کد خبر: 150502134616
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

اهمیت آینده پژوهی در کسب و کارها

دکتر محسن صادقی نیه / مدرس، مولف و مشاور سازمانی

شرایط کسب و کارهای دنیا به‌‌‌طور پیوسته در حال تغییر است و تدوین برنامه‌های منعطف و اثربخش، بیش از گذشته برای مدیران کسب و کارها ضروری است.

هر کسب و کار تولیدی یا خدماتی در دنیای امروز دارای رقیبان فعالی است که هوشمندانه در حال بررسی شرایط فعلی و آینده هستند که لحظه ای غافل شدن از آن‌ها سبب از دست دادن مشتریان و ضررهای مالی و غیر مالی خواهد شد.

این موضوع در حالی است که انقلاب صنعتی چهارم سبب ایجاد تحولات عظیمی شده و مولفه های تولید و ارائه خدمات کسب و کارها را دستخوش تغییرات قرار داده است.

در این شرایط، دیگر همانند گذشته نمی توان اظهار کرد که محصول صرفاً باید دارای کیفیت مطلوب و قیمت مناسب باشد. زیرا در شرایط فعلی مولفه‌های اثرگذار دیگری نیز بوجود آمده اند که باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند.

این مولفه های جدید در راستای تغییرات است که مدیران کسب و کارها با بررسی و مطالعه شرایط تولید و شرایط بازارِ آینده صنعت و صنف خود، در صدد هستند تا برنامه های راهبردی و عملیاتی مناسبی را تدوین نمایند. آینده پژوهی و مطالعه آینده در خصوص نوع تولید، نوع مواد اولیه، بازار، شرایط اقتصادی و صنعتی و… سبب می شود که مدیران کسب و کارها با دید باز و جامعی موضوع کسب و کار خود را پیش ببرند.

امروزه فاکتورها و مولفه‌هایی نظیر مکان ارائه محصول، زمان ارائه محصول، نوع ارائه محصول و… از مولفه‌های اصلی و هم‌سطح تخصص و تجربه محسوب می‌شوند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. پزشک، حسابدار یا تکنسینی را تصور کنید که در حوزه کاری خود دارای مهارت و تخصص قابل توجهی است اما به دلیل نداشتن مهارت‌های لازم در حوزه بنگاه‌داری، کالا یا خدمات خود را در مکان و زمان نامطلوبی ارائه می‌دهد که نتیجه آن عدم استقبال از آن است.

فعالیت وی علیرغم دارا بودن مهارت‌های بالا در حوزه خود، آنچنان که باید و شاید موفقیت‌آمیز و راضی‌کننده نیست. به همین دلیل است که مدیران کسب و کارهایی که به مولفه‌های جدید توجه دارند و با به‌کارگیری حداکثر منابع خود درصدد رسیدن به موفقیت هستند، ضمن سریع‌تر طی کرد مسیر موفقیت نسبت به دیگر رقبا، سهم بازار بیشتری را تصاحب می‌کنند.

بررسی، مطالعه آینده و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای که بر مبنای داده های سالم و صحیح انجام می شود از الزامات کسب و کارهای امروز است تا با تحلیل‌های مختلف و سناریوسازی‌های متنوع، آینده مبهم را تا حد ممکن، شفاف‌ نمایند و از امروز بحران‌های احتمالی و تهدیدهای آینده را پیش‌بینی و راه‌حل‌ها و نظرات پیشنهادی برون‌رفت از بحران‌ها را مدنظر قرار دهد.

مدیران می‌توانند با توجه به توان و پتانسیل موجود، بررسی عملکرد و تحلیل روندهای گذشته، بنگاه اقتصادی خود را با محوریت «آینده‌پژوهی» در موقعیت‌های گوناگونی ترسیم و در هر سناریو، آینده بنگاه خود را سنجیده و در راستای افزایش توان داخلی و رقابتی تلاش کنند.

لذا بهره‌گیری از ابزارها، رویکردها و مدل‌های علمی شناخته شده در عرصه مدیریت بنگاه اقتصادی، بستر این مهم را فراهم می کند تا مسیر دستیابی به رشد و توسعه بیش از پیش هموار شود و مدیران کسب و کارها با به‌کارگیری تکنیک‌های نوین مدیریتی و استفاده از شیوه‌های جدید فن‌آوری‌های پرشتاب که بر بستر آینده پژوهی و مطالعات مولفه های نوین آینده می باشد، به بازدهی بالایی نسبت به گذشته دست یابند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا