کد خبر: 070102124970
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

بهترین راهنمای خرید بیمه موتورسیکلت ۱۴۰۲

گواهینامه و بیمه دو موضوعی است که، اگر به موتورسیکلت علاقه دارید باید در مورد بیمه موتورسیکلت هم اطلاعات کافی را داشته باشید. بیمه موتورسیکلت هم مانند بیمه خودرو یک امر مهم است. اگر قصد تهیه بیمه موتورسیکلت را دارید بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید و تمام نکات مهم در این زمینه را بخوانید. با ما همراه باشید.

انواع بیمه موتورسیکلت

موتورسیکلت‌ها دارای دو نوع بیمه به شرح زیر هستند:

  • بیمه بدنه موتور
  • بیمه شخص ثالث موتور

بیمه موتورسیکلت‌ها را با توجه به انواع بیمه آن انجام می‌شود. هزینه موتورسیکلت در سال‌های مختلف، با توجه به شرایط و بسیاری عوامل دیگر تغییر کرده است. از جمله عواملی که بر محاسبه قیمت بیمه موتورسیکلت تاثیر می‌گذارد، می‌توان به سال تولید این وسیله اشاره کرد؛ هر چه موتور جدید‌تر باشد، هزینه‌ای که باید برای بیمه‌ی آن پرداخت شود کم‌تر است.

نرخ بیمه موتورسیکلت چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ بیمه موتورسیکلت

هزینه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به چهار عامل عمده وابسته که به شرح هر یک از آنها می‌پردازیم.

نوع موتورسیکلت

به طور کلی موتورسیکلت ها سه نوع هستند و نوع موتورسیکلت نقش مهمی در نرخ بیمه آن دارد. انواع موتورسیکلت بر اساس نوع به شرح زیر هستند:

  • موتور سه چرخ
  • موتورسیکلت دو چرخ
  • موتور سیکلت برقی

البته توجه کنید نرخ بیمه موتور سیکلت به عواملی مانند تعداد چرخ، سیلندر و سال ساخت نیز بستگی دارد.

سال ساخت موتورسیکلت

توجه داشته باشید که برای موتورسیکلت‌های جدیدتر نرخ بیمه کمتر محاسبه می‌شود. اما این موضوع در مورد موتورسیکلت‌های قدیمی متفاوت است. برای موتورسیکلت‌های قدیمی هزینه بیمه بیشتر محاسبه می‌شود. چرا که هر چه از سن موتورسیکلت بگذرد احتمال بروز آسیب و خرابی در آن بیشتر است.

تعداد سیلندر موتورسیکلت در نرخ بیمه موثر است

توجه کنید که تعداد سیلندر یکی از مواردی است که در نرخ بیمه موثر است. موتورها بر اساس تعداد سیلندر به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • موتور سیکلت تک سیلندر
  • موتور سیکلت دو سیلندر
  • موتور سیکلت سه سیلندر و بالاتر

نوع و ساختار موتور

نوع و ساختار موتورسیکلت یکی از موارد مهم در تعیین نرخ بیمه است. برای واضح شدن این موضوع باید بگوییم برای موتورهای دنده‌ای و موتورهای برقی میزان متفاوتی نرخ بیمه تعیین می‌شود. هنگام محاسبه نرخ بیمه، معمولا به سایز و قدرت موتور هم توجه می‌کنند.

تخفیف عدم خسارت بیمه موتور

معمولا موتورسواران همه نکات لازم در مورد موتور سواری را می‌دانند. شاید از آگاهی از این که در صورت استفاده نکردن از بیمه‌نامه عدم خسارت می‌توانند از تخفیفات بیمه‌نامه استفاده کنند و موتورسیکلت خود را با هزینه کمتری بیمه کنند.

تخفیف عدم خسارت به صورت خودکار محاسبه و روی بیمه موتور سیکلت درج می‌شود. می‌توانید از این نقطه قوت خود در تمدید بیمه‌نامه موتورسیکلت کمال استفاده را ببرید. بیمه ارزان برای موتور خود تهیه نمایید. سقف  تخفیف عدم خسارت بیمه موتور ۷۰ درصد است.

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۲،  حدود ۳۰ درصد  نسبت به سال قبل افزایش نرخ داشته است. اگر شما هم به دنبال ارزان‌ ترین بیمه موتورسیکلت هستید، بنابراین نکات زیر را رعایت کنید:

  1. تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث و کاهش مبلغ جریمه دیرکرد بیمه ثالث موتور
  2. رعایت قوانین رانندگی و استفاده از تخفیف عدم خسارت تا سقف ۷۰ درصد

خرید بیمه موتورسیکلت و جلوگیری از جریمه دیرکرد

تاریخ سر رسید بیمه یکی از موضوعاتی است که برای افراد مشکل ساز می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که به اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث می‌اندیشید. البته فراموش نکنید در صورتی که تاریخ سر رسید بیمه‌تان بگذرد با جریمه دیرکرد مواجهه می‌شوید. البته نگران نباشید، این جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چندان هم بزرگ نیست. بیمه دات کام برای این که رضایت همه موتورسواران عزیز را جلب کند، بخش یادآور بیمه را تدارک دیده است. پ

بخش یادآور احتمال فراموشی تاریخ سررسید بیمه را به حداقل می‌رساند. موتورسواران به راحتی با ثبت اطلاعات بیمه‌نامه خود، می‌توانند با خیال راحت به زندگی‌شان برسند. بیمه دات کام قبل از تاریخ سررسید تمدید بیمه، آن‌ها را مطلع می‌سازد.

بیمه دات کام یکی از کارگزاری‌های معتبر است که به صورت اینترنتی انواع بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را به فروش می‌رساند.

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور ‌

باید بدانید که جریمه دیرکرد را به صورت روزانه و حداکثر به مدت یک سال ( ۳۶۵ روز) تعیین می‌کنند. فرمول محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور به این صورت است:

حق بیمه خالص ثالث موتور سیکلت را طی یک سال تقسیم بر ۳۶۵ می‌نمایید. در ادامه جواب مرحله پیش  را در تعداد روزهای دیرکرد ضرب می‌کنیم. توجه داشته باشید که اگر بیشتر از یک سال از سر رسید بیمه شما گذشته باشد، فقط باید جریمه ۳۶۵ روز دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت پرداخت کنید. مبلغ جریمه دیرکرد هنگام خرید بیمه تعیین می‌شود. این جریمه بر نرخ حق بیمه موتور اضافه می‌شود.

پوشش‌های بیمه بدنه موتورسیکلت چیست؟

بد نیست بدانید بیمه بدنه موتورسیکلت، برای چه حوادثی کاربرد دارد. در ادامه مواردی را که بیمه تعهد پرداخت خسارات بدنی در مورد آن ها را متعهد می‌شود، ذکر کرده‌ایم.

  • آتش‌سوزی
  • سرقت خودرو
  • تصادف یا برخورد خسارت‌زا هر جسک متحرک یا ثابت با موتورسیکلت
  • انفجار و آتش گرفتن موتورسیکلت

پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

پوشش‌های شخص ثالث بیمه موتور

بیمه شخص ثالث هزینه‌های جانی و مالی اشخاص ثالث و راننده مقصر را پرداخت می‌کند. بد نیست بدانید که بیمه بدنه موتور سیکلت چندان مورد توجه موتورسواران واقع نشده‌است و بیشتر طرفدار بیمه شخص ثالث موتور هستند. بهتر است به بیمه شخص ثالث موتورسیکلت توجه بیشتری داشته باشیم.

شخص ثالث می‌تواند هر شخصی باشد که در تصادف آسیب می‌بیند، معمولا فردی که ترک موتورسیکلت نشسته یا عابر پیاده هم از اشخاص ثالث به حساب می‌آیند.

اما آیا بیمه خسارات خود بیمه‌گزار را هم جبران می‌کند؟ در پاسخ به این سوال قاطعانه می‌گوییم بله! بیمه خسارات شخص ثالث را به سرنشینان موتورسیکلت مقصر پرداخت می‌کند. اما این خسارات فقط شامل خسارات جانی مانند فوت، از کارافتادگی، نقص عضو و هزینه‌های درمانی برای اشخاص ثالث است. توجه کنید که شرکت بیمه بر اساس پوشش‌ها و سقف تعهدات خود این خسارات را پرداخت می‌کند.

آیا هنگام تصادف با موتورسیکلت بدون گواهینامه هم بیمه خسارت را پرداخت می‌کند؟

باید بگوییم که بله، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند اما این موضوع یک اما بزرگ دارد! بیمه خسارت را پرداخت می‌کند ولی برای بازپرداخت آن به شما مراجعه می‌کند و باید تمام هزینه را به بیمه برگردانید. پس بهترین راهکار این است که قبل از هر چیز ابتدا گواهینامه خود را بگیرید. چرا که بعد از بروز حادثه پشیمانی سودی ندارد.

بیمه شخص ثالث را هم در هر شرایطی باید خریداری کنید چرا که بدون بیمه پرداخت هزینه‌ها برای شما دشوار می‌شود.

در صورت نداشتن بیمه نه تنها پرداخت هزینه با خودتان است بلکه ممکن است برای بار اول بر اساس قانون حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو را متحمل شوید. در صورت ارتکاب مجدد دو تا شش ماه حبس در نظر گرفته می‌شود.

مواردی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیست

معمولا تعداد افرادی که موتورسواری می‌کنند اما بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را خریداری نمی‌کنند، زیاد است. باید بدانید که بیمه شخص ثالث موتورسیکلت جریمه روزانه را در پی دارد. بنابراین بهتر است بدانید در صورت بروز حادثه و نداشتن بیمه شخص ثالث، بیمه در موارد زیر هیچ خساراتی را پرداخت نخواهد کرد و فرد متخلف باید خودش تمامی هزینه‌ها را پرداخت کند.

  • رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر و روانگردان انجام شده باشد.
  • تصادف عمدی باشد.
  • راننده، موتورسیکلت را دزدیده باشد یا با سند و مدرک ثابت شود که او از مسروقه بودن موتور اطلاع داشته است.

بیمه موتور سیکلت یک راهکار طلایی برای جبران خسارات در حوادث

آگاهی از قوانین بیمه موتورسیکلت به افراد کمک می‌کند با دید بهتری برای خرید بیمه اقدام کنند. در این مقاله مهم‌ترین قوانین و نکات را در مورد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای شما شرح دادیم.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی مفیدی دریافت کرده باشید. عوامل مختلفی نظیر سال تولید، نوع موتورسیکلت، نوع موتور و تعداد سیلندر تخفیفات بیمه موتورسیکلت در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتور را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خرید آنلاین بیمه را تجربه نمایید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا