بازگشت‌پذیری تسهیلات به بانک‌ها و حذف فاکتورهای صوری و دسترسی سهل تولیدکنندگان در دریافت اعتبارات از ویژگی‌های مهم این طرح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه این طرح  امروز با حضور هفت بانک عامل به صورت آزمایشی انجام می‌شود گفت: طرح تامین مالی زنجیره‌ای کمک موثری برای نظام بانکی در مدیریت و هدایت اعتباری است و در مقابل نیز واحدهای تولیدی به صورت آسان‌تر و زنجیره‌ای اعتبارت لازم را برای فعالیت خود دریافت خواهند کرد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه با این طرح شاهد حذف فاکتورهای صوری در اعطای تسهیلات خواهیم بود تاکید کرد: زیرساخت‌های لازم در سامانه جامع تجارت مبنا عمل قرار می‌گیرد و تامین مالی زنجیره‌ای در این بستر انجام خواهد گرفت.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای باعث افزایش ۳۰درصدی دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا