کد خبر: 30090061812
حقوقی و قضاییسلامت و رفاه

ورود معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به موضوع آلودگی هوا

بررسی و رسیدگی به وضع آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت برخی از مراکز تولیدی، صنعتی، نیروگاه ها و پالایشگاه‌های اطراف تهران در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قرار گرفت.

به گزارش دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اطلاع رسانی، علیرضا ساوری رئیس دبیرخانه شورای‌ عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به وضع نگران کننده آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان آبان سال جاری فقط ۲ روز هوای پاک برای تهران ثبت شده است.

تداوم این وضع به هیچ عنوان توجیه منطقی و کارشناسی نداشته و علی‌رغم قانون هوای پاک و ضوابط و دستور العمل‌های متعدد در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها از جمله تهران، متاسفانه شاهد عدم اجرای دقیق و کامل وظایف و تکالیف قانونی از سوی مسئولان ذیربط دستگاه‌ها و ترک فعل‌های متعدد در این زمینه هستیم.

رئیس دبیرخانه شورای‌ عالی پیشگیری از وقوع جرم ضمن اشاره به ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی و بازرسی بر اجرای دقیق و کامل قانون هوای پاک با تمرکز بر تهران و سایر کلان‌شهرها تاکید و از سازمان حفاظت محیط زیست به ‌عنوان ناظر اجرای قانون هوای پاک خواسته شد تا نسبت به پایش مستمر عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون یاد شده اقدام و نتایج ارزیابی را بصورت ماهانه به دبیرخانه شورای ‌عالی گزارش دهند تا اقدامات بعدی صورت پذیرد.

ساوری در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: با هماهنگی و همکاری موثر نمایندگان عالی دستگاه‌های مرتبط در جلسه مورخ ۲۲ آذرماه، تصمیمات خوبی در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا توسط منابع آلاینده محرک شامل خودرو و موتور سیکلت و منابع آلاینده ثابت نظیر مراکز تولیدی، صنعتی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های اطراف تهران اتخاذ شد.

از جمله مقرر گردید عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک مورد رصد و پایش دقیق قرار گرفته و نسبت به تقویت فعالیت دستگاه‌ها و الزام مسئولین ذیربط به اجرای وظایف و تکالیف قانونی آن‌ها و جلوگیری از ترک فعل‌ها در این زمینه اقدام شده و مسئولان شرکت ملی گاز ایران نیز نسبت به تامین منابع گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی شهر تهران اقدام کنند.

همچنین در حوزه آلودگی هوا توسط منابع آلاینده‌های متحرک شامل خودرو و موتورسیکلت، بر تداوم اقدامات قبلی نیروی انتظامی و شهرداری تهران بر توقف خودروها و موتور سیکلت‌های دودزا و تشدید فعالیت مراکز معاینه فنی و نظارت بر عملکرد مراکز یاد شده و پیشگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی تاکید شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا