کد خبر: 19100064411
اخبار شرکت هابازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

تخصیص ۳۲۳ میلیون دلار ارز وارداتی از سوی بانک توسعه صادرات تا پایان آبان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از تخصیص ۳۲۳میلیون دلار ارز برای واردات از سوی این بانک تا پایان آبان خبر داد.

به گزارش شادا، سیدعلی حسینی اظهارکرد: با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده بر نظام بانکی کشور، انتظارات در سطح داخلی و خارجی، رسیدن جمهوری اسلامی ایران به جایگاه و نقش مؤثر و سازنده خود در نظام اقتصادی بین‌الملل است.

او گفت: در دوره تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر، حفظ و ارتقای نقش بانک توسعه صادرات بعنوان یکی از نهادهای مهم حمایتی جهت حمایت از حضور اقتصادی ایران در کشورهای هدف به خصوص کشورهای همسایه از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار شده است.

حسینی افزود: در همین رابطه، بانک توسعه صادرات اقدام به ارائه خدمات کارگزاری شامل صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبار اسنادی‌های وارداتی و پذیرش و ابلاغ اعتبار اسنادی‌های صادراتی، نقل و انتقال وجوه و همچنین ارائه تسهیلات به فعالان تولید و تجارت از قبیل سرمایه درگردش (برای طرح‌های صادراتی)، اعتبار خریدار، اعتبار فروشنده و تامین مالی سرمایه‌گذاری (با رویکرد صادراتی) می‌کند.

او اعلام کرد: بر همین اساس، بانک توسعه صادرات، طی ۱۰۰روز اخیر در حوزه بین‌المللی، مدیریت و حفظ روابط کارگزاری مستقیم با بانک‌های مستقر در کشورهای هدف مشتریان همچون برخی کشورهای همسایه و اوراسیا، کشورهای اروپایی، روسیه و …را در برنامه خود داشته است و با ۲۳بانک کارگزار (عمدتاً شعب خارجی بانک های ایرانی و بانک‌های ایرانی مستقر در خارج از کشور) به ارائه خدمت به فعالان تجاری و صادرکنندگان پرداخته، بعلاوه اینکه، با انعقاد قرارداد با بانک‌های داخلی غیر تحریمی سعی‌شده ارائه خدمات به مشتریان نه تنها قطع نشود، بلکه تداوم داشته باشد. همچنین بخش بین‌الملل بانک به ایجاد و متنوع‌سازی روش‌های ارتباطی جایگزین سوئیفت و پشتیبانی امور مرتبط اقدام کرده است.

حسینی ادامه داد: پیگیری ها جهت حل مشکلات بانکی در کشورهای مختلف و همچنین آزادسازی منابع مسدودی بانک به طرق مختلف از جمله مکاتبه و برگزاری جلسه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و نهاد متولی کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای ذیربط در دستور کار معاونت بین الملل بانک بوده و در حال انجام است.

او با بیان اینکه در بخش تامین مالی بین المللی، اعطای تسهیلات در قالب “اعتبار خریدار” به عنوان یکی از ابزارهای منحصر بفرد و کارآمد حمایت از صادرکنندگان جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات تداوم یافته است؛ گفت: در همین راستا، پیگیری و حل و فصل مسائل مربوط به تامین مالی طرح ملی و مهم احداث خط انتقال برق در کشور ارمنستان و جلب مشارکت شرکت توانیر در این طرح، در برنامه کاری معاونت بین الملل قرار داشته است.

حسینی خاطر نشان کرد، تامین مالی اعتبار خریدار، یکی از ابزارهای مهم حمایتی بانک توسعه صادرات جهت حمایت از صادرات کالاها و خدمات بوده که از سال ۱۳۸۱ منحصراً در این بانک انجام شده و در این راستا بیش از ۲ میلیارد دلار تسهیلات جهت تامین مالی صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی پرداخت شده است.

او با یادآوری اینکه ارائه خدمات شامل صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبار اسنادی‌های وارداتی و پذیرش و ابلاغ اعتبار اسنادی‌های صادراتی، نقل و انتقال وجوه از وظایف بانک توسعه صادرات است، گفت: در همین راستا از تاریخ ۲۰ تیرماه  الی ۲۹ آبان سال جاری با عاملیت این بانک حدود ۳۲۳  میلیون دلار ارز جهت واردات به مشتریان تخصیص یافته و افزون بر یکهزار مورد اعتبارات/بروات اسنادی و حوالجات وارداتی به ارزش۵۱۱ میلیون دلار صادر شده است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، تصریح کرد: همچنین بالغ بر ۵۰۰ مورد حوالجات ارزی (وارده و صادره) به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار به انجام رسیده است.

او افزود: بانک توسعه صادرات ایران در دوره ۱۰۰ روزه با برگزاری نشست های تخصصی با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استانها به بررسی مسائل و مشکلات آنان پرداخته و با برپایی نشست‌های مجازی با شرکت های دانش بنیان در برخی استانها رفع محدودیتها و چالشهای این شرکتها را در دستور کار خود داشته است. همچنین بررسی نحوه شناسایی مشتریان کوچک و متوسط نیز از اقدامات این بانک بوده است.

حسینی پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی را به عنوان یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی بانک توسعه صادرات مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه، علاوه بر خدمات بانکی، ارائه تسهیلات مختلف بطور اخص تسهیلات صادراتی در عرصه بانکی بین الملل از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: این بانک به منظور حمایت از صادرکنندگان و تولید کنندگان واجد شرایط جهت صدور کالا و خدمات، علاوه بر اعطای تسهیلات قبل از حمل بصورت ریالی و ارزی  (Pre-Shipment Export Finance)، اعطای تسهیلات پس از حمل  (Post-Shipment Export Finance)و سرمایه گذاری را در دستور کار خود دارد.

به گفته او، تأمین مالی صادرات قبل از حمل شامل اعطای تسهیلات در ایجاد واحدهای تولیدی صادرات محور، تجهیز کارگاه، خرید مواد اولیه طرح های صادراتی و سرمایه در گردش می‌شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به ماهیت دولتی بودن و سابقه فعالیت‌های انجام شده در بانک توسعه صادرات، اجرا و رعایت قوانین و مقررات حاکم از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: یکی از خصوصیات این بانک که نزد فعالان تجاری بدان شناخته می‌شود رعایت قوانین و مقررات حاکم است. وی اظهار داشت: هدف تسهیل و روان سازی مقررات، بسیاری از مقررات و قوانین حاکم با پیشنهاد و همکاری این بانک مورد اصلاح و بازنگری مراجع ذیربط قرار گرفته است.

حسینی افزود: به طور نمونه، آیین نامه تأمین مالی صادرات کالاها و خدمات با پیشنهاد بانک توسعه صادرات در سال ۱۳۸۱ به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و با همکاری این بانک مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و اولویت مصوبات شورای پول و اعتبار، واحد معاونت برنامه ریزی و فناوری بانک، به محض دریافت این مصوبات، در کوتاه ترین زمان نسبت به ابلاغ آن به واحدهای ذی ربط اقدام کرده و متولیان اجرا و پیاده سازی آن ضوابط در بانک (اعم از اصلاحات سامانه ها یا اصلاح دستورالعمل ها و رویه ها) را تعیین می کنند.

او تأکید کرد: امعان نظر به اهمیت موضوع اجرای برخی موارد، با درج در برنامه های سالیانه واحدها، از اجرای کامل آن اطمینان حاصل می شود. ضمن اینکه، بدیهی است واحدهای نظارتی بانک (حسب شرح وظایف محوله) نیز، بر حسن اجرای این مصوبات در سطح بانک نظارت می کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید وزیر اقتصاد برای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و هدایت سرمایه به سمت نیازهای اقتصادی ملی، گفت: بانک توسعه صادارت ایران بعنوان اگزیم بانک ایران، با توجه به فلسفه وجودی خود، یعنی کمک به توسعه صادرات غیرنفتی، همواره در پی آن بوده است که با توجه به قانون عملیات بانکداری بدون ربا مبنی بر رعایت حداقل ۴۰ درصد سرمایه پایه، به همکاری و مشارکت در حوزه‌های صرافی، کارگزاری بورس بازار سرمایه پرداخته و از ورود به بحث بنگاه داری خودداری کرده است.

او افزود: این امر با هدف تنوع بخشی به پرتفوی دارایی‌ها و مدیریت ریسک صورت گرفته تا با تأمین بخشی از منابع مالی بتواند سرمایه مورد نیاز را در مدار زنجیره ارزش صادرات تامین کند.

سیدعلی حسینی

حسینی اظهارکرد: بر این اساس، بانک توسعه صادرات ایران همواره در تلاش است با به روزرسانی مدل کسب و کار خود مبنی بر تحولات روز به ویژه تحول دیجیتال و اجرای برنامه‌های عملیاتی نظیر بانکداری باز، در اجرای استراتژی ممانعت از بنگاه داری (یعنی عدم ورود بانک به خرید بنگاه‌های اقتصادی و اداره آنها جهت کسب سود) و هدایت سرمایه‌ها به سمت زنجیره ارزش صادرات، نقش پویا و موثری را بازی نماید.  او یکی دیگر از اقدمات بانک توسعه صادرات ایران را هدایت سرمایه‌ها به سمت نیازهای اقتصادی ملی، تامین مالی ارزان قیمت برای بنگاه‌های کوچک و شرکت‌های دانش بنیان با پتانسیل صادراتی عنوان کرد و گفت: در این حوزه با پارک‌های فناوری و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی دانشگاه تهران و شریف همکاری داشته و در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲.۶۴۹ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداختیم که نسبت به سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافته است و این روند بعد از آغاز بکار دولت سیزدهم نیز ادامه داشته است.

حسینی خاطر نشان کرد: برنامه‌های عملیاتی آتی بانک توسعه صادارت ایران با نگاه به پارادایم اقتصاد هوشمند(تحول دیجیتال) وزارت اقتصاد و دارایی و نقشه راه تحول دیجیتال مصوب بانک در قالب پروژه‌های تحول دیجیتال با هدف بهبود فرآیندها و خدمات بانکی بر بستر فناوری دیجیتال و بانکداری باز با همکاری واحدهای صف و ستاد تعریف شده است، که انتظار ‌می‌رود با اجرایی کردن این برنامه‌ها، منابع و سرمایه‌ها به صورت بهینه به سمت زنجیره ارزش صنایع تولیدی و خدماتی کشور با ارزش آفرینی بالا مبتنی بر صادرات هدایت شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در پاسخ به سؤالی با یادآوری اینکه به طور کلی رویکرد و هدف سودآوری با توجه به ماهیت حمایتی و دولتی بانک توسعه صادرات، در اولویت های بانک قرار ندارد، گفت: در حال حاضر تسهیلات صادراتی و به طور کلی فعالیت بانکی در زمینه تجارت و صادرات همواره با ریسک همراه است و از سوی دیگر نرخ های سود و کارمزد در نظر گرفته شده برای صادرات از تخفیف های عمده برخوردار هستند به نحوی که سایر بانک ها، خصوصاً بانک های خصوصی تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند.

او با بیان اینکه فعالیت‌های بانک توسعه صادرات ایران در حوزه صرافی، کارگزاری بورس بازار سرمایه و فناوری با هدف تنوع بخشی به پرتفوی دارایی‌ها و مدیریت ریسک و در راستای اهداف راهبردی کلان جهت ثروت آفرینی و حمایت از صادرات غیرنفتی صورت گرفته است، گفت: بانک توسعه صادرات با توجه به رسالت و چشم انداز و تعریف اهداف راهبردی کمی خود، همواره تلاش دارد با بهبود چرخه منابع بانکی، افزایش توان تسهیلات‌دهی و افزایش توان خدمات بخشی منابع بانک در مسیر نیازمندی اقتصاد ملی و تامین مالی زنجیره ارزش صادارت حرکت کند.

حسینی یکی از راهکارهای ممانعت از وقوع سفته بازی و سوداگری در استفاده از منابع بانک را “نظارت بر تسهیلات” عنوان کرد و گفت: بانک در تمامی مراحل اعطای تسهیلات (تهیه گزارش اعتباری، تشکیل پرونده اعتباری، پرداخت تسهیلات و وصول اقساط تسهیلات) به منظور حصول اطمینان از نحوه استفاده از تسهیلات پرداختی به مشتریان، از راهکارهای نظارتی مانند مراجعه به محل فعالیت مشتریان یا بررسی اسناد صادراتی و صورتهای مالی مشتریان استفاده ‌می‌کند.

او افزود: از سوی دیگر از آنجایی که فعالیت های سوداگرانه عموماً با ریسک‌های بالایی مواجه هستند، لذا استفاده از منابع بانکی در اینگونه فعالیت ها، ریسک اعتباری بانک را افزایش می‌دهد؛ به همین خاطر بانک برای اجتناب از این موضوع با بکارگیری مدل¬های رتبه بندی و استفاده از سامانه های مبتنی بر مدیریت ریسک، پیشگیری های لازم را انجام می دهد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، تهیه و تدوین سند نقشه راه تحول دیجیتال بانک توسعه صادرات و تصویب آن از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی را یکی از مهم ترین قدم هایی دانست که در راستای اجرای برنامه‌های هوشمندسازی و دیجیتالی سازی، در این بانک برداشته شده است.

او افزود: یکی از اهداف اصلی این سند، رسیدن به بانکی پویا، کارآمد، اثر بخش، با ثبات، سلامت و شفاف با رویکرد نقش‌آفرینی مؤثر در عرصه اقتصاد ملی و بین‌المللی است. بر این اساس، اجرایی نمودن برنامه های عملیاتی ذیل سند تحول دیجیتال یکی از اولویت های اصلی بانک در چند ماه اخیر بوده و بانک از طریق ایجاد شورای عالی تحول دیجیتال و کمیته های تخصصی ذیل آن راهبری و جاری سازی برنامه های مذکور را تسریع کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، اقدام دیگر بانک برای توسعه بانکداری الکترونیکی و تحقق اهداف اقتصاد هوشمند را، تلاش در جهت الکترونیکی و دیجیتالی کردن فرایندهای درون بانکی عنوان کرد و گفت: بانک با استفاده از “سامانه جامع متمرکز” و عملیاتی نمودن دیجیتالی سازی فرآیند اعتباری توانسته است مصرف کاغذ را تا حد زیادی حذف نماید. همچنین بانک در حال توسعه پلت‌فرمی(CBRM)  است که این سامانه از سال های قبل به منظور تهیه گزارش های کارشناسی مورد استفاده قرار گرفته و یک برنامه کاملا بومی بانک توسعه صادرات ایران بوده که هر ساله به منظور افزایش قابلیت های دیجیتالی آن، زیرسیستم هایی به آن اضافه می شود.

او افزود: از جمله این زیرسیستم ها می توان به سامانه وصول مطالبات و سامانه رتبه بندی اعتباری اشاره نمود که در سه ماهه اخیر، هوشمندسازی سامانه رتبه بندی در راس کار قرار گرفته است به طوریکه آگاهی از وضعیت اعتباری مشتریان در هر زمان با کوتاه ترین فرآیند با کمک فراخوانی استعلام های برخط امکان پذیر شده است.

حسینی گفت: از برنامه‌های آتی بانک در خصوص این سامانه، برخط کردن اخذ درخواست های تسهیلاتی مشتریان است که در صورت تحقق این امر، تقریبا صددرصد این فرآیند، می‌تواند به صورت الکترونیکی اجرا شود. علاوه بر این، بانک با توسعه جدیدترین نسخه موبایل بانک، امکان استفاده راحت‌ و کاراتر با دسترسی‌های بیشتر را فراهم کرده است. ذکر این نکته ضروری است که بانک توسعه صادرات ایران یکی از بانک‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات به صورت الکترونیکی بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات برخی از اقدمات و تاریخچه‌ای از وضع برنامه‌های این بانک از سال های گذشته تا کنون را به شرح ذیل عنوان کرد:

سامانه بانکداری الکترونیکی اشخاص حقیقی در سال ۱۳۹۱

سامانه بانکداری الکترونیکی اشخاص حقوقی در سال ۱۳۹۴

تاسیس باشگاه مشتریان در سال ۱۳۹۵

فراهم کردن امکان خرید و فروش بورس کالا بصورت الکترونیکی در سال ۹۵ و ۹۶

راه‌اندازی سامانه پاسخگویی برخط به استعلام ضمانت نامه‌های گمرکی در سال ۹۶

او اعلام کرد: با توجه به لزوم تحقق دولت الکترونیک از طریق گسترش خدمات غیر حضوری، بانک در سال ۱۴۰۰ بازنویسی بستر بانکداری الکترونیکی با پوشش و تعمیم خدمات غیر حضوری از قبیل ارائه درخواست تسهیلات الکترونیکی را در دست اقدام دارد.

همچنین با توجه به پروژه پیاده سازی امضای الکترونیکی، امضای اسناد و قراردادهای بانکی مشتریان و همچنین در دسترس بودن قراردادهای بانکی بصورت الکترونیکی برای مشتریان و ذینفعان از طریق همین بستر قابل پیاده سازی و در دستور کار است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، با اعلام آغاز پروژه پیاده‌سازی امضای الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ در این بانک بیان کرد: در حال حاضر تمامی سامانه‌های حاکمیتی بانک از جمله پایا، ساتنا، چکاوک و APIهای بانکداری باز به گواهی نماد بانک مرکزی مجهز بوده و در خدمات جدید نیز این سیاست اعمال می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برقراری ارتباط‌های زیرساختی نوین با مشتریان و ارائه خدمات به منظور اجرای بانکداری مدرن در قالب بانکداری باز از برنامه‌های بانک توسعه صادرات ایران است، گفت: بانکداری باز با ایجاد امکان انجام فعالیت‌های بانکی از طریق نرم افزارهای مالی شرکت‌ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری و یا استفاده از سامانه‌هایی چون اینترنت بانک و … در راستای حمایت از مشتریان در دستور کار ما قرار دارد.

او بیان کرد: بانکداری باز پاسخگوی نیاز تخصصی از طریق مشارکت بانک و مشتریان برای ارتقای خدمات بانکی است و بانک توسعه صادرات از پیشگامان ورود به جریان بانکداری باز در صنعت بانکداری کشور محسوب می شود. همچنین اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه با استفاده از بستر بانکداری باز با تمرکز بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی افزود: بانک توسعه صادرات با تحلیل این موضوع و نیز در دستور کار قرار دادن سرویس‌های بانکداری باز در این خصوص، این امر را از اولویت‌های خود قرار داده و با تعامل صندوق های سرمایه گذاری فرایند بانکی واریز سود سهامداران و پرداخت وجه ابطال و سایر اقلام مربوط به صندوق را مکانیزه کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: از آنجا که عملیات صندوق‌ها شامل صدور و پرداخت اضافه، صدور پرداخت وجه ابطال، مبادله با کارگزاران، واریز سود در صندوق‌ها و … بر بستر بانکداری باز کاملا مکانیزه می شود که این مهم به جز افزایش سرعت برای مدیر صندوق، در بردارنده کنترل بیشتر و عدم دخل تصرف در حساب‌ها، پایش بهتر عملیات و نهایتا خدمات رسانی بهتر به سرمایه گذاران است.

حسینی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: با توجه به اصول کیفی شفاف‌سازی مالی (جامعیت، مرتبط و به موقع بودن، قابلیت اعتماد و اطمینان و قیاس پذیری)، بانک توسعه صادرات ایران در راستای اجرای ارکان حاکمیت شرکتی (شفافیت و پاسخگویی) در اولین گام شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک و شرکت‌های تابعه، واحدهای حسابداری مدیریت، مبارزه با پولشویی، مدیریت ریسک و واحد مجامع و شرکت‌های تابعه را بعنوان متولیان این امر در ساختار سازمانی مورد تاکید قرار داده است، که هدف این واحدها کمک به استانداردسازی صورت‌های مالی برمبنای استانداردهای بین المللی، رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و اجرای الزامات کمیته بال ۲ و ۳ در تهیه منظم صورت‌های مالی و انتشار آن به صورت ادواری است.

او گفت: بر این اساس، بانک توسعه صادرات ایران صورت‌های مالی تلفیقی و جداگانه را برمبنای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) با رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و الزامات کمیته بال تهیه کرده است و از طریق کانال‌های داخلی و خارجی بانک و گزارشات سالیانه (Annual Report) اطلاع رسانی و در اختیار مراجع ذی صلاح نظارتی قرار ‌می‌دهد و این روند در طی مدت ۱۰۰ روز آغاز دولت سیزدهم نیز ادامه داشته است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: همچنین با توجه به توصیه‌های کمیته بال برای ارتقاء شفافیت بانک‌ها، صورت‌های مالی بانک تصویر بسیاری روشنی از وضعیت و عملکرد مالی، راهبردها و روش‌های مدیریت ریسک و خط مشی‌های حسابداری را منعکس ‌می‌کند.

او یادآور شد: تنظیم صورت‌های مالی بانک و شرکت‌های تابعه بر اساس استاندارد IFRS موجب شده است تا کیفیت فرایند شناسایی و اندازه‌گیری تشخیص و تجهیز منابع مالی، کیفیت شناسایی و اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌ها، کیفیت ارائه و افشای اجزای صورت‌های مالی و ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی بانک به وضوح تشریح شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در بخش دیگری از گفتگوی خود با شادا، با اشاره به تکالیف قانونی مبنی بر الزام واگذاری اموال مازاد و بنگاه‌های اقتصادی تحت تملک بانک ها، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ که قانون رفع موانع تولید، مبنی بر فروش اموال مازاد ابلاغ شده، این بانک فروش املاک مازاد خود را در دستور کار خود قرارداده است.

او گفت: با عنایت به اینکه دسترسی به دارایی‌های نقدی و ایجاد گردش (پرداخت تسهیلات و دریافت اقساط آن ) یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها و در واقع یکی از راه های درآمدزایی بانک است، سیاست و رویه بانک در نقد کردن دارایی‌های فیزیکی بوده اما در اجرایی کردن این هدف در برخی موارد، مشکلاتی پیش می‌آید که از آن جمله می‌توان به ارزنده نبودن املاک تملیکی، مواجه شدن با مشکلات حقوقی در واگذاری و … اشاره کرد.

حسینی با بیان اینکه وضع بانک توسعه صادرات در شاخص شناسایی املاک مازاد در مقایسه با سایر بانک‌ها بسیار مناسب است، تصریح کرد: در واقع این بانک در حال حاضر ۳۰ ملک تملیکی دارد که در صدد فروش آنها بوده اما همانطور که گفته شد در برخی موارد با موانعی مواجه شده است و در این بازه ۱۰۰ روزه، سه ملک فروش رفته و اقدامات واگذاری ۹ ملک هم انجام شده است.

او اظهارکرد: نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانک توسعه صادرات ایران به کل دارایی‌ها باید طبق دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی کمتر از ۲۰ درصد باشد که این نسبت در بانک توسعه صادرات در سال‌های اخیر همواره کمتر از هشت درصد و به عبارت دقیق تر در سال ۱۳۹۷، هشت درصد، در سال ۱۳۹۸، سه درصد و در سال ۱۳۹۹، ۲.۹ درصد بوده است.

حسینی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه بانک‌ها و موسسات مالی نقشی مهم و حیاتی در تشویق و انگیزش مشتریان به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت‌های خود دارند، اظهار داشت: یکی از اهداف سیاست‌های اقتصادی کشور، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، کاهش فقر، کاهش فاصله طبقات اجتماعی و در یک کلام استقرار عدالت اجتماعی است، که با رویکرد توانمندسازی و بهبود وضعیت اشتغال، مسکن ارزان‌قیمت، ارتقای سطح اجتماعی، درمانی، معیشتی، بهبود وضعیت آموزشی و فرهنگی، حفظ و تثبیت موقعیت شغلی افراد صورت می‌گیرد.

او گفت: بر این اساس دولت با اختصاص منابعی از محل وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی، نسبت به تحقق این امر اقدام می‌کند. بانک توسعه صادارت ایران نیز بعنوان اگزیم ‌بانک ایران در حال توسعه فعالیت‌های خود در این زمینه و تبیین مدل مسئولیت اجتماعی اگزیم‌بانک ایران است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهارکرد: از ‌جمله فعالیت‌های بانک در این زمینه می‌توان به تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان حامی محیط زیست، توانمندسازی کارآفرینان جوان و نخبه از طریق اعطای وام به بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان، تهیه لوازم التحریر و تبلت برای مدارس محروم روستاهای سیستان بلوچستان، بازدید و برنامه‌ریزی برای انجام امور خیریه در آسایشگاه کهریزک و … اشاره کرد.

او گفت: بانک توسعه صادرات ایران همچنین علاوه بر انجام ماموریت سازمانی خود در راستای گسترش صادرات غیرنفتی کشور و مقاوم سازی اقتصاد کشور، طی سه دهه گذشته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود به خصوص در موارد بروز بلایای طبیعی نیز با در نظر گرفتن شرایط پیش آمده و درک وضعیت دریافت کنندگان تسهیلات، متاثر از این بلایا، تمام مساعدت‌های قانونی را با اشخاص حقوقی و حقیقی به عمل آورده و مصوبات حمایتی هیات دولت و مراجع ذی‌ربط در موارد مذکور  را نیز همواره به طور کامل اجرا کرده  است.

حسینی افزود: علاوه بر این، در بسیاری از پروژه‌های تأمین مالی شده توسط بانک در سنوات اخیر نقش ایفای مسئولیت اجتماعی بانک نیز پررنگ بوده است. از جمله این طرح ها میتوان به تأمین مالی احداث خط ۲ متروی مشهد، احداث واحدهای آب شیرین کن در شهرهای بندرعباس، بندر چابهار، قم، منطقه ویژه اقتصادی بندر عسلویه، تأمین مالی شرکت‌های حمل و نقل هوایی در دوران سخت تحریم اقتصادی کشور به منظور تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل آنها (خرید هواپیماهای مسافربری و موتور و قطعات یدکی مورد نیاز) در راستای افزایش امنیت پروازهای داخلی و خارجی و … اشاره کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بانک در ارتباط با حاکمیت شرکتی، این موضوع را “مفهومی نظارتی” و مجموعه ای از تعاملات بین سهامداران، هیئت مدیره، مدیران اجرایی، کارکنان و سایر ذی نفعان عنوان کرد و آن را ابزاری معرفی کرد که اهداف و نظارت بر عملکرد سازمان را تعیین ‌می‌کند.

او گفت: هدف و مزایای اصلی حاکمیت شرکتی “پاسخگویی”، “بهبود عملکرد”، “کاهش ریسک” و “ایجاد شفافیت” هیئت‌مدیره و عوامل اجرایی سازمان در برابر ذی‌نفعان است، بعبارت دیگر، در ساختار حاکمیت شرکتی به تفکیک مناسبی بین حقوق حاکمیت شامل تعیین، تصویب و نظارت بر اهداف سازمان با حقوق مدیریت شامل پیاده سازی و اجرای اهداف مذکور انجام گیرد.

حسینی ادامه داد: با توجه به توضیحات فوق، در بانک توسعه صادرات ایران به منظور تحقق اهداف و مزایای حاکمیت شرکتی بین ارکان ساختاری بانک، هیئت مدیره و مدیریت اجرایی، تفکیک بعمل آمده و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، دیگر یک فرد واحد نیست. در حال حاضر در ساختار سازمانی بانک، وظایف سیاست گذاری و تصویب برنامه عملیاتی بر عهده هیئت مدیره و اجرای برنامه‌های عملیاتی با مدیرعامل و مدیریت‌های صف و ستاد بانک ‌است.

او گفت: همچنین هریک از سطوح مدیریتی، کارشناسی و اجرایی بانک با توجه به میزان مسئولیت تفویض شده بصورت فصلی و سالیانه مورد ارزیابی و بهبود قرار گرفته و نسبت به عملکرد خود در برابر ذی نفعان مختلف نظیر مشتریان، نهادهای نظارتی و غیره پاسخگو هستند.

حسینی افزود: از اقدامات دیگر جهت نهادینه کردن اهداف حاکمیتی شرکتی در بانک توسعه صادرات، تقویت واحد مدیریت ریسک است که نسبت به سنجش و اندازه‌گیری ریسک‌های بازار، اعتباری، نقدینگی و عملیاتی بر اساس الزامات کمیته بال ۲ و ۳  اقدام و با ارائه نظرات علمی به مدیریت عالی بانک نسبت تصمیم گیری مناسب جهت کاهش ریسک بانک یاری ‌می‌رساند. همچنین همانطور که بیان شد، بانک جهت شفاف سازی فعالیت‌های اجرایی و مالی خود و شرکت‌های تابعه، صورت‌های مالی و یادداشت‌های آن را برمبنای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) تدوین و نسبت به ارائه گزارشات سالیانه (Annual Reports) به دو زبان فارسی و انگلیسی اطلاع‌رسانی و در اختیار مراجع ذی‌صلاح نظارتی قرار ‌می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا