کد خبر: 20020025724
روزنامهصفحه یک

افشاگری و اقتصاد؛ کدام کفه تراز سنگین‌تر است

زینب یزدانی

داستان اپلیکیشن کلاب‌هاوس کم‌کم به مقوله طنز تلخ نزدیک می‌شود. مدتهاست که شنونده اتاق‌های مختلف با مهمان ویژه یا بدون مهمان ویژه هستم. نقدها، ایرادها، طرفداری‌ها و …. زیاد شنیده می شود. بارها نقدهای زیادی درباره اوضاع اقتصادی حال ایران و برنامه‌های دولت شنیده می شود، اتاق‌هایی برای بودجه سال ۱۴۰۰برگزارشد با هزاران شنونده ، اتاق‌های بزرگتری درباره دستکاری بودجه. کارشناسان، خبرنگاران، مدیران  و مردم عادی تحلیل کردند، نقد کردند و به دنبال جواب بودند.

تا اینجا ایرادی وارد نیست و یک محیط فوق‌العاده برای تبادل نظر، به خصوص در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است که با محدودیت‌های کرونا برگزاری نشست‌های خبری به سختی برگزار می‌شود. از سوی دیگر در این مدت کوتاه، در این فضای جدید که برای شنیده شدن، پرسش کردن و تحلیل ایجاد شده است، برخی از مدیران با شجاعت در اتاق‌ها شرکت کردند و به سوالات و نقدها پاسخ دادند.

همه اینها تا دیشب برای من نکات مثبت این اپلیکیشن بود. دیروز حدود ظهر یکی از خبرنگاران بنام برنامه‌ای را در کلاب هاوس ثبت کرد. با موضوع ۸ سال سازمان برنامه و بودجه با محمدباقر نوبخت. اولین نکته مهم مورد توجه این بود که فضایی برای گفت‌وگوی آزاد درباره مشکلات اقتصادی و نقدی‌هایی که به دولت بابت وضع موجود وارد است، ایجاد شده و با توجه به این تحلیلهایی که همگان این مدت در کلاب‌هاووس داشتند و سوالاتی که مطرح بود شخصا یک اتاق با هزاران شنونده را پیش‌بینی می‌کردم. گفتم می‌آیند، سوال می‌پرسند، نقد می‌کنند و می‌شنوند..

ساعت ۹:۰۳ شب اتاق باز شد تعداد شنوندگان کم‌کم افزایش یافت با عدد تقریبی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ شنونده! اولین سوال: کجایند دلواپسان؟ کجارفتند منتقدان؟ چه شده است؟ و خیلی سریع جواب گرفتم. اتاقی با موضوع افشاگری باز شده با هزاران شنونده و اتاق‌های جانبی برای نقد اتاق افشاکنندگان.

سوال بعدی : افشاگری مهم‌تر است از تحلیل وضع سخت اقتصادی و معیشتی امروز؟ چرا موضوع مهم و حساس کنونی با وجود تحریم ها و نرخ تورم بالا و دستکاری بودجه سال ۱۴۰۰، نرخ ارز، عملکرد دولت و آینده کشور که نیاز به پاسخگویی از جانب مدیران ارشد کشور دارد،به این سرعت فراموش شد؟ آقای نوبخت باز هم ممکن است این زمان را در اختیار قرار دهند که بابت عملکرد خود و تیمشان پاسخگو باشند؟

و امروز صبح، باز هم اتاقه‌ایی برای تحلیل افشاگری‌های دیشب تشکیل شد. نگران معیشت مردم بودیم و نرخ ارز و تحریم‌ها، اما افرادی که اتاق افشاکننده را تشکیل دادند، در جلت توجه کامیات‌تر بودند.

سوال آخر: کفه ترازو برای افشاگری سنگین‌تر است یا اقتصاد و معیشت مردم؟!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا