کد خبر: 06020179801
بانک و بیمه

بیمه سلامت ایرانیان؛ مزایا، معایب و شرایط این بیمه درمانی

بیمه سلامت، همان بیمه خدمات درمانی است که با طرح‌های مختلف در کشور ارائه می‌شود. بیمه سلامت ایرانیان یکی از طرح‌های ویژه برای افرادی است که تحت پوشش بیمه‌های پایه نیستند. اگر شما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری باشید، نمی‌توانید از خدمات درمانی این بیمه‌نامه استفاده کنید.

در این مطلب سعی داریم درباره بیمه سلامت و انواع آن توضیحاتی ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

اول از همه باید بدانید که بیمه سلامت چیست؟ این نوع بیمه یکی از بیمه‌نامه‌های پایه کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای می‌گیرد و در سال ۱۳۷۳ و با تصویب قانون بیمه همگانی تشکیل شده است.

هدف اصلی آن تحت پوشش قراردادن همه افراد جامعه است. با بیمه سلامت دیگر نگرانی برای درمان بیماری‌ها و هزینه‌های درمان وجود ندارد.

بهتر است بدانید که در ابتدا این بیمه‌نامه با نام بیمه خدمات درمانی شناخته می‌شد که تمام نهاد‌ها و صندوق‌های این سازمان ادغام شده‌اند و در سال ۱۳۹۱ سازمان بیمه سلامت کشور تشکیل شد و بعد از آن این بیمه‌نامه با نام بیمه سلامت عرضه شده است.

انواع بیمه سلامت

همان‌طور که می‌دانید، این بیمه برای اقشار مختلف جامعه قابل تهیه است و به گونه‌ای طراحی شده است که همه افراد بتوانند از آن بهره مند شوند. انواع بیمه سلامت عبارتند از:

بیمه سلامت ایرانیان چیست؟

ساز و کار بیمه سلامت ایرانیان همانند بیمه خدمات درمانی همگانی است. بیمه سلامت همگانی به طور رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد و نکته مهم این است که نباید تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای بود. در حقیقت این بیمه‌نامه برای کارگر‌های فصلی که در مدت زمان مشخص مشغول به فعالیت هستند، بسیار مناسب است.

بیمه‌نامه سلامت ایرانیان هم همانند بیمه همگانی است تنها با این تفاوت که در این بیمه‌نامه باید حق بیمه پرداخت کرد تا بتوان از خدمات آن بهره مند شد.

حق بیمه سالانه این بیمه‌نامه ۸ میلیون و ۵۹۲ هزار ریال در سال است. علت پرداخت حق بیمه این است که شما با تحت پوشش بودن بیمه سلامت ایرانیان می‌توانید از خدمات بیمه تکمیلی هم استفاده کنید.

نکته: با بیمه تکمیلی می‌توان هزینه‌های قابل توجهی از درمان بیماری را پرداخت کرد.

مزایا و معایب بیمه سلامت ایرانیان

بیمه سلامت در ابتدا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گرفت و هیچ نیازی به پرداخت حق بیمه نبود، اما با توجه به پوشش دهی افراد بیشتر و کسری بودجه این سازمان، دولت به این نتیجه رسید که میزان حق بیمه دریافتی را برای بیمه سلامت ایرانیان در نظر بگیرد. بنابراین سازمان تصمیمی ‌در جهت تغییر روند اجرایی مدیریت منابع و برنامه ریزی گرفت. در حال حاضر افراد با پرداخت مبلغی به صورت سالانه می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گیرند. البته که طرح رایگان استفاده از بیمه سلامت برای روستاییان عزیز همچنان وجود دارد.

پوشش ها و خدمات این بیمه سلامت ایرانیان

ثبت نام هر ساله در سامانه بیمه سلامت یکی از معایب این بیمه‌نامه است. زیرا در گذشته افراد فقط یک بار ثبت نام می‌کردند و تا زمانی که تحت پوشش بیمه دیگری قرار نمی‌گرفتند، تحت حمایت و پوشش بودند، اما اکنون باید به صورت سالانه ثبت نام و پرداخت حق بیمه انجام شود.

توجه کنید که مقدار مبلغ پرداختی هر شخص، متناسب با انتخاب طرح مورد نظر از میان مجموع طرح‌های بیمه سلامت ایرانیان است.

مزیت‌های بیمه سلامت ایرانیان:

پرداخت حداقل حق بیمه
سالانه بودن حق بیمه
شرایط استفاده از بیمه تکمیلی
طرف قرارداد با بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، کلینینک‌ها و مراکز درمانی
تحت پوشش قراردادن بیماری‌های مختلف
معایب بیمه سلامت

معایب بیمه سلامت ایرانیان:

عدم توجه به الویت‌های افراد در پوشش بیمه سلامت
پرداخت وجه بیشتر برای دریافت خدمات کامل‌تر و تحت پوشش بودن بیمه تکمیلی
داشتن تنها جنبه درمانی و عدم دریافت حقوق و بازنشستگی
نکته: البته که نداشتن بازنشستگی و دریافت مستمری برای بسیاری از افراد جزو معایب بیمه‌ای نیست، اما برخی دیگر این مورد را یکی از پوشش‌های قابل اهمیت می‌دانند.

پوشش‌های بیمه سلامت ایرانیان

یکی از بیمه‌نامه‌های پایه کشور، بیمه تامین اجتماعی است که خدمات درمانی گوناگونی را ارائه می‌کند و بیمه سلامت ایرانیان هم این روند را برای خدمات خود در نظر گرفته است.

پوشش‌های بیمه ایرانیان شامل بستری بیمارستانی، خدمات درمان سرپایی، زایمان، خدمات کلینینک‌ها، پاراکلینینک‌ها است. البته مراکز درمانی خصوصی که با بیمه سلامت طرف قرارداد باشند، هم خدمات درمانی را در اختیار بیمه شده‌ها قرار خواهند داد.

آیا بیماری‌های خاص جزو پوشش‌های بیمه سلامت است؟

پاسخ این سوال به طور کلی بله است، اما نکاتی وجود دارد.

با توجه به اینکه در حال حاضر ۶۸ درصد از افرادی که بیماری خاص دارند، از این بیمه‌نامه استفاده می‌کنند پس می‌توانیم اعلام کنیم که بیماری‌های خاص مانند: : ام اس، پیوند کلیه، دیالیز، تالاسمی ‌و هموفیلی در این بیمه‌نامه تحت پوشش است و در صورت مراجعه بیمه‌شده به یکی از مراکز معتبر، می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد.

نکته مهم این است که شیمی‌ درمانی در بیمه سلامت تحت پوشش نیست و عزیزانی که درگیر بیماری سرطان هستند باید از سایر بیمه‌نامه‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که نزدیک به ۱۵ هزار نفر از بیماران مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بیمه سلامت هستند. بیمه سلامت پوشش ۶ کد خدمتی ستاره دار را در حوزه توان بخشی در اولویت قرار داده‌است که شامل ۲ کد مربوط به کار درمانی، ۲ کد مربوط به گفتار درمانی و ۲ کد مربوط به اختلالات روانشناسی و سایر خدمات مانند آزمایش‌ها، تصویربرداری و دارویی است.

برای کسب اطلاعات جامع در این باره می‌توانید، مقاله پوشش شیمی درمانی بیمه تکمیلی  را مطالعه نمایید.

شرایط استفاده از بیمه سلامت ایرانیان

برای تهیه این بیمه‌نامه نباید تحت پوشش بیمه‌های پایه بود و باید در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کرده باشید. شرایط کلی برای تحت پوشش بودن این بیمه‌نامه به شرح زیر است:

اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبوده‌اید و ثبت نام کرده باشید، می‌توانید از بیمه سلامت بهره‌مند شوید، حتی اگر بعد از مدتی مشغول به کار شوید و برای شما حق بیمه تامین اجتماعی واریز شود، می‌توانید به مدت ۱ سال از بیمه سلامت ایرانیان هم استفاده کنید.

جنسیت مذکر که بالای ۱۸ سال باشد و تحت پوشش بیمه خانواده خود قرار نگیرد می‌تواند ثبت نام انجام داده و به عنوان بیمه شده اصلی حق بیمه پرداخت کند.

در صورتی که تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی، کمیته امداد، ارتش و سایر شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی نباشید، می‌توانید از بیمه سلامت ایرانیان استفاده کنید.

بر اساس طرح اولین جلسه کارگروه فنی نظارت و ارزیابی طرح تحول و توسعه اجتماع‌محور محلات کم برخوردار، ۲۰۲۰ محله کم برخوردار تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. همچنین اینکه سلامت این افراد به صورت مستمر رصد خواهد شد.

بیمه سلامت پناهندگان

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت ایران بیان کرد که همه اتباع و مهاجرین خارجی افغانی و عراقی ساکن کشور می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. البته این مساله از سال ۹۴ مطرح شده بود.

در حال حاضر حداقل ۴۷ هزار نفر افراد پناهنده و مقیم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. نکته دیگر اینکه پناهندگان مبتلا به بیماری های خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس از تمامی پروتکل و خدمات درمانی بهره مند بوده و نیازی به پرداخت فرانشیز ندارند.

صدور دفترچه بیمه سلامت

در سال ۱۳۹۷ سامانه ثبت نام و درخواست صدور دفترچه بیمه سلامت ایرانیان راه اندازی شد و افراد می‌توانند بدون حضور فیزیکی و با خرید آنلاین بیمه، درخواست خود را برای صدور دفترچه ثبت کنند.

حق بیمه خدمات درمانی

دقت کنید که دریافت حق بیمه بالاتر برای این است که خدمات درمانی بیشتری تحت پوشش بیمه سلامت باشد. همانطور که می‌دانید برخی از هزینه‌های درمانی نیاز به بیمه تکمیلی و پشتوانه مالی دارند که این موضوع با پرداخت حق بیمه امکان پذیر است.

رایگان بودن بیمه برای سه دهک پایین

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت ایران بیان کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ سه دهک درآمدی پایین کشور بدون پرداخت حق بیمه و کاملا رایگان، تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار می گیرند.

متقاضیان می­توانند به صورت غیرحضوری به سامانه http://www.bimehsalamatiranian.ir مراجعه کنند.

مراحل ثبت نام دفترچه بیمه سلامت ایرانیان

برای ثبت نام اینترنتی بیمه سلامت کافی است که به سامانه و به آدرس https://hir.ihio.gov.ir مراجعه کنید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

سپس می‌توانید مراحل ثبت نام را مطابق با توضیحات طی کنید. این توضیحات به شرح زیر است:

کد ملی خود را در صفحه جدید وارد کنید.
پس از اینکه کد ملی و کد امنیتی را وارد کردید، برای ثبت نام فردی باید فرم ثبت نام اطلاعات سرپرست را پر کنید. در این فرم تمام اطلاعات شخصی و مواردی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند الزامی ‌بوده و باید به طور دقیق و به درستی وارد شود.
بعد از پر کردن فرم باید گزینه مرحله بعدی را انتخاب کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید.
محل دریافت دفترچه باید مشخص شود تا به آدرس شما ارسال شود.
تعداد اعضای خانواده خود را ثبت کنید. دقت داشته باشید برای افراد زیر ۱۸ سال انتخاب اجباری و برای افراد بالای ۱۸ سال اختیاری است. اگر اطلاعات تمام اعضای خانوار ثبت نشده باشد، پوشش بیمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.
پس از ثبت نام اعضای خانواده، وضعیت شما بررسی خواهد شد.
در آخر باید هزینه پوشش‌های انتخابی خود را انتخاب کنید و متناسب با آن حق بیمه پرداختی را واریز کنید.
پس از اتمام عملیات، یک پیامک با متن ارسالی موفق بودن امور برای شما ارسال خواهد شد و در مرحله آخر باید با توجه به زمان بندی اعلام شده و با در دست داشتن مدارک هویتی به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کرد و دفترچه خود را دریافت کنید.

اهمیت تهیه بیمه سلامت ایرانیان

در بیشتر موارد هزینه‌های درمان یکی از دغدغه‌های افراد هنگام مراجعه به پزشک و مراکز درمانی است.

برای اینکه بتوان این هزینه‌ها را کاهش داد، باید از خدمات بیمه‌ای بهره مند شد. استفاده از بیمه پایه و بیمه سلامت ایرانیان یک راه حل برای کاهش هزینه‌های درمان و جبران خسارت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا