کد خبر: 19090060085
بازارها و خدمات مالی

بازدهی بازارهای مالی در هفته سوم آذر ۱۴۰۰

قیمت دلار، طلا و سکه در بازار هفته سوم آذر به تاثیر از مذاکرات روند افزایشی داشتند. قیمت سکه تا مرز ۱۳ میلیون تومان رسید و به سقف ۱۴ ماهه خود رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازارهای مالی در هفته سوم آذر روند صعودی داشتند.

قیمت دلار در پایان هفته گذشته ۲۷ هزار و ۳۲۴ ثبت شد اما در نهایت هفته گذشته را با نرخ ۲۷ هزار و ۷۰۴ تومان به پایان رساند. نرخ ارز در هفته سوم آذر حدود ۱٫۳ درصد رشد کرد.

رد پای وزارت اطلاعات در بازار ارز

روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر داد؛ با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در معاونت اقتصادی، علاوه بر دستگیری پنج اخلالگر شاخص بازار ارز تهران، مسدود کردن حساب‌های بانکی فعالان غیرمجاز ارزی به ۸۴۱ نفر افزایش یافت.

آغاز مذاکرات وین

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در نشستی با حضور هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و روسای سه کشور اروپایی حضور یافت و به گفتگو نشست.

طلا و سکه

سکه و طلا در بازار هفته گذشته به ترتیب اولین و دومین بازار با بازدهی مثبت بودند. قیمت سکه ۴٫۲ درصد و قیمت طلا ۳٫۷ درصد رشد کردند.

طلا در پایان هفته گذشته یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان قیمت داشت اما در جریان هفته سوم آذر با افزایش قیمت دلار روند صعودی داشت و به یک میلیون و ۳۰۶ هزار تومان رسید.

سکه در بازار هفته سوم آذر به کانال ۱۳ میلیون تومان رسید درحالی که هفته گذشته را ۱۲ میلیون و ۶۲۶ هزار تومان به پایان رسانده بود. قیمت سکه در هفته گذشته در بالاترین نرخ به ۱۳ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان رسید.

بازار داخلی در انتظار نتیجه مذاکرات

هشتمین دور از مذاکرات احیای برجام آغاز شد. از جمله اخباری که در بازار ارز تهران برجسته شده است می‌توان به سفر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین اشاره کرد.

علی باقری ساعاتی پیش در راس هیاتی برای ادامه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه وارد پایتخت اتریش شد. رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران صبح روز پنجشنبه به وقت وین در نشست‌های دو و سه جانبه با هماهنگ‌کننده مذاکرات از اتحادیه اروپا و روسای هیات‌های چین و روسیه دیدار می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران در تماس با بورل گفت: مواضع منفی کشورهای اروپایی سازنده نیست و مذاکرات را پیچیده می‌کند.

بورس

بازار سهام  هفته گذشته را در کانال یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد به پایان رساند. در حالی که مذاکرات در هفته گذشته آغاز شد و قیمت دلار و طلا در بازار نوسان داشتند، شاخص بورس فعالیت چندانی نداشت و با همان فرمان هفته‌های گذشته به کار خود ادامه داد.

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: متاسفانه حجم معاملات در هفته‌ای که گذشت بسیار پایین بود. واضح اینکه اولویت دولت الان بازار سهام نیست.

متاسفانه دیدگاه موجود نسبت به بورس این است که سهامداران به اندازه کافی سود کردند و نباید الان اولویت باشند!

وی عنوان کرد: در این هفته خریداری در بازار وجود نداشت و خیلی از فروشنده‌ها نیز به اجبار سهام خود را با ضرر می‌فروختند. از لحاظ قیمتی سهم‌ها به سال ۹۸ رسیدند، با این تفاوت که عملکرد شرکت‌ها بسیار بهتر است، قیمت دلار ۳۰ هزار تومان شده و قیمت‌های جهانی نیز رشد کرده است.

دولت همچنان به دنبال کسب در درآمد از بورس

این کارشناس تصریح کرد: این هفته واقعا هفته ناامیدکننده‌ای بود. قیمت‌ها به قدری ریخته که توانایی ریزش بیشتر نیست، اما چون تقاضا نیست افزایش قیمتی هم نداریم.

در گذشته وقتی دلار رشد می‌کرد با تاخیر نسبت به رشد دلار، بورس رشد داشت و امیدوارم الان هم این اتفاقات بیفتد.

بورس با بازدهی مثبت ۰٫۶۹ درصدی خود در هفته گذشته بدترین بازدهی را در بین دیگر بازارها ثبت کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا