کد خبر: 08040189098
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

افزایش ۴۶ درصدی ترانزیت کالا از مرز خراسان جنوبی

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اعلام کرد که ترانزیت کالا از مرز رسمی ماهیرود در ۳ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۶ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش داشته است.

سیدحسن رحیمی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۷۵۲ دستگاه کامیون در سال جاری به وزن ۲۰ هزار و ۴۵۴ تن کالا شامل آرد، شکر، فوفل، گازوئیل، نخود و سایر اقلام از روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه و از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

او ادامه داد: از ابتدای امسال به پنج هزار و ۷۴۵ نفر مسافر ورودی و سه هزار و ۴۱۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد مسافران ورودی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴۶ درصد و مسافران خروجی ۱۱۲ درصد افزایش داشته همچنین فرودگاه بیرجند در این مدت پرواز خارجی نداشته است.

رحیمی‌زاده مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۳ ماه نخست سال جاری را ۹۷ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۰۶ دلار به وزن ۲۷۹ هزار و ۹۹۵ تن اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۵ درصد کاهش داشته است.

او اظهار کرد: از مجموع کالاهای صادراتی استان هزار و ۵۸۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۳۷۲ دلار به وزن ۱۵۶ هزار و ۴۵۷ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه تغییری نداشته ولی از نظر ارزش ۳۷ درصد و از نظر وزن ۴۱ درصد کاهش یافته است.

رحیمی‌زاده اظهار کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل روغن، سوخت تقطیری، صیفی جات، هیدروکربن سبک، کاشی، سیمان، گازوئیل، شمش چدن، کک متالوژی، خرما و زعفران بوده که اغلب این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان صادر شده است.

او گفت: در زمینه صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) هزار و ۵۲۹ پروانه ارائه شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: ارزش این پروانه‌ها ۷۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۳۴ دلار به وزن بیش از ۱۲۳ هزار و ۵۳۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۰ درصد، ارزش ۵۶ درصد و وزن ۶۶ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده تصریح کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل هیدروکربن سنگین، سیمان سفید، شیشه، کاشی و سرامیک، خامه و از این قبیل بوده است.

او با اشاره به واردات انجام شده از طریق گمرکات استان در سه ماه نخست امسال گفت: در این مدت ۱۹ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۲۶۹ دلار با وزن هزار و ۳۸۹ تن تشکیل شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷۱ درصد، ارزش ۱۵ درصد و وزن ۳۰۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، برنج، پنبه حلاجی شده، دانه یونجه، کاه گندم و سنگ تالک تشکیل می‌­دهد که از کشورهای آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان وارد شده است.

او گفت: در زمینه امانات پستی نیز در بازه سه ماه نخست امسال ۱۹ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۹۲ دلار و وزن ۸۵ کیلوگرم تشکیل شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۵۱ درصد، ارزش ۵۶ درصد و از نظر وزن ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که البسه، کفش، خشکبار، نمونه نخ آزمایشگاهی و زرشک عمده این کالاها هستند.

رحیمی‌زاده افزود: همچنین از ابتدای امسال پنج فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش هزار و ۷۵۰ دلار و وزن ۱۵ کیلوگرم تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد، ارزش ۳۵ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او عنوان کرد: دوربین دوچشمی، گوشی همراه و البسه از جمله این کالاهاست که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، آمریکا، اتریش، ترکیه، دانمارک بوده است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و ۴ بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود را دارد که در سال‌های اخیر فعال‌ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود بوده است.

حدود ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا