کد خبر: 25080055663
اقتصادبازرگانیکشاورزی

باز کسی خبر ندارد؛ جوهای حشره‌زده هم به حاشیه رفت/ مجوزها در ابهام!

ترخیص محموله جوهای حشره‌زده در گمرک در شرایطی با ابهام مواجه است و سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که مجوز خروج به آن نخواهد داد که ترخیص ۶۵۰ تن از آن در مردادماه، در رابطه با وضعیت ترخیص و مجوزهای موجود برای این محموله ابهام بیشتری ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، اعلام اخیر گمرک ایران نشان داد که محموله ۲۸۱۷ تنی جو که از اواخر سال گذشته در گمرک نوشهر مانده بود در آستانه فساد قرار داشته و طعمه حشرات شده است؛ به طوری که تصاویر دریافتی نیز تایید می‌کرد انبوهی از حشرات در جوهای دپو شده، وجود دارد.

پیگیری‌ از سازمان ملی استاندارد در رابطه با جریان ترخیص و ورود این جوها به کشور با این اعلام مسئولان سازمان همراه بود که محموله مربوطه هنوز به سازمان ملی استاندارد اظهار نشده که برای فرآیند ترخیص نظر دهند اما اگر اظهار هم شود به هیچ وجه اجازه ترخیص نخواهند داد.

اگر ترخیص شده با کدام مجوز؟

اما بررسی وضعیت محموله جو قابل تامل است، چرا که این محصول جزو اقلام اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای ترخیص آن مجوز خاص وجود دارد؛ به طوری که براساس مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار، کالاهای اساسی امکان ترخیص ۹۰ درصدی دارند یعنی صاحب کالا می‌تواند آن را بدون صدور کد رهگیری بانک ولی با داشتن سایر مجوزهای لازم از جمله قرنطینه و مجوز سازمان ملی استاندارد نسبت به ترخیص اقدام کند و ۱۰ درصد مابقی بعد از صدور کد رهگیری بانک امکان ترخیص دارد.

مستندات نشان می‌دهد که محموله جو قبلا به گمرک اظهار شده و از آن ۶۵۰ تن در مردادماه امسال ترخیص شده است و مابقی در گمرک مانده است.

راین اساس، محموله مربوطه تاکنون باید با دریافت مجوزهای لازم از جمله قرنطینه و استاندارد ترخیص شده باشد و این مجوز در صورتی صادر شده که کالا به استاندارد اظهار شده باشد.

تناقض‌های موجود جای سوال دارند که اگر محموله به استاندارد اظهار نشده، چطور بدون مجوز استاندارد ترخیص شده است؟ آیا فقط همان بخش ترخیص شده مجوز داشته یا مجوزها مدت دار هستند؟ آیا در مدت اخیر از این محموله حشره زده ترخیص صورت گرفته و درخواستی برای خروج وجود داشته است یا خیر؟

در حالی وضعیت محموله جوهای حشره زده در ابهام قرار دارد که با توجه به اهمیت موضوع و سلامت این محصول برای ورود به کشور ضرورت دارد، دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک به عنوان مجری مجوزهای صادره و ترخیص کننده، جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد در رابطه با آن پاسخ دهند.

این بار هم همه بی‌اطلاع هستند

این بار اول نیست که جریان کالاهای اساسی و فساد آن با حاشیه و اظهار بی‌اطلاعی و یا پاسخ‌های مبهم مواجه می‌شود و معمولا دستگاهی مسئولیت بر عهده نمی‌گیرد، در همین رابطه می‌توان به ماجرای ۵۰۰۰ تن ذرت آلوده اشاره کرد که دستگاهی حاضر به تائید نبود تا اینکه گزارش گمرک ایران به وزارت اقتصاد نشان داد که آلودگی محموله ذرت به سم آفلاتوکسین حداقل دوبار تایید و از یکسال پیش دستگاه‌های ذیربط در جریان آن بوده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا