کد خبر: 06129917013
روزنامهکشاورزی

برنج‌های وارداتی پشت دیوار استاندارد

اختلاف نظر جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد بر سر شاخص‌های استاندارد برای ترخیص برنج ادامه دارد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرد به دلیل اینکه برنج‌های وارداتی با جداول فعلی استاندارد مطابقتی ندارد و اصلاحیه جدید سازمان استاندارد در این باره هم اعلام نشده هیچگونه ثبت سفارش و ترخیص برنجی از آذرماه صورت نگرفته است.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه تاکنون چه مقدار از برنج های وارداتی از گمرک ترخیص شده است، گفت: به دلیل اینکه اصلاحیه جدید سازمان استاندارد ابلاغ نشده است از ابتدای آذر امکان ثبت سفارش و ترخیص هیچ برنجی وجود ندارد و برنج‌های وارداتی نیز با جداول فعلی استاندارد مطابقتی ندارند.

او با بیان اینکه بخش خصوصی تاکنون  ۵۰۰ هزارتن برنج وارد کشور کرده است، گفت: مذاکرات بسیاری با سازمان استاندارد برای ابلاغ این اصلاحیه شده است اما به نظر می‌رسد سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی بر سر این موضوع اختلافاتی دارند. یعنی جهاد کشاورزی معتقد است درجه‌بندی برنج باید اجباری باشد اما نظر سازمان استاندارد این است که باید اختیاری باشد، زیرا این اقدام جنبه تجاری دارد و ربطی به سلامت و ارزش غذایی برنج ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: این اختلافات زمانبر شده است و از طرفی تعلیق استاندارد بیش از یکسال نیازمند مصوبه دولت است. اگرچه وزارت صمت نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری در این باره ارسال کرده، اما هنوز پاسخی داده نشده است.

او با اشاره به اینکه وقتی قیمت برنج خارجی هم‌طراز برنج ایرانی شود اقشار آسیب‌پذیر توان اقتصادی خرید برنج بیش از ۲۰هزارتومان را نخواهند داشت، افزود: از دولت درخواست کردیم اجازه دهند برنج‌های پرمحصول وارد کشور کنیم تا با قیمت زیر ۲۰هزارتومان به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

کشاورز در پایان گفت: با وجود اینکه وزارت صمت و وزارت بهداشت برای وارد شدن این برنج پرمحصول به کشور اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز مشکل استاندارد وجود دارد. برای مثال  یکی از برنج‌هایی که قرار است وارد  کشور شود بیش از ۵درصد شکستگی دارد ولی ارزش غذایی کمی ندارد با این وجود به دلیل کندی فرآیند اخذ مجوز از استاندارد به نظر می‌رسد نتوانیم این برنج را به‌زودی وارد بازار کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا