کد خبر: 230703176149
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

برنامه صرفه‌ جویی ۵.۶ میلیون‌ بشکه نفت طی ۳ سال

به گفته مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، با اجرای طرح سیپاد طی سه سال آینده ۵.۶ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی خواهد شد.

عصراقتصاد: حسین حسین‌زاده روزگذشته در سومین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد کشور را صنعت مادر نفت ساماندهی می‌کند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید داشته‌اند و عنوان کرده‌اند که باید اقدامات و تحولات بزرگی در این حوزه انجام شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجلس منابع خوبی را در حساب بهینه‌سازی تعریف کرد که امیدوارم اثرگذار باشد، گفت: یک طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در قالب نهضت بهینه‌سازی تعریف شده که تا پایان ۱۴۲۰ شدت مصرف انرژی به ۵۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صرفه‌جویی انرژی در این شرکت تعریف شده است، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۲۰، ۹۰ میلیارد دلار به ارزش نفت کشور افزوده می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه دو سازکار ماده ۱۲ و بازار بهینه‌سازی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی قابلیت اجرا ندارد، اظهار کرد: هشت وزارتخانه اداره کل بهینه‌سازی دارند و اگر این بهینه‌سازی‌ها تجمیع نشوند، کاری نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: مصرف انرژی در کشور دو برابر کشورهای در حال توسعه است، ۹.۲ درصد گاز کشور در حوزه پتروشیمی مصرف می‌شود که ۶۰ درصد آن سهم سوخت است و برای تولید یک محصول پتروشیمی به‌صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، پیک‌سایی، افزایش تولید و سیاست‌های قیمتی از جمله راه‌حل‌های رفع ناترازی است، گفت: سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی معادل ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تولید است.

به گفته وی در حوزه پالایشگاهی نیز هدررفت انرژی وجود دارد، نمی‌شود هم‌اکنون با روش تولید بنزین در دهه ۴۰ و ۵۰ بنزین تولید کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا