تلاش گسترده در بلژیک برای تقویت قدرت خرید

  کد خبر: 010701102501

بلژیک روزچهارشنبه۲۱سپتامبر(۳۰شهریور) شاهد تظاهرات گسترده مردم این کشور در اعتراض به افزایش سرسام‌آور قبض های انرژی بود.

در این تظاهرات که در نقاط مرکزی بروکسل پایتخت بلژیک برپا شد مردم به افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی و کاهش قدرت خرید خود معترض بودند.

در ابتدا اتحادیه‌ها صرفا به منظور یک بسیج عمومی به منظور تهیه مقدمات اعتصابات ماه نوامبر (آبان) برنامه‌ریزی کرده بودند.

اما خشم و بی‌اعتمادی گردانندگان حداقل سه اتحادیه بلژیکی درمورد افزایش سرسام‌آور قبوض انرژی باعث شد آنها تظاهرات عظیمی با حضور بیش از ۱۰هزار نفر در روز چهارشنبه ۲۱سپتامبر(۳۰شهریور) در قلب بروکسل برگزار کنند.

گروه های مسیحی، سوسیالیست، لیبرال از پیشتازان مشترک این تظاهرات بودند.

تظاهراتی که بدون هیچگونه درگیری در چند قدمی مقر کارفرمایان فدراسیون بنگاههای اقتصادی بلژیک پایان یافت. آنان درماه ژوئن نیز خواستار بازنگری در آئین‌نامه‌های سالهای ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) به منظور افزایش سطح حقوق و دستمزد خود با هدف توانایی حفظ موقعیت رقابتی در اقتصاد بلژیک بودند.

افزایش قیمت انرژی در این کشور تقاضا برای افزایش قدرت خرید را به شدت بالا برده‌است. این درحالیست که تعداد قابل توجهی از بنگاه های اقتصادی ناچار شده‌اند قیمت های خودرا افزایش دهند.

چراکه تولید محصولات آنها مستقیما در ارتباط با انرژی قرار دارد و به صورت خودکار با افزایش قیمت انرژی قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد.

افزایش شدید تورم سالانه با نرخ ۹۴/۹ درصدی درماه اوت (مرداد) درحالیکه برای کل سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) ۴/۹ درصد پیش‌بینی می‌شد باعث شده افزایش حقوق و دستمزد تا حد مورد نیاز برای جبران تورم  طی ماههای آینده اجتناب ناپذیر شود. یکی از موارد مطرح‌شده در تظاهرات گسترده و غیرمنتظره روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) کاهش قیمتها بود. شعار آنها «انجماد قیمتها به جای انجماد مردم» بود.

بیش از ۷۰ درصد مردم این کشور براین باورند که در زمستان پیش‌رو از پرداخت قبوض گازوبرق خود عاجز خواهند بود. قیمت این قبوض برای خانوارها بیش از سه، چهارو پنج برابر شده‌است.

کسبه، مدیران صنایع کوچک و کارگاه های صنایع دستی و بقیه فعالان اقتصادی نیز فریاد هشدار نسبت به این وضعیت را سر داده‌اند.

عمده شعارهای این تظاهرات برمحور توقف افزایش قیمت انرژی و انجام اقداماتی در سطح اتحادیه اروپا و اجرای تصمیمات جدی به‌وسیله دولت فدرال متمرکز بود.

این دولت روزجمعه ۱۶ سپتامبر (۲۵شهریور) تصمیمات جدیدی به منظورافزایش قدرت خرید اتخاذ کرد که بلافاصله اتحادیه‌های کارگری، چپ رادیکال و ناظران آن را ناکافی ارزیابی کردند و از اینرو آغاز «جمعه‌های خشم» را اعلام کردند.

دولت فدرال به رهبری «الکساندردوکروُ» پس از انجام مذاکرات طولانی نهایتا با کاهش حدود ۲۰۰ یورویی قبوض انرژِی برای برخی خانوارها موافقت کرد.

براین اساس بخش مرفه‌تر جامعه یعنی کسانی که بیش از ۵هزار یورو در ماه دریافتی دارند باید بخشی از این کمکها را در قالب مالیات بپردازند.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل